Murderers, Mobsters & Madmen(1993)

Toen ik ontdekte dat PSYCHO en THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE, twee absolute persoonlijke favorieten, beide gebaseerd zijn op de misdaden van real-life psycho Ed Gein ben ik me flink in de materie gaan verdiepen. Amateur-criminologen kunnen zich al jaren verlustigen aan een niet te stuiten hoeveelheid goede en slechte biografieen van sicko’s als Gein. Alleen de bewegende beelden ontbraken nog.

Nu wordt de honger dan eindelijk gestild door een serie van zes banden die in Engeland onder de noemer MURDERERS, MOBSTERS & MADMEN op de markt werd gebracht. Het betreft hier Amerikaanse compilaties van circa vijftig minuten elk. Voor zover mogelijk is er gebruik gemaakt van authentieke archiefbeelden, aangevuld met dramatische scène’s uit obscure B-films en veel, heel veel fotomateriaal. Voor de kenners zal dat laatste teleurstellend zijn, want die hebben hun muren, deuren en w.c.’s natuurlijk al lang volgeplakt met deze foto’s. Maar er is niets zo mooi als echte oude newsreels van gevangen psycho’s, omgeven door een overmacht aan politie en aangestaard door nieuwsgierige horden – en die zijn er gelukkig ook in overvloed. Daarnaast zijn de banden zeer toegankelijk voor mensen die niet vertrouwd zijn met de wereld van true crime. In hoog tempo wordt een overzicht gegeven van zieke geesten in alle soorten en maten.

PSYCHOS handelt over Ed Gein, John Wayne Gacy, Stephen King’s jeugdheld Charles Starkweather (zie ook de uitstekende film BADLANDS) en een hele reeks massa- en seriemoordenaars, waaronder Henry Lee Lucas (de film van John McNaughton krijgt een vermelding) en Son of Sam.

LADYKILLERS begint met een veel te lang item over Jack the Ripper, geillustreerd met beelden uit Hitchcock’s zwijgende film THE LODGER, maar wordt daarna steeds beter. Vooral het gedeelte over Richard Speck, die in één sessie acht verpleegsters vermoordde, zit erg goed in elkaar en bevat veel authentieke beelden. Ted Bundy en The Boston Strangler zijn op deze tape ook nog van de partij.

ASSASSINATIONS bevat een heerlijke montage waarin de ene na de andere Amerikaanse president het doelwit van een aanslag is. Daarnaast is er een lang en goed afgewogen item over zin en vooral onzin van de doodstraf en een verzameling sicko’s en weirdo’s als toetje.

HOLLYWOOD POLICE FILES probeert Kenneth Anger’s Hollywood Babylon-boeken op video te evenaren, wat helaas volledig mislukt. Halverwege verandert het onderwerp dan ook in femmes fatales en trekt een stoet beruchte vrouwen voorbij, omlijst met prachtige B-film trailers uit de jaren vijftig.

GANGSTERS geeft een goed beeld van de hoogtijdagen van Al Capone, John Dillinger, Bonnie & Clyde en andere mobsters uit lang vervlogen tijden.

Bij het ter perse gaan van dit nummer was het zesde deel uit de serie, dat in zijn geheel over Charles Manson gaat, helaas nog niet binnen. Over de wel beschikbare afleveringen kan opgemerkt worden dat de kwaliteit van beeld en vooral geluid niet zo best is. Dat viel natuurlijk te verwachten van een compilatie van archiefbeelden. Ook is het jammer dat het oorspronkelijke geluid bij beelden van rechtszaken weggedrukt wordt door de commentaarstem en dreigende muziek; nu weet ik dus nog niet hoe die gluiperds klinken! Maar toch, voor liefhebbers van gewelddadige Amerikaanse folklore is deze reeks een goudmijn.

Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #1, juni 1992.

1 juni 1992
    Murderers, Mobsters & Madmen Vol. 1