In Thailand, zo leert VAMPIRES: THE TURNING, moet je beducht zijn voor vampiers. Enerzijds is daar de menslievende Phil Song Neng-sekte die zich louter met dierenbloed voedt, en anderzijds de Jai Tham-sekte (letterlijk: Zwarte Harten) die het op mensen heeft voorzien.
De Amerikaanse professionele Muay Thai-bokser Connor (Egglesfield) ziet zijn verloofde Amanda (Meredith Monroe) ontvoerd door de Jai Tham en verstoort de al eeuwendurende status quo tussen beide vampiersekten met bruut geweld. Muay Thai-boksende vampiers: een kruisbestuiving van genres, die garant staat voor spektakel van ijle absurditeit en een eervolle plaats inneemt naast de kung fu-praktizerende zombies in KUNG FU ZOMBIE (1982). Toch kent de film een interessant substraat, dat aldus kan worden samengevat: Amerikaanse inmenging in de binnenlandse aangelegenheden van een vreemde mogendheid leidt tot oplaaiend geweld, toenemende verwarring en tenslotte bloedovergoten chaos. Klinkt een en ander u niet akelig bekend en actueel in de oren? De film illustreert nog eens hoe Amerikanen met traumatische ervaringen als gevolg van hun buitenlandpolitiek omgaan: zij maken er een speelfilm over en verwerken vervolgens het trauma in kwestie vanuit de veilige, comfortabele optiek van dat stuk avontuurlijke fictie. Geen wonder dus dat VAMPIRES: THE TURNING een happy end te zien geeft. Grotendeels gefilmd op locatie in en rond Bangkok. ** Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #67, p44.