Dracula: The Dark Prince(2014)

Geen van de vorige speelfilms van regisseur Pearry Reginald Theo krijgt op IMDb een hoger cijfer dan een 4,6. “All sorts of pleasures and adventures await you…”, belooft nu zijn versie van Dracula. Zou het?

In deze prequel op het bekende Dracula-verhaal zijn de zusjes Alina en Esme onderweg naar vampierjager Leonardo (voorvader van Abraham) van Helsing met het magische wapen The Lightbringer. Onderweg worden ze overvallen door struikrover Lucian (“a thief with a conscience”) en zijn bende. Deze lachen het verhaal over Dracula en de Lightbringer in eerste instantie weg – totdat een groep vampiers Alina naar het kasteel van Dracula ontvoert. De beroemde vampier ziet in haar de reïncarnatie van zijn overleden vrouw. Struikrover Lucian sluit zich aan bij Esme, Van Helsing en demonenjager Andros om haar te redden.

DRACULA: THE DARK PRINCE van Pearry Reginald Theo (WITCHVILLE) begint nog goed. In een stijlvol geanimeerde sequentie wordt de geschiedenis van Dracula, die vocht tegen de Turkse horden maar bij thuiskomst zijn vrouw vermoord aantrof, uit de doeken gedaan. Het duurt echter niet lang voor deze B-film  zijn ware aard verraadt, zoals in de aaneenschakeling van zinnen als “Something’s not right. I don’t like the look of this place. What is that?” die voor dialoog moeten doorgaan.

Ook de MacGuffin van de film, The Lightbringer, lijkt in een middagje in elkaar geknutseld. “It’s what Cain used to slay Abel. It’s the very first weapon. The blood of innocence transformed into a tool of God’s vengeance!” Na zo’n introductie is het een beetje teleurstellend dat het ding er uitziet als een groot uitgevallen Zwitsers zakmes… inclusief kompas!

Je blijft je ook verbazen over de acteurs die voor dit soort B-producties komen opdraven. Zo herkennen we in de rol van Leonardo van Helsing niemand minder dan voormalig Oscarwinnaar Jon Voight, die zijn personage om de één of andere reden (Van Helsing was toch een Nederlander?) van een slecht Oost-Europees accent voorziet: amusing wordt amusink en something wordt somethink. Hij mag wijsheden debiteren als “Only when you know who you truly are, you can use it for good”. Zit de vader van Angelina Jolie echt zo om werk verlegen dat hij zich hiertoe moet verlagen? Het stemt een beetje triest.

Voight loopt er dan ook wat ongeïnspireerd bij. De rest van de cast probeert er nog wel wat van te maken. Het is bijna aandoenlijk om te zien hoe de acteurs hun best doen: vooral de dames schijnen te denken dat ze in Game of Thrones zitten. Hulde daarvoor.

Ondanks alle gebreken is DRACULA: THE DARK PRINCE, door de distributeur om obscure reden hertiteld tot  DRACULA: PRINCE OF DARKNESS, dus best vermakelijk. Er is wat gratuit bloot, een reusachtige ondode geharnaste strijder en een heerlijk kitscherig CGI-kasteel. Het is, bij gebrek aan een beter Nederlands woord, flink cheesy. Dit is met geen mogelijkheid een goede film te noemen, maar van saaiheid kan ik regisseur Pearry Reginald Teo in ieder geval niet betichten.

DI: Splendid. Release op DVD en Blu-ray: 8 mei 2014. Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 2 mei 2014.

2 mei 2014
    Dracula Untold