Kill List

1 1 1 1 1 (59 Stemmen)
10
( Ons oordeel )
Kill List

DVD | Onverstoorbaar werken huurmoordenaars Gal en Jay hun KILL LIST af. Maar waarom reageren de slachtoffers zo raar? En wie is hun mysterieuze opdrachtgever?

Jay (Neil Maskell) zit al acht maanden werkloos thuis, nadat een klus in Kiev eindigde in een fiasco. Zijn vrouw Shel (MyAnna Buring, THE DESCENT) maakt zich zorgen over hun inkomen, wat tot de nodige ruzies leidt. Een dinertje met Jays oude vriend Gal (Michael Smiley) en diens vriendin leidt tot een bezoekje aan een man die alleen bekend staat als 'The Client' (Struan Rodger). Hij heeft werk voor ze: als huurmoordenaars.

Meer vertellen over het verhaal zou onvergeeflijk zijn. Hoe minder je weet, hoe beter. KILL LIST is een intelligente Britse horrorfilm die zich niet zomaar in een hokje laat plaatsen. Heb je het eerste kwartier nog het gevoel in een Mike Leigh-achtig deprimerend relatiedrama beland te zijn, voor je het weet zit je middenin een misdaadfilm. En dat is nog maar het begin van de vele verrassende wendingen.

Die onvoorspelbaarheid maakt KILL LIST een fascinerende en tegelijkertijd vaak ongemakkelijke film. Van Jay en Gal die grapjes maken in de auto vloeit het moeiteloos over naar rauw en realistisch geweld, met als hoogtepunt een tergend lange scène waarin Jay een slachtoffer met een hamer te lijf gaat.

Regisseur Ben Wheatley, die eerder DOWN TERRACE maakte met grotendeels dezelfde cast en crew, weet heel vernuftig een vervreemdende sfeer te creëren. Abrupte overgangen en een onheilspellend achtergrondgeluid, dat even vaak opduikt op momenten dat er niks gebeurt als wanneer de hel losbreekt, zorgen ervoor dat je nooit zeker weet waar je aan toe bent en of alles wat je ziet ook wel echt gebeurt. De uitstekende hoofdrolspelers en het script, geschreven door Wheatley en zijn vrouw Amy Jump, zorgen ervoor dat alles geloofwaardig blijft. De deels geïmproviseerde dialogen komen heel natuurlijk over, al maakt gemompel de Noord-Engelse en Ierse accenten soms moeilijk te verstaan.

In de extra's vind je naast twee commentaartracks en een paar interviews ook The Making of Kill List. Dat soort featurettes zijn meestal vrij standaard promotiefilmpjes om te laten zien hoe gezellig het allemaal was op de set, maar dit is iets heel anders. Een zes minuten durende collage van beelden achter de schermen, begeleid door weer datzelfde mysterieuze aanzwellende achtergrondgeluid dat ook in de film zo'n grote rol speelt. Zo is het zelfs behind the scenes nog behoorlijk creepy.

'A cult classic in the making', belooft de achterkant van het dvd-doosje. Hoewel dat een term is die wel heel makkelijk rondstuitert tegenwoordig, lijkt het in het geval van KILL LIST geen loze kreet. Sterker, te oordelen naar de veelbelovende trailer van Wheatleys volgende film SIGHTSEERS zouden er best nog meer klassiekers van zijn hand kunnen volgen!

Di: Cinéart (release op dvd en blu-ray: 7 januari 2013). Copyright Marjan Westbroek. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #98, oktober/november 2012.

Trailer

Info

GB, 2011