Dragon Age: Dawn of the Seeker(2018)

In 2009 introduceerde de Canadese gamestudio BioWare Dragon Age: Origins, een role playing game die direct opviel met uitgebreide verhaallijnen, een eigen mythologie en een uitgewerkte geografie. Het bleef niet bij een spel. Bioware bewoog zich met de Dragon Age-wereld ook in romans, introduceerde een web-serie en nu is er dus een animatiefilm: DRAGON AGE: DAWN OF THE SEEKER.

Interessant is dat DAWN OF THE SEEKER niet verschijnt ter ondersteuning van een nieuw spel van Bioware, maar volledig zelfstandig deel uitmaakt van de uitgebreide wereld van Dragon Age. Het is daarmee een mooi staaltje multilevel storytelling.

Bioware heeft een stel getalenteerde animators in dienst, die hier werken onder de naam Funimation. Regisseur Fumihiko Sori maakte eerder BEKUSHIRU: 2077 NIHON SAKOKU (2007), hier beter bekend als VEXILLE, een film die in zijn verschijningsvorm sterk aanleunde tegen GHOST IN THE SHELL (Mamoru Oshii, 1995). Voor DRAGON AGE begeeft hij zich op het pad van sword & sorcery.

De pittige Cassandra is lid van een elite groep ridders. Deze ‘Seekers’ beschermen de religieuze organisatie Chantry tegen kwade machten die voortdurend op de loer liggen. Cassandra ontdekt dat de duistere bloedmagiërs een aanslag beramen op de Goddelijke leider van de Chantry. De zaak wordt er niet makkelijker op wanneer Cassandra zelf wordt beschuldigd van hoogverraad. Ze kan niet anders, dan op de vlucht slaan in de hoop het complot te ontrafelen en daarmee haar onschuld te bewijzen. Daarvoor moet eerst een flink robbertje geknokt worden.

Erg verrassend is de plot niet. De conventies van het fantasy-genre worden netjes gerespecteerd. Daarmee is niet gezegd dat DRAGON AGE een saaie film is. Er is genoeg (bloederig) kunst- en vliegwerk om de aandacht vast te houden. Opvallend is echter wel de onevenwichtige kwaliteit van de animatie. Ware kunststukjes worden afgewisseld met klungelige en ondermaatse animaties. De combinatie van verschillende animatietechnieken verloopt niet altijd even glad. Fumihiko Sori presteerde beter met VEXILLE, maar gelukkig blijven uiteindelijk de meest krachtige visuals hangen. DRAGON AGE: DAWN OF THE SEEKER is een meer dan onderhoudend fantasy avontuur, goed voor anderhalf uur vermaak en escapisme.

Extra’s ***: De DVD biedt de mogelijkheid om de film in een Engels of Japans gesproken versie te bekijken. In de Japanse versie wordt de rol van Cassandra ingesproken door actrice Chiaki Kuriyama, beter bekend als Gogo Yubari uit KILL BILL. Aardig is ook de rondleiding over de werkvloer van Bioware, waarin we een kijkje achter de schermen van Dragon Age nemen.

Distributie: E-one. Release: 14 november 2012. Copyright: Constant Hoogenbosch. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 30 november 2012.

© Constant Hoogenbosch
29 november 2012