The New Daughter(2009)

Aan het scenario van THE NEW DAUGHTER had nog wel wat gesleuteld mogen worden. De in de VS debuterende Spanjaard Luis Berdejo maakt er in elk geval geen vliegende start mee. Wat dan weer meezit is dat hij zich niet liet afschepen met het vijfde of zesde deel van een op apengapen liggende horrorfranchise. En zo heeft zijn Amerikaanse eersteling nog wel een paar pluspunten.

John James (Kevin Costner) is schrijver. In de nasleep van een scheiding verhuist hij met zijn tienerdochter Louisa (Ivana Baquero van PAN’S LABYRINTH) en jongere zoon Sam naar een veel te groot huis op het desolate platteland van South Carolina. Alleen in horrorfilms nemen personages zo’n stap. En ze worden meestal prompt beloond met veel, gezinsontwrichtend onheil. Zo ook vader John en zijn kinderen. Want laat het nieuwe onderkomen nu pal naast een oude Indiaanse begraafplaats staan! Er klinken vreemde geluiden, er kruipt een schimmig wezen over het dak, en een nachtelijke wandeling door het bos valt ook al niet aan te raden.

We zijn nog maar net onderweg of de opeenstapeling van clichés is dus al in volle gang. Hoe red je je daar als regisseur uit? Door, daar waar het scenario het laat afweten, in elk geval aan de casting wél aandacht te besteden. Die is, met veteraan Costner en de ten tijde van de opnamen vijftienjarige Baquero, bovengemiddeld. Costners imago van rots in de branding, een bedaarde man die als het moet tot heroïsche staaltjes van zelfopoffering in staat is, komt de rol ten goede. En Baquero is zelfs nog beter. Dat mag ook wel, want op haar rust de de taak het kwaad geloofwaardig in het hoofd van haar personage te laten binnensluipen.

Kijk voorbij de clichés en ook regisseur Berdejo verdient lof. Hoewel THE NEW DAUGHTER, na een vergelijkbaar startpunt in de antithese van M. Night Shyamalans SIGNS uitmondt, gaan de films enige tijd gelijk op in het effectief creëren van een dreigende atmosfeer. Maar helaas niet tot het, letterlijk, bittere eind. Even daarvoor al heeft het gebrek aan logica trouwens al zijn tol geëist. Want welke vader laat zijn kroost in deze omstandigheden nou ’s avonds achter onder de hoede van een bejaarde oppas? Onhandig ook: een bijpersonage Cassandra noemen, een naam die vanuit de Griekse mythologie onheil impliceert, en daar vervolgens niets mee doen. De Spanjaard Berdejo – zelf medeverantwoordelijk voor het scenario van [REC] – had voor zijn Amerikaanse debuut doordachter materiaal verdiend.

Di: E1 Entertainment (NL: 7 oktober, BE: onbekend)

Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 4 oktober 2010.

© Phil van Tongeren