Battle Girls vs. Yakuza

Halfnaakt en met een groot houten kruis op de rug klauwt iemand zich uit het graf. Kijken we soms naar een film over Jezus? Zien we hier The Bride uit KILL BILL? Nee, het is de Japanse pornoactrice Asami aan het begin van BATTLE GIRLS VS. YAKUZA.

Asami is begraven door de Yakuza van de Shoryu-clan, die dachten haar vermoord te hebben. Hoog in de hiërarchie van deze clan staat de sadistische Junko, met wie Asami ooit samen in een meidenbende zat. Van de bende zijn de meeste meisjes in het kielzog van Junko overgelopen naar de Yakuza of vermoord. De paar die er nog over zijn, leven ondergedoken. Na haar wederopstanding voegt Asami zich bij hen. Samen vormen ze de Battle Girls uit de titel die het op gaan nemen tegen Junko en de Yakuza.

BATTLE GIRLS VS. YAKUZA kan in het verlengde worden gezien van Japanse over-the-top splatter horror als THE MACHINE GIRL, TOKYO GORE POLICE en VAMPIRE GIRL VERSUS FRANKENSTEIN GIRL. Hoofdrolspeelster Asami heeft behalve in de porno-industrie ook in dit genre ervaring opgedaan: ze speelde mee in THE MACHINE GIRL en ROBO-GEISHA. Films waarvan de plot meestal slechts een excuus is om zoveel mogelijk afgehakte ledematen, maffe personages en bloedregens op de kijker los te laten.

Ook in BATTLE GIRLS VS. YAKUZA is het verhaal flinterdun, maar het wordt tenminste samenhangend verteld. Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar in veel soortgelijke films ontbrak het daar nogal eens aan; het feit dat de verhaallijnen vaak slecht te volgen waren, werd dan gemaskeerd met een overvloed aan creatieve mafheid. Ook in BATTLE GIRLS VS. YAKUZA volop gekkigheid: zo bestrijdt Asami haar tegenstanders het liefst door afgehakte vingers als werpsterren te gooien en krijgt ze zelf een pak rammel met een bos rozen.

Maar wie een uitzinnig bloedbad verwacht, komt bedrogen uit. Regisseur Kazushi Nakadaira lijkt geen keuze te kunnen maken tussen een ‘serieuze’ actiefilm en een  splatterfeest. Dat leidt ertoe dat we in de ene scène naar een dramatische dialoog tussen vader en dochter kijken om in de volgende een trio giechelende zangeressen met tot machinegeweren omgebouwde banjo’s voorgeschoteld te krijgen. Deze besluiteloosheid breekt de film op. Want het verhaal mag dan goed verteld worden, het is te zwak om echt te boeien.

Gelukkig barst in de laatste twintig minuten de geweldsorgie eindelijk echt los. Na een welgemeend ‘Yakuza hunters, val aan!’ mogen de als een soort gothic-cowgirls geklede Battlegirls er op los. En toegegeven, prettige gestoorde onzin als meiden die de Yakuza te lijf gaan met pistolen, zwaarden, zwabbers of hun eigen borsten (!) als wapen – dat is toch waarom je dit soort films bekijkt.

Di: Shock Film (release op dvd: 30 januari). Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 30 januari 2012.

© Lieuwe van Albada
27 januari 2012