In samoerai-films en westerns is het een gewild personage: de geheimzinnige wreker op doorreis, die in een dorpje met twee rivaliserende bendes orde op zaken stelt. Regisseur Pyun schijnt het vak te hebben geleerd van Kurosawa, maar veel verder dan het recyclen van ingrediënten uit diens yojimbo komt hij niet.
De bendes zijn verplaatst naar een ‘dark epoc’ in de toekomst en de locatie bestaat uit één decor van smeulende vuurhaarden en her en der verspreide kadavers. Rutger Hauer is de loner, die tegen elk advies in toch maar even blijft hangen. De neutrale kroegbaas in zijn saloon is in dit geval een vrouw die de watervoorraad beheert. Ook vertrouwd is de confrontatie met een gemene robot, waarbij de spanning ‘ondraaglijk’ wordt gemaakt door de shoot-out uit te stellen en vooral op dreigende blikken in te zoomen. De grappige voetnoot in het sombere verhaal had het pratende Hoofd-zonder-lijf moeten zijn, ware het niet dat, hoezeer je ook aanspraak doet op je inlevingsvermogen, je naar een ingegraven bijrolacteur blijft kijken. Maar wat voor bijrolacteur: Weisser herinnert u zich wellicht als één van de paniekerige Noren uit THE THING. Het moment van de hereniging met zijn onderlijf is een fraai staaltje overacting dat in schril contrast staat met de verrichtingen van de acteurs die de robots spelen. Een bont gezelschap dat het helaas vooral moet hebben van schmink, computervervormde stemmen en een stijve manier van lopen, aangevuld met irritante elektrische geluidjes. Overbodig commentaar van Het Hoofd: ‘They’re real bad metal’. Alsof het allemaal nog niet erg genoeg is, presteert dit prul het ook nog om Dylan Thomas’ gedicht And Death Shall Have No Dominion te misbruiken als diepzinnige omlijsting. Pyun mocht ooit de Jean-Claude Van Damme-vehikels CYBORG en KICKBOXER 2 regisseren, maar moest het nu doen met veel Slowaakse figuranten en een Rutger Hauer met een Russische muts. * Copyright Mariska Graveland. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #27, p8.