Dragon Hunter(2009)

Je ooit afgevraagd hoe THE LORD OF THE RINGS-trilogie was geworden in handen van The Asylum? Of hoe Game of Thrones eruit had gezien als het geproduceerd was door Syfy? De lowbudgetfilm DRAGON HUNTER schetst een goed beeld.

DRAGON HUNTER is een film die al in 2008 werd gemaakt, maar vijf jaar later pas in Nederland op dvd verschijnt. Het scheelt dat er waarschijnlijk maar weinig mensen naar hebben uitgekeken. Als ze er überhaupt al van gehoord hadden. DRAGON HUNTER is het debuut van regisseur Steve Shimek, gemaakt met een laag budget en veelal onbekende acteurs. De bekendste namen die in de film opduiken zijn die van Isaac C. Singleton Jr. (de piraat Bo’sun uit PIRATES OF THE CARIBBEAN: CURSE OF THE BLACK PEARL) en Kelly Stables (Samara uit THE RING TWO).

In DRAGON HUNTER volgen we Darius (Erik Denton) en zijn broer Kendrick (Maclain Nelson), die voortdurend op de vlucht zijn voor gevaarlijke orks, goblins en draken. Ze sluiten zich aan bij een genootschap en gaan samen op pad naar het kasteel Ocard, waar drakenjagers worden opgeleid. Met deze premisse verwacht je op zijn minst een paar spectaculaire gevechten met eerdergenoemde wezens, maar DRAGON HUNTER bestaat voornamelijk uit gewandel en geleuter. Of ze nu door het bos lopen of bij een kampvuur zitten, de eendimensionale karakters raken niet uitgepraat over het gevaar dat overal op de loer ligt. De kijker krijgt dit gevaar alleen nauwelijks te zien.

Als er dan eindelijk eens een groepje orks op het toneel verschijnt, is het aan de cameraman om dit gevecht wat spektakel mee te geven. En dus wordt voor elke gevechtsscène de camera bij gebrek aan special effects en goede choreografie hevig van links naar rechts geslingerd. Het levert vermoeiende sequenties op: je hoopt maar dat het gevecht snel afgelopen zal zijn en de personages weer verder gaan met zouteloos geouwehoer. Dat geeft de maag in ieder geval wat rust.

Het wachten is natuurlijk op het verschijnen van de draak. De titel van de film, de premisse en ook de posters wekken namelijk sterk de indruk dat deze mystieke wezens een grote rol in de film spelen. En jawel, na 82 minuten laat de draak dan eindelijk zijn belabberd geanimeerde snuit zien. De gladgeschoren titelheld krijgt welgeteld drie minuten de tijd om deze vliegende pixels te verslaan voordat de credits op het beeld verschijnen. Maar het zal niemand verbazen dat het verschijnen van de aftiteling voelt als een ware opluchting. Op de voorkant van de dvd staat met blokletters geschreven: ‘In de traditie van LORD OF THE RINGS en THE HOBBIT’. Alleen voelen 85 minuten DRAGON HUNTER een stuk langer dan 680 minuten LORD OF THE RINGS.

Di: Excesso Entertainment. Release op dvd: 7 november 2013. Copyright Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 12 november 2013.

© Jasper ten Hoor
12 november 2013