The Knick (seizoen 1)(2014–2015)

DVD/BLU-RAY  | In het New York van The Knick gebeurt niets bovennatuurlijks. Er waart ook geen seriemoordenaar rond – tenzij je Typhoid Mary meetelt. Toch vinden we in de serie meer horror dan in menige horrorfilm. Het eerste seizoen is nu uit op DVD en Blu-Ray.

Hoe dat komt? The Knick is de bijnaam voor het Knickerbocker Hospital – en de serie speelt zich af in 1900. Wie na het zien van hoe het er destijds op de operatietafel aan toeging níet ontzettend dankbaar is om in de huidige tijd te leven, moet wel erg veel vertrouwen hebben in zijn of haar gezondheid.

Het bloed vloeit rijkelijk in The Knick, en de onrustige, zwervende camera van regisseur Steven Soderbergh (die zoals altijd zelf filmde) laat zich niet afschrikken. Het bloed wordt wanhopig en handmatig weggepompt. Mislukte keizersnede volgt op mislukte keizersnede. Voor een syfilispatiënte wordt van armhuid een neuslapje gemaakt. Het ambulancepersoneel vecht met elkaar om levende patiënten – én om lijken.

Voor een serie is 1900 een interessant jaar. Elektriciteit bestaat, en ook het ziekenhuis wordt geleidelijk geëlektriseerd – maar een elektrische bloedpomp blijkt niet onmiddellijk een vooruitgang. De ambulance wordt door paarden getrokken. De spanningen tussen de rassen lopen hoog op. En er is een uitbraak van tyfus bij de rijkere gezinnen, terwijl het concept van hygiëne daar nu juist wel al beetje bij beetje is doorgedrongen.

Jammer is het dan ook, dat het centrale verhaal dat show runners Jack Amiel en Michael Begler voor deze setting verzonnen zo vermoeid aanvoelt. Hoofdpersoon van The Knick is Dr. John W. Thackery, een briljante, koppige, rigide dokter met – drie keer raden – een cocaïneverslaving. Clive Owen doen z’n best om de karikatuur leven in te blazen, maar Thackery blijft minder interessant dan de figuren om hem heen: Algernon Edwards, een zwarte dokter die ondanks de vooroordelen probeert zijn beroep als chirurg uit te oefenen; Cornelia Robertson, de dochter van een rijk gezin die probeert het ziekenhuis draaiende te houden; en Sister Harriet, een non die kan vloeken als de beste en vrouwen aan een abortus helpt.

Dé ster van de serie is uiteindelijk toch de camera van Soderbergh. Veel subjectief camerawerk, los uit de hand geschoten. Het beeld is lang niet altijd scherp, maar wel geheel vrij van de romantiek die het verleden in films en series vaak krijgt toegedicht. Soderberghs lange takes verkennen, opgejaagd door de fantastische elektronische score van Cliff Martinez, de omgeving, daarbij de hoofdpersonen en het verhaal soms ronduit vergetend.

Televisie wordt vaak een schrijversmedium genoemd, maar die beschrijving is steeds vaker niet van toepassing. Seizoen 2 van True Detective leidde tot de conclusie dat het succes van het eerste seizoen waarschijnlijk meer aan regisseur Cary Fukunaga te danken was dan aan schrijver Nic Pizzolato. En met The Knick laat Soderbergh zien dat een virtuoos regisseur ook van vrij clichématige scripts nog iets heel bijzonders kan maken.

Distributie: Entertainment One. Op dvd en blu-ray vanaf 16 september 2015. Copyright: Hedwig van Driel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 17 september 2015.

17 september 2015
    The Knick
    1 minuten