Weather Wars(2018)

In WEATHER WARS wordt zowel het Capitool als het Pentagon gegeseld door vernietigende blikseminslagen en stortregens. Het decor van een vermakelijke nature strikes back-film? Helaas. Moeder Natuur zelf moet het onderspit delven tegen een mad scientist van het zevende knoopsgat. Zelfs het dagelijkse weerpraatje is boeiender dan deze door SyFy Channel gefabriceerde film.

De boosdoener van dienst is in WEATHER WARS (eerder op SyFy uitgezonden als STORM WARS) geen jonge wetenschapper, zoals het dvd-hoesje ons laat geloven, maar een oude, ongeschoren meteoroloog die de hele film ronddraaft in een sjofele jas en diep verscholen gaat onder een deukhoed. Marcus Grange (Stacy Keach) is ook het type dat zijn gekke plannetjes ontvouwt terwijl hij een cd’tje van een bombastische opera oplegt en pathetisch de armen in de lucht gooit. Waarom? Geen idee. Misschien omdat de scenarist dat ooit ergens in een andere film heeft gezien.

Het foutje omtrent de leeftijd van de hoofdrolspeler op de dvd-hoes is niet het enige. Lees de korte inhoud, bekijk de film en vraag je nadien af of je überhaupt wel naar de juiste film hebt zitten kijken. Hoe dan ook moet je als kijker achteraf maar zelf proberen te reconstrueren waar het warrige verhaal eigenlijk over gaat. Wij ontwaarden een klimatoloog die met Project Thunderbolt een supercomputer ontwerpt waarmee hij het weer kan controleren, een senator (Lance E. Nichols) die de subsidies stopzet en een bizarre wraakactie waarbij leden van het ministerie van defensie in Washington DC worden doodgebliksemd.

Ongeloofwaardig? Let dan nu goed op. Niet alleen kan Grange donder, bliksem, regen en een orkaan ontketenen met één druk op een apparaatje ter grootte van een GSM, hij kan ook stroompieken genereren die in morse citeren uit zijn favoriete boek, The Waste Land van T.S. Elliot. ‘I will show you fear in a handful of dust.’ Daar kan zelfs Thor een puntje aan zuigen.

Je zou denken dat de FBI deze vreemde snuiter in een handomdraai kan klissen, maar in WEATHER WARS kijken ze vanaf de zijlijn toe en laten ze het vuile werk opknappen door Grange’s van elkaar vervreemde zonen: David (Jason London) en Jacob (Wes Brown). Die moeten ook nog met het verleden in het reine komen en worden tussendoor verliefd op Grange’s plotseling opgedoken oud-assistente Samantha (Erin Cahill) die grappig genoeg Winter als familienaam heeft. Lach niet. De journaliste, die in een ondergeschikte subplot de vreemde weerfenomenen probeert te filmen en becommentariëren, heet Sarah Sharp.

Zoveel woordgrapjes laten ons geen keuze. Hoog tijd dat de Bulgaarse regisseur Todor Chapkanov – die een lange resumé als second unit director van sequels kan voorleggen met WRONG TURN 3, MESSENGERS 2, LAKE PLACID 2, THE GRUDGE 3 en BOOGEYMAN 3 – zijn naam verandert in Todor Cheapkanov.

Di: Just Bridge (release op dvd: 24 januari). Copyright Hans Dewijngaert. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 8 februari 2012.

© Hans Dewijngaert
8 februari 2012