Beyond Bedlam(1994)

In de vorig jaar in Engeland opnieuw opgelaaide discussie over de kwalijke invloed van gewelddadige films op de kijker viel regelmatig de titel BEYOND BEDLAM.

Deze onafhankelijk gemaakte horrorfilm dreigde verboden te worden, hetgeen de makers voor aanzienlijke financiële problemen zou stellen. Het verbod ging echter niet door, zodat ook Engelsen de film konden zien.

Dat de voortdurende Engelse controverse over horrorfilms voornamelijk in stand wordt gehouden met misleidende informatie, aangeleverd door nondeskundigen, blijkt uit de inhoud van de gevreesde film. Bloederige taferelen ontbreken en de film kan op geen enkele manier aanleiding geven tot imitatiegedrag bij labiele kijkers. De film draait namelijk om een duidelijk op het werk van David Cronenberg geïnspireerde experimentele drug die een overijverige wetenschapper een psychische band met een seriemoordenaar oplevert. De gevangen moordenaar, Gilmour, dringt in de dromen van dokter Stephanie Lyell binnen, omdat ze het goedje zowel op zichzelf als op hem uitprobeert. Gevolg: het is NIGHTMARE OF THE LAMBS en SILENCE ON ELM STREET, wat de klok slaat.

Waar de Freddy-films grossieren in waanzinnige effecten proberen de Engelsen de vaart erin te houden met een flitsende montage en uiterst stijlvol camerawerk. Dat levert weliswaar een oogstrelende film op, de mooie plaatjes gaan op den duur wel vervelen. Dat is jammer, want regisseur Vadim Jean (een pseudoniem?) heeft beslist talent, al neemt zijn bewondering voor James Cameron in de climax haast plagiërende vormen aan. De uit diverse BBC-producties bekende Keith Allen zet een overtuigende psychopaat neer, terwijl Elizabeth Hurley geen moment oogt als een briljante geleerde die haar bedenksels op ’s lands gevaarlijkste crimineel mag uitproberen. Wanneer ze haar mantelpakje voor een strak T-shirt en een revolver verwisselt, is ze in de rol van ‘poes met pistool’ een stuk overtuigender.

Ondanks alle gemiste kansen geeft BEYOND BEDLAM, net als SHALLOW GRAVE, voedsel aan de gedachte dat het best nog wel eens goed kan komen met de Engelse genrefilm. Met een beetje minder gezeur en een beetje meer bloed komen ze er wel.

Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oordpronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #18, april/mei 1995.

1 april 1995
    Beyond Bedlam