Kommandor Treholt & His Ninja Troops(2010)

Een ninjafilm uit Noorwegen: het is weer eens iets anders. Deze ninja’s laten zich wegblazen door de kracht die Feng Shui heet, raken verlicht door het eten van een hotdog en komen met een ontploffing uit het niets te voorschijn. En het bijzondere is: alles wat we in KOMMANDOR TREHOLT & HIS NINJA TROOPS zien zou echt gebeurd kunnen zijn…

De ontstaansgeschiedenis van KOMMANDOR TREHOLT & HIS NINJA TROOPS (originele titel: KOMMANDØR TREHOLT & NINJATROPPEN) is wat ingewikkeld, maar daarom niet minder interessant. Begin jaren tachtig schrok Noorwegen op door het bericht dat de Noorse politicus en diplomaat Arne Treholt gespioneerd zou hebben voor de Sovjet-Unie en Irak. Dit gegeven inspireerde Thomas Cappelsen Malling tot een boek, dat werd gepresenteerd als een handleiding voor militaire technieken uit de jaren zeventig dat geschreven zou zijn voor Treholt. Het boek vormde uiteindelijk de basis voor KOMMANDOR TREHOLT & HIS NINJA TROOPS, die Cappelsen Malling schreef en regisseerde.

De plot van de film is te belachelijk voor woorden, maar Cappelsen Malling presenteert ‘m als alternatieve geschiedenis: het zou echt gebeurd kunnen zijn. De film speelt zich af vóór de arrestatie van Treholt en vertelt hoe Treholt en een team van speciaal getrainde ninja’s Noorwegen hebben gered van een staatsgreep.

KOMMANDOR TREHOLT & HIS NINJA TROOPS is een ratjetoe van echte archiefbeelden en fictieve archiefbeelden, van bizarre teksten als ‘Als God wilde dat we vegetariërs waren, had hij alle groenten van vlees gemaakt’, en van special effects en miniatuurshots die zó overduidelijk nep zijn dat het alleen maar zorgt voor nog meer kijkplezier. Ondertussen legt de film voor niet-Noren ook nog een interessant stuk historie bloot.

KOMMANDOR TREHOLT & HIS NINJA TROOPS is in al zijn luchtigheid behoorlijk ingewikkeld, maar juist dát maakt het de moeite waard de film nog een tweede kijkbeurt te geven: een keertje Arne Treholt googelen volstaat om KOMMANDOR TREHOLT & HIS NINJA TROOPS een stuk beter te begrijpen. Maar ook bij de eerste keer kijken en zonder voorkennis valt er genoeg te lachen om de gortdroge humor die Cappelsen Malling ons serveert. En hij neemt en passant ook nog de spionagethrillers en kungfu-films uit de jaren zeventig op de hak. Dit is de AIRPLANE! onder de spionagefilms.

Di: Filmfreaks (NL: 13 september). Copyright Maarten van Krimpen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 3 november 2011.

© Maarten van Krimpen
3 november 2011