The Killing of a Sacred Deer
The Killing of a Sacred Deer
Nieuws
27 december 2017

Tabee 2017, deel 3

The Killing of a Sacred Deer ps 1 jpg sd lowJAARLIJSTEN | Tot ziens 2017, je was… turbulent. Maar we willen het jaar wel even goed afsluiten, met de traditionele Schokkend Nieuws-jaarlijst. Tabee 2017!

In Tabee staan de top 5 beste horror-, sciencefiction- en fantasyfilms van de Schokkend Nieuws-medewerkers. De deadline voor de lijstjes was 17 december, na de release van STAR WARS: THE LAST JEDI dus. En aan het eind van de rit presenteren we de officiële Schokkend Nieuws top 10 van 2017, samengesteld van de lijstjes van alle 27 deelnemende medewerkers.

De regels: Het moet een genrefilm of -televisieserie zijn en ze moeten in 2017 te zien zijn geweest in Nederland of België op een festival, in de bioscoop of via video-on-demand. En er is ruimte voor één ‘snob-choice’, dit zijn bijvoorbeeld oude films die een medewerker dit jaar voor het eerst heeft gezien.

Bart van der Put, redacteur tijdschrift/columnist

1. SUSPIRIA (versione restaurata, Dario Argento, Italië 1977)
Na een geweldige restauratie oogde Dario Argento’s gekoesterde meesterwerk gloedvoller en delirischer dan ooit tevoren, tijdens de verpletterende voorstelling bij Imagine in EYE en thuis op de Italiaanse blu-ray.

2. THE HANDMAIDEN (Chan-wook Park, Z-Korea 2016)
In de mooiste en meest verrassende film van het jaar raakt een Koreaanse oplichtster verstrikt in een wonderbaarlijk pervers web van seksuele, criminele en amorele samenzweringen.

3. GET OUT (Jordan Peele, VS 2017)
Tobe Hooper en George Romero zijn ons ontvallen, maar met Jordan Peele is er weer een getalenteerde Amerikaanse horrorfilmer opgestaan. Zijn debuut is slim, scherp en urgent als het beste werk van Romero en Wes Craven.

4. WONDER WOMAN (Patty Jenkins, VS 2017)
De superheldenmoeheid maakte halverwege de eerste superheldinfilm plaats voor ontroering, want het heeft veel te lang geduurd en in de Trumpocalyps snakt de wereld naar een slagvaardige vrouw die met machtswellustige kerels afrekent.

5. THE EVIL WITHIN (Andrew Getty, VS 2017)
De jonggestorven kleinzoon van de Amerikaanse oliebaron en kunstverzamelaar J. Paul Getty gaf zijn gekte de vrije loop in een bizar staaltje huisvlijt, dat bij vlagen krankzinnige hoogten bereikt en met niets te vergelijken is.

Bram Roza, vormgever/illustrator

1. THE GREASY STRANGLER (Jim Hosking, VS 2016)
Zelden zo hard gelachen om zulke bullshit.

2. RICK AND MORTY, seizoen 3 (showrunners Dan Harmon en Justin Roiland, VS 2017)
Kan simpelweg geen genoeg krijgen van dé domste slimste serie.

3. KONG: SKULL ISLAND (Jordan Vogt-Roberts, VS 2017)
Dikke pulp maar zwaar vermakelijk. King Kong die een kraken op knabbelt is gewoon onvergetelijk.

4. STRANGER THINGS, seizoen 2 (showrunners Matt & Ross Duffer, VS 2017)
Niet zo verfrissend als het eerste seizoen maar wel weer een warm bad.

5. THE VOID (Jeremy Gillespie & Steve Kostanski, VS/Canada 2016)
Niet per se een hele goede film, maar ik vind dat er meer van dit soort indie-horrorfilms gemaakt moeten worden.

Honorable mentions: IT, MOTHER!, BLADE RUNNER 2049, THE GIRL WITH ALL THE GIFTS, LA REGIÓN SALVAJE, LIFE en GUARDIANS OF THE GALAXY VOL. 2.

Guus Schulting, redacteur tijdschrift/online

1. OKJA (Bong Joon-ho, Z-Korea/VS 2017)
Niets ten nadele van Netflix natuurlijk, maar waarom kon dit niet gewoon in de bioscoop verschijnen? Zuid-Koreaan Bong Joon-ho levert een extravagant, Spielbergiaans avontuur met een akelig schurend eco-randje.

2. PERSONAL SHOPPER (Olivier Assayas, VS 2016)
Hitchcock meets ghosttexting. En daarbij: Kirsten Stewart can do no wrong.

3. GET OUT (Jordan Peele, VS 2017)
Alles wat je van een genrefilm hoopt. Simpel maar briljant concept, strak en vluchtig vertelt én vlijmscherp de tijdsgeest aanvoelend.

4. WAR FOR THE PLANET OF THE APES (Matt Reeves, VS 2017)
CGI-apen blijken de meest menselijke personages van 2017. Met de mooiste close up van het jaar: orang-oetan Maurice die je met heldergroene ogen aanstaart.

5. THE HANDMAIDEN (Chan-wook Parlk, Z-Korea 2016)
Meester-stylist Chan-Wook Park speelt een ingenieus spel met perspectiefwisselingen in een nagenoeg perfecte erotische thriller.

Ronald Simons, redacteur tijdschrift/online

1. THE HANDMAIDEN (Chan-wook Park, Z-Korea 2016)
Wonderschoon, labyrintisch, gruwelijk, sexy en surrealistisch. De mooiste en volste film van 2017.

2. BRIMSTONE (Martin Koolhoven, o.m. NL/VS 2016)
Een horrorwestern! Een horrorwestern! Een horrorwestern! Een horrorwestern! Een horrorwestern!

3. RAW (Julia Ducourneau, Frankrijk 2017)
Eindelijk weer eens een klein, vies filmpje waarbij je soms je hoofd wilt afwenden. I love my body horror.

4. MOTHER! (Darren Aronofsky, VS 2017)
Maanden later raak ik nog steeds verzeild in felle discussies over de zin en onzin van Aronofsky’s nieuwste.

5. THE KILLING OF A SACRED DEER (Yorgos Lanthimos, VS,/GB,/Ierland 2017)
Lanthimos houdt mij in zijn ijzeren grip en laat slechts mondjesmaat wat zuurstof toe. IJskoude perfectie.

Phil van Tongeren, oprichter, redacteur tijdschrift/online

1. GET OUT (Jordan Peele, VS 2017)
Onvermijdelijk op 1. Vlijmscherpe satire uitmondend in van de pot gerukte horror.

2. LOUISE EN HIVER (Jean-Francois Laguionie, Frankrijk 2016)
Hartverwarmende animatie viert de kracht van de fantasie.

3. HOUNDS OF LOVE (Ben Young, Australië 2016)
De banaliteit van het kwaad werd de kijker zelden zo nietsontziend ingepeperd.

4. YOUR NAME. (Makoto Shinkai, Japan 2016)
Zelfs een subtopper van Shinkai is een feest voor oog en… eh, hart.

5. THE GREASY STRANGLER (Jim Hosking, VS 2016)
Smeerpijperij in de traditie van John Waters. Even goor als onschuldig als hilarisch.

Thierry Verhoeven, redacteur tijdschrift/online

1. BABY DRIVER (Edgar Wright, VS 2017)
Edgar Wrights nieuwste biedt exact wat ik ervan verwachtte en toch voelt hij als een verademing. Zelfs bleekneusje Ansel Elgort blijkt onder zijn regie een volwaardige actieheld.

2. THE BEGUILED (Sophia Coppola, VS 2017)
Net nu ik Sophia Coppola had afgeschreven, komt ze ineens met haar beste film ooit. Een heerlijke cocktail van prachtige beelden, smeuïg acteerwerk en een verhaal vol venijn.

3. GUARDIANS OF THE GALAXY VOL. 2 (James Gunn, VS 2017)
Ietsje minder dan de eerste, maar wel de enige film die mij dit jaar tot een tweede bioscoopbezoek kon verleiden… en tot vochtige ogen wist te brengen.

4. TRAIN TO BUSAN (Yeon Sang-ho, Z-Korea 2016)
Deze enerverende zombiefilm zal ongetwijfeld gaan over het huidige Korea, maar ik zag er juist een scherpe parabel in voor de huidige Europese vluchtelingencrisis. Lijkt mij een goed teken.

5. STRANGER THINGS, seizoen 2 (showrunners Matt & Ross Duffer, VS 2017)
Het conventionele mysterie kan me gestolen worden, maar de personages worden me met elke aflevering dierbaarder. Is er al een “You don’t mess you around with Jim Hopper”-shirt verkrijgbaar?

Barend de Voogd, hoofdredacteur

1. RAW (Julia Ducourneau, Frankrijk 2017)
De ontgroening van Justine – en de verwijzing naar De Sade is geen toeval. RAW is gefundes fressen voor de fans van rauw en bloederig, maar ook een vernieuwende en provocerende coming-of-age-film. Het interview dat ik met Julia Ducourneau deed was al even ontregelend, en maakt me alleen maar nieuwsgieriger naar haar volgende film.

2. THE HANDMAIDEN (Chan-wook Park, Z-Korea 2016)
Nog meer De Sade in THE HANDMAIDEN, in zweteriger sessies voorgelezen met het werk van mijn favoriete Japanse horrorschrijver Edogawa Rampo. Park Chan-wook is sinds de dagen van OLDBOY en LADY VENGEANCE doorgegroeid en de komst naar Amerika voor STOKER heeft hem ook geen kwaad gedaan; zijn films alleen maar complexer en ambitieuzer.

3. BRIMSTONE (Martin Koolhoven, o.m. NL/VS 2016)
Ik heb soms het gevoel dat anderen een geheel andere film gezien hebben dan ik; maar Koolhoven’s prachtig geschoten dissectie van de mythe van het Wilde Westen en de religieuze waanzin met al zijn vrouwvijandigheid is in mijn boekje een meesterwerk. Een ongemakkelijk film – want naar en wreed; vol van pathos en zonder aflaat – maar een meesterwerk desalniettemin. Dakota Fanning en Emilia Jones zijn onvergetelijk.

4. A CURE FOR WELLNESS (Gore Verbinski, VS 2017)
Oogstrelende cinematografie vinden we ook in A CURE FOR WELLNESS. Dane DeHaan is hier als lijkbleek beurspikkie bovendien veel beter op zijn plek dan in VALERIAN AND THE CITY OF A THOUSAND PLANETS – een film die ik tot een van de teleurstellingen van 2017 reken en die ook bewijst dat mooie visuals alleen niet genoeg zijn. Gelukkig laat Gore Verbinski in A CURE FOR WELLNESS vooral ook zien over heel veel verhaalzin te beschikken.

5. THE GREASY STRANGLER (Jim Hosking, VS 2016)
De Disco Walking-tour van Ronnie en de tweestrijd met zijn zoon Brayden kun je nooit meer ont-zien. Volstrekt uniek. Volstrekt krankzinnig. Absurd grappig. De enige film die ik dit jaar regelmatig geciteerd heb – zeker wanneer STRANGER THINGS, WONDER WOMAN, BLADE RUNNER 2049 en GET OUT meer hype kregen dan ze werkelijk verdienden: “I call bullshit!”

Eervolle vermelding: XANGADIX LIVES! Alles wat ik ervan verwacht had en meer!

Marjan Westbroek, redacteur tijdschrift/online

1. TWIN PEAKS (David Lynch, Mark Frost, VS 2017)
Ik breek mijn eigen ‘geen series’-regel (want een film-top 5 maken is al moeilijk genoeg) voor een seizoen dat eigenlijk gezien moet worden als een film van 18 uur. De meningen waren verdeeld, ook binnen de Schokkend Nieuws-gelederen, maar ik kon er geen genoeg van krijgen. Wat een ongekende weelde om elke week een heel uur pure David Lynch voorgeschoteld te krijgen.

2. BABY DRIVER (Edgar Wright, VS 2017)
Wat moet je hier nog over zeggen dat niet al gezegd is? Fun, enerverend, verfrissend, geweldig gemaakt, en uiteraard de beste soundtrack van het jaar. 

3. GET OUT (Jordan Peele, VS 2017)
Wat moet je hier nog over zeggen dat niet al gezegd is, deel 2. Films die zo enorm gehyped zijn willen nog wel eens tegenvallen als je ze dan eindelijk ziet. GET OUT deed het tegenovergestelde.

4. A DARK SONG (Liam Gavin, Ierland 2016)
Gezien naar aanleiding van de lovende recensie op onze eigen site. Intens. Waarom komt hoofdrolspeler Steve Oram, net als na SIGHTSEERS, nog steeds niet om in de grote rollen?

5. MANSFIELD 66/67 (P. David Ebersole, Todd Hughes, VS 2017)
Gezien op het BUT-festival in Breda. Documentaire over de connectie tussen actrice Jayne Mansfield en satanist Anton LaVey waar ik werkelijk niets vanaf wist. Heerlijke docu met ook nog wat persoonlijke helden tussen de talking heads.

Eervolle vermeldingen in willekeurige volgorde: THE GIRL WITH ALL THE GIFTS, LOGAN, OKJA, XANGADIX LIVES! én ‘Hootie Tootie Disco Cutie’ THE GREASY STRANGLER! Grote afwezige: THE LAST JEDI. Helaas niet kunnen zien voor de deadline.

Eric van der Woude, redacteur tijdschrift

1. LOGAN (James Mangold, VS 2017)
Een meer dan waardig afscheid van de grootste bad-ass uit het Marvel-universum. Van begin tot eind meeslepend, bloederig en nog verrassend ontroerend ook.

2. GET OUT (Jordan Peele, VS 2017)
Het gebeurt zelden dat een horrorfilm griezelig, komisch, origineel en sociaal relevant is. GET OUT is het allemaal… in overvloed! Zeldzaam gevalletje ‘believe the hype’.

3. GUARDIANS OF THE GALAXY VOL. 2 (James Gunn, VS 2017)
James Gunn vindt opnieuw een perfecte balans tussen vermakelijke pulp, rake grappen en overtuigende CGI-effecten. Bonuspunten voor de beste openingtitels in jaren!

4. HOUNDS OF LOVE (Ben Young, Australië 2016)
De bleke muiltjes die na afloop wankel de zaal verlieten spraken boekdelen: het even oogstrelende als diep verontrustende HOUNDS OF LOVE komt aan als een mokerslag.

5. BRIMSTONE (Martin Koolhoven, o.m. NL/VS 2016)
Dakota Fanning is een memorabele heldin in deze bijzonder spannende, grimmige en sfeervolle western met Nederlandse roots.

Kom morgen terug voor onze Schokkend Nieuws Top 10 van 2017!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!