Treehouse(2014)

DVD-BLU/RAY | De survivalhorrorfilm TREEHOUSE lijkt traag en sfeervol op te bouwen naar een explosieve conclusie – maar er schuilt een addertje onder het gras.

Tienerbroers Killian en Crawford sluipen het ouderlijk huis uit voor een ontmoeting met wat meisjes in het bos. Ze nemen een aantal vuurpijlen en wat flessen drank mee in hun rugzak. Eenmaal aangekomen blijken de klasgenotes afwezig, maar stuiten ze in het bouwsel uit de titel op een ander meisje, Elizabeth, dat zich daar al een paar dagen verscholen houdt. In het bos waart een mysterieus gevaar rond en de drie tieners zullen alles op alles moeten zetten om de nacht te overleven.

De opbouw van TREEHOUSE is traag, maar sfeervol. Regisseur Michael G. Bartlett (THE ZOMBIE DIARIES) neemt de tijd om de personages te introduceren, hoewel ze zich nooit veel verder ontwikkelen dan ‘gepeste nerd’, ‘stoere meid’ en ‘oudere broer’. De kijker wordt lang in het ongewisse gelaten over wie of wat het op de tieners heeft voorzien, en dat zorgt voor een aantal redelijk spannende scènes. De eerste helft is onderhoudend genoeg.

Dat wekt de verwachting dat de film langzaam maar zeker naar een bevredigend en explosief einde zal toewerken. Helaas: zodra de ware aard van de belagers duidelijk wordt gaat de film als een nachtkaars uit. Scènes die effectief eng of naargeestig hadden kunnen zijn blijven opvallend bloedeloos. Zelfs wanneer er doden vallen krijgt de kijker nog steeds niets te zien. TREEHOUSE geeft niet thuis.

Je hoeft ook niet lang te gissen naar het waarom van die terughoudendheid: de film ontpopt zich als een conservatief-christelijke propagandafilm, waarin de protagoniste mag vertellen over haar geloof in God en de held van de film de loftrompet blaast over wapens en vergelding. Echt grotesk wordt het wanneer de personages bidden om een teken van hogerhand en God lid blijkt te zijn van de National Rifle Association.

De boodschap, God en geweren, staat centraal. Spanning of actie is duidelijk niet de eerste prioriteit van de makers, die het stilistisch familievriendelijk houden. TREEHOUSE is tandeloze, lieflijke EO-horror, met als kern een eng, bijtend statement over wapenbezit en wraak: een grote boze wolf in schaapskleren.

Distributie: Just Entertainment. Release op dvd en blu-ray: 25 augustus 2015. Copyright Theodoor Steen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 21 december 2015.

© Theodoor Steen
21 december 2015
    Treehouse