In het interview dat we in Schokkend Nieuws #110 publiceerden geeft Noel Clarke nogal op over de vechtscènes in THE ANOMALY, maar die vallen – net als de rest van zijn derde film – eigenlijk behoorlijk tegen.
De gevechten in THE ANOMALY zijn een soort low-budget versie van die in THE MATRIX. Voor echte bullet-time was geen geld en een fatsoenlijke choreograaf had er wel voor gezorgd dat de vuistslagen niet in oksels of in de lucht zouden zijn gestrand. Een regisseur die zijn beperkingen kent, had bovendien beter geweten dan iedere tijdsprong in THE ANOMALY zijn climax te laten vinden in alwéér zo’n saai amateurgevecht.
Maar Noel Clarke – het interview dat Marjan Westbroek met hem had bewees het – is nu eenmaal niet iemand die lang stilstaat bij zijn beperkingen. De acteur, die we het beste kennen als het vriendje van Rose Tyler in Doctor Who, wil zich ook bewijzen als regisseur en producent. De scifi-thriller THE ANOMALY, geschreven door Simon Lewis met ‘additional material’ van Clarke, getuigt van zijn enorme ambitie. Van de blanco actiehelden-expressie op zijn gezicht, tot de paar shots waarin we zijn lichaam kunnen bewonderen: dit is een open sollicitatie naar een rol in de volgende grote Hollywood actiefilm. Dat gaat alleen niet lukken.
THE ANOMALY begint in de laadruimte van een rijdend busje. Ryan (Clarke) komt tot bewustzijn zonder zich nog iets te herinneren en ontsnapt met een angstig jongetje (“Help me. They killed my mother.”) aan de bewakers die er kennelijk niet aan gedacht hebben het busje even af te sluiten. Ze vluchten over een begraafplaats. Vuistgevecht in slow-mo. Tijdsprong. Nu heeft Ryan opeens een baard en bevindt zich in een gebarricadeerd kantoor. Een zekere Harkin (Ian Somerhalder) spreekt hem aan over het Hibiscus Project, Leonid, Kiev, drones… Als Ryan zijn onbegrip niet langer kan verbergen breekt er een nieuw gevecht uit. Slow-mo. Tijdsprong. Ryan ontwaakt in een hotelbed bovenop één van de meisjes van een zekere, slechtgehumeurde Sergio…
Enzovoort en zo verder. Slechts 9 minuten en 47 seconds duurt iedere reboot, maar het duurt véél langer voor je begrijpt hoe het nu eigenlijk zit met Ryan. Hij is het slachtoffer is van een mind-control experiment onder leiding van Harkins vader, professor Langham (Brain Cox), maar subplots over het jongetje en Russische gangsters maken het een nogal verwarrende toestand. Een enkel cgi-shot van een futuristisch Londen kan bovendien niet maskeren dat THE ANOMALY financieel een zeer bescheiden productie is met wat minder bescheiden ambities.
Grootste manco is, opvallend genoeg, juist de rol van Clarke. Het scenario schrijft voor dat Ryan een puppet-on-a-string is, en de spanning in het verhaal zou natuurlijk juist moeten komen van zijn verzet daartegen. In plaats daarvan overkomt alles Ryan maar voortdurend en komt de plot alleen maar verder omdat nevenpersonages en rondslingerende iPads hem van de nodige informatie voorzien. “I don’t know!”roept Ryan ergens uit. “I’m being controlled!” Sorry, Noel, maar op dat soort actiehelden zit Hollywood niet te wachten.
Di: Universal. Op dvd en bluray. Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 29 oktober 2014.