Valerian and the City of a Thousand Planets
Valerian and the City of a Thousand Planets
Nieuws
27 december 2017

Tabee 2017, deel 2

Valerian and the City of a Thousand Planets 2017 Valerian SAS TF1 Films ProductionJAARLIJSTEN | Tot ziens 2017, je was… turbulent. Maar we willen het jaar wel even goed afsluiten, met de traditionele Schokkend Nieuws-jaarlijst. Tabee 2017!

In Tabee staan de top 5 beste horror-, sciencefiction- en fantasyfilms van de Schokkend Nieuws-medewerkers. De deadline voor de lijstjes was 17 december, na de release van STAR WARS: THE LAST JEDI dus. En aan het eind van de rit presenteren we de officiële Schokkend Nieuws top 10 van 2017, samengesteld van de lijstjes van alle 27 deelnemende medewerkers.

De regels: Het moet een genrefilm of -televisieserie zijn en ze moeten in 2017 te zien zijn geweest in Nederland of België op een festival, in de bioscoop of via video-on-demand. En er is ruimte voor één ‘snob-choice’, dit zijn bijvoorbeeld oude films die een medewerker dit jaar voor het eerst heeft gezien.

Sebastiaan Luiten, redacteur online

1. TWIN PEAKS (Mark Frost, David Lynch, VS 2017)
Over 25 jaar weer?

2. BLADE RUNNER 2049 (Denis Villeneuve, VS 2017)
Een geslaagde verdieping van het Blade Runner-universum. Hoopgevend voor Villeneuves verfilming van mijn lievelingsboek Dune.

3. RAW (Julia Ducournau, Frankrijk 2016)
Memorabel gore vlees-eet-scènes, maar bovenal een goed drama dat zo verplaatst kan worden naar een Nederlandse studentenstad.

4. AMERICAN GODS (Bryan Fuller, Michael Green, VS 2017)
In de tussentijd het uitstekende boek gelezen. Benieuwd naar seizoen 2 én de serie gebaseerd op Good Omens, van Neil Gaiman en Terry Pratchett.

5. De IndoTrash-film (genre)
Van Brussel tot Breda was er dit jaar aandacht voor de over-de-top cinema uit Indonesië, met als ‘hoogtepunt’ LADY TERMINATOR: first she mates, then she terminates!

Roel Haanen, redacteur tijdschrift/online

1. ROGUE ONE: A STAR WARS STORY (Gareth Edwards, VS 2016)
STAR WARS: THE LAST JEDI was okay, maar nergens ging mijn hart sneller van kloppen dan van dit volwassen Star Wars-verhaal dat perfect het midden hield tussen een nostalgische duik in dat galaxy far, far away en het openbreken van datzelfde universum om nieuwe verhalen te vertellen.

2. BRAWL IN CELL BLOCK 99 (S. Craig Zahler, VS 2017)
Stop Roger Corman, Don Siegel, Lucio Fulci en Elmore Leonard in de blender. Doe het mengsel in een taartvorm. Laat dik twee uur rustig garen. Gebruik ten slotte Vince Vaughns betonnen vuist om het baksel tot pulp te slaan.

3. I AM NOT A SERIAL KILLER (Billy O’Brien, VS/Ierland 2016)
Max Records is een openbaring als de tiener met psychopathische trekjes in deze eigenzinnige Young Adult-film. De ietwat achteloos gebrachte bovennatuurlijke twist maakte het voor mij helemaal af.

4. GET OUT (Jordan Peele, VS 2017)
Wat de film memorabel maakt, is niet de onthulling. Het is de manier waarop Jordan Peele ons gevoel van ongemak over de raciale verhoudingen in de film uitspeelt in een reeks creepy scènes die elkaar versterken.

5. I DON’T FEEL AT HOME IN THIS WORLD ANYMORE (Macon Blair, VS 2017)
Een van de leukste verrassingen van het jaar, deze zwarte misdaadkomedie over een vrouw die maar één ding wil: dat mensen zich wat minder als klootzakken gedragen.

Michael Helmerhorst

1. BLADE RUNNER 2049 (Denis Villeneuve, VS 2017)
Een warm bad van herkenning met de juiste onderkoelde toevoegingen.

2. MOTHER! (Darren Aronofsky, VS 2017)
Vele malen over de top maar toch een zeer effectieve parabel op de “pain of creation”. Het monster openbaart zich zoals altijd in de groep, de volgelingen.

3. GET OUT (Jordan Peele, VS 2017)
Paranoia-thriller begint kalm en escaleert precieus in Grand Guignol.

4. LA REGIÓN SALVAJE (Amat Escalante, Mexico 2016)
De ontregelende kracht van wellust perfect weergegeven.

5. VALERIAN AND THE CITY OF A THOUSAND PLANETS (Luc Besson, Frankrijk 2017)
Het gestaag uitdijende ruimtestation met een hilarische line-up aan gezagsdragers. Daarna de draad kwijtgeraakt.

Erik van ’t Holt, redacteur tijdschrift/online, podcaster

1. THE GIRL WITH ALL THE GIFTS (Colm McCarthy, VS/GB 2016)

2. STAR WARS: THE LAST JEDI (Rian Johnson, VS 2017)

3. GET OUT (Jordan Peele, VS 2017)

4. BLADE RUNNER 2049 (Denis Villeneuve, VS 2017)

5. HOUNDS OF LOVE (Ben Young, Australië 2016)

THE GIRL WITH ALL THE GIFTS staat op nummer 1 omdat dit de film is die me het meest heeft verrast en ontroerd. De rest van de volgorde is min of meer willekeurig. Het zijn films die me om verschillende redenen hebben geraakt en waarbij ik soms mijn omgeving even vergat. Waar ik vanwege de spanning m’n nagels tot op het bot heb afgekloven, waar ik me weer even kind voelde en/of ademloos heb zitten kijken omdat ieder shot een schilderij is.

Jasper ten Hoor, redacteur tijdschrift/online, podcaster

1. GET OUT (Jordan Peele, VS 2017)
Intrigerend, komisch, fascinerend, origineel. Het puntje van mijn stoel was dagen later nog steeds warm.

2. LOGAN (James Mangold, VS 2017)
Eindelijk worden de nagels van Wolverine gebruikt waar ze voor bedoeld zijn; Hugh Jackman kon zich geen beter afscheid wensen.

3. OKJA (Joon Ho Bong, Z-Korea/VS 2017)
Een heerlijke satire, die deels voelt als een live-action Ghibli en deels een krankzinnige kermis met Jake Gyllenhaal als Freek Vonk on crack.

4. THOR: RAGNAROK (Taika Waititi, VS 2017)
Taika Waititi tovert één van de saaiste figuren uit de MCU om in één van de leukste superhelden van dit moment, in een film met een bespottelijk hoge grapdichtheid.

5. SPIDER-MAN: HOMECOMING (Jon Watts, VS 2017)
Tom Holland verslaat niet alleen schurken, maar laat ook voorgangers Maguire en Garfield mijlenver achter zich.

Milan Hulsing, illustrator

1. RAW (Julia Ducournau, Frankrijk 2016)
Een geluk om meerderjarig te zijn geworden ver voor de komst van de smartphone. De scène waarin hoofdpersoon Justine ge-cannibal-shamed wordt op sociale media komt akelig dichtbij.

2. GET OUT (Jordan Peele, VS 2017)
Het ontmoeten van schoonouders wordt niet veel ongemakkelijker dan dit. En dan moet de horror nog beginnen.

3. TRAIN TO BUSAN (Sang-ho Yeon, Z-Korea 2016)
De cardio workout van het jaar. Vreselijk spannend en emotioneel uitputtend.

4. BRAWL AT CELL BLOCK 99 (A. Craig Zahler, VS 2017)
Ik verwachtte een rauwe gevangenisfilm als ANIMAL FACTORY (2000), maar deze daalt echt af in de gierput.

5. KILLING GROUND (Damien Power, Australie 2016)
Superbrute film excelleert door slimme montage.

Ook goed: HOUNDS OF LOVE, THE BELKO EXPERIMENT, THE GIRL WITH ALL THE GIFTS, PREVENGE.

Julius Koetsier, redacteur tijdschrift/online, podcaster

1. GET OUT (Jordan Peele, VS 2017)
Een traditionele, haast ouderwetse horrorfilm, maar origineel in z’n intelligente behandeling van een (nog) zeldzaam thema. En grappig pijnlijk.

2. THE HANDMAIDEN (Chan-wook Park, Z-Korea 2016)
Pervers, grillig, grotesk, romantisch: Park Chan-Wook als vanouds.

3. A GHOST STORY (David Lowery, VS 2017)
David Lowery’s binnenstebuiten gekeerde spookverhaal is een overweldigende film over het rouwproces van de doden.

4. PERSONAL SHOPPER (Olivier Assayas, VS 2016)
De rol van het jaar is voor Kristen Stewart, in een film die heen en weer beweegt tussen klassiek spookverhaal en moderne artfilm over de onmogelijkheid van bevredigende communicatie.

5. I AM NOT A SERIAL KILLER (Billy O’Brien, Ierland/VS 2016)
Christopher Lloyd en Max Records zijn allebei geweldig in dit constant spannende, empathische portret van een sociopaat.

Tim Koomen, redacteur tijdschrift/online, podcaster

1. RAW (Julia Ducournau, Frannkrijk 2016)
2. COCO (Lee UnkrichAdrian Molina, VS 2017)
3. THE HANDMAIDEN (Chan-wook Park, Z-Korea 2016)
4. GET OUT (Jordan Peele, VS 2017)
5. IT (Andy Muschietti, VS 2017)

Carlijn Kruidhof, hoofdredacteur online

Eerlijk gezegd waren er weinig films in 2017 die me echt wat deden (kan ook zijn door de shock dat Trump president van Amerika is geworden, wat ik van heel dichtbij heb meegemaakt. Ik weet dat ik lang niet de enige ben die daar veel moeite mee heeft). Veel films zijn toch weer blanke mannen die een of ander oh-zo-zielig verhaaltje hebben en man wat is dat saaaaai (zie: GEOSTORM, TRANSFORMERS 8372734: THE LAST DARK KNIGHT OF THE FALLEN REVENGE OF THE EXTINCT MOON). Daarom zal mijn top 5 bestaan uit films die laten zien dat Hollywood ein-de-lijk aan het veranderen is – en dat dat een hele spannende ontwikkeling is!

1. THE HANDMAIDEN (Chan-wook Park, Z-Korea 2016)
Ondanks dat ik deze eind 2016 al had gezien – omdat ik destijds in de Verenigde Staten woonde – mag hij op nummer 1 staan, zelfs na alle films die ik in 2017 heb gezien. Geen enkele film was zo elegant en toch zo gewaagd in zijn vertelling als THE HANDMAIDEN.

2. GET OUT (Jordan Peele, VS 2017)
Heerlijk om te zien dat een Afro-Amerikaanse man zich een genre toe-eigent waarin de donkere persoon vaal als eerste doodgaat, om Amerika een spiegel voor te houden. En dan is het ook nog eens gewoon een geweldige film. Wát een debuut. Ik verwacht veel van Peele de komende jaren.

3. MOTHER! (Darren Aronofsky, VS 2017)
Controversiële keuze, ik weet het. Ik weet dat niet iedereen dit als feministisch masterpiece ziet, maar laat het me uitleggen. Ik vond dat deze film heel goed de ongebalanceerde machtsverhoudingen in een relatie tussen man en vrouw weergaf, of muze/kunstenaar. De man heeft de touwtjes stevig in handen, terwijl de vrouw als gebruiksvoorwerp door het leven gaat. Een fantastische, overweldigende filmische ervaring. Met niets te vergelijken.

4. THOR: RAGNAROK (Taika Waititi, VS 2017)
Een thema wat in twee films dit jaar voorkwam, was het mythologiseren van het verleden. Dat verleden bleek vaak gebouwd te zijn op archaïsche veronderstellingen en ideologieën, en moest worden afgebroken om ruimte te maken voor nieuw en vooral beter. Ik heb het over THOR: RAGNAROK, maar dit kwam ook terug in STAR WARS: THE LAST JEDI. In THOR werd alles van alle vorige THOR-films, maar ook alles waar die THOR-films op gebaseerd waren – de totale mythe van Asgard, die zijn extravagante welvaart heeft vergaard door andere werelden te koloniseren en hun rijkdom te jatten – met de grond gelijk gemaakt. Maar wel op een hilarische manier, dankzij de Nieuw-Zeelandse regisseur Taika Waititi.

5. BRIMSTONE (Martin Koolhoven, o.m. NL/VS 2016)
Trots op al het Nederlandse talent in Hollywood. Onze eigen Martin Koolhoven (die bij de podcast langskwam om te praten over BRIMSTONE) maakte een grootse western (en dat terwijl dat genre toch erg Amerikaans is).

Eervolle vermeldingen: RAW, WONDER WOMAN, STAR WARS: THE LAST JEDI

Missen we een film? Of ben je het ergens totaal niet mee eens? Laat het ons weten op Twitter of Facebook.

Morgen: deel 3! En check ook de site op 31 december, dan publiceren we onze Schokkend Nieuws Top 10 van 2017!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!