Poker Night(2014)

Een burgerlijk bestaan is niet voor iedereen weggelegd. De antagonist in POKER NIGHT kan er niet meer tegen en besluit zijn leven drastisch te veranderen. Zijn nieuwe doel: seks hebben met kleine meisjes en iedereen vermoorden die dit in de weg staat.

De misdaadthriller van Greg Francis draait om rookie cop Stan Jeter (Beau Mirchoff). Door de vangst van een grote crimineel is hij opgeklommen tot rechercheur en wordt, zo is de traditie, door luitenant Mike Calabrese (Ron Perlman) uitgenodigd voor een pokeravond. Onder de spelers herkennen we ook Giancarlo Esposito (BREAKING BAD). Na afloop krijgt Stan een melding van huiselijk geweld. Het blijkt om zijn minderjarige vriendin Amy (Halston Sage) te gaan. Wanneer hij polshoogte neemt, krijgt hij plotseling een taser in zijn nek. Wanneer Stan bijkomt zit hij vastgebonden op een stoel. Een gemaskerde psychopaat heeft nog een rekening met hem te vereffenen…

POKER NIGHT wordt non-lineair verteld en begint met Stan die bebloed in het gras ligt terwijl agenten hem onder schot houden. Via diverse tijdsprongen en het voice-over commentaar van Stan wordt de toedracht van zijn situatie steeds duidelijker. Deze vertelstructuur, waarbij geleidelijk informatie wordt onthuld, houdt de film boeiend maar maakt hem ook rommelig. Door een overdaad aan subplots en flashbacks in flashbacks, raakt het verhaal zo gefragmenteerd dat er nauwelijks nog sprake is van spanningsopbouw.

Uit de vele terugblikken naar de pokeravond blijkt in elk geval dat vijf grofgebekte oudgedienden graag hun ervaringen delen met Stan. Iedere keer wanneer zij van hem winnen krijgt hij een verhaal te horen waaruit hij lering moet trekken. Nu Stan zelf in de nesten zit, kan hij mooi gebruik maken van hun advies – al gaat dat helaas nooit verder dan slappe tips als ‘doe dingen stap voor stap’ en ‘geef nooit op’.

Hoewel Stan enkele malen weet te ontsnappen, is de gemaskerde psychopaat hem telkens te slim af. De naamloze geesteszieke heeft namelijk veel Discovery Channel gekeken en training gehad van een kinderlokker-mentor. De absurde scènes waarin die twee samen tai chi beoefenen of met een ijscokar kinderen ontvoeren, passen minder goed bij serieuze toon van de rest van de film. Het motief van de psychopaat is voorspelbaar en weinig origineel.

POKER NIGHT heeft dus zijn plus- en minpunten. Er zit een aantal lekker freaky moorden in, aangevuld met een flinke portie geweld en nog wat martelporno. Ook is het acteerwerk best te pruimen. Maar het verhaal in een onnodig gecompliceerde vorm gieten, om de plot en de personages interessanter te maken dan ze werkelijk zijn? Dat is bluf die niet lang stand houdt.

Distributie: Excesso Entertainment. Release: 30 juli 2015. Copyright: Henry Kuipers. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 1 augustus 2015.

© Henry Kuipers
1 augustus 2015