De Australische broers Michael en Peter Spierig keken voor hun eerste film, UNDEAD, de kunst af bij de Peter Jackson van v贸贸r HEAVENLY CREATURES. De onsmakelijke taferelen werden met veel overdrijving, dus humor, opgediend. Op de opvolger, DAYBREAKERS hebben we zes jaar moeten wachten, maar de stap vooruit is aanzienlijk, zeker qua budget en cast. Gelukkig zijn de Spierigs gewoon hun brutale zelf gebleven en hebben ze hun promotie niet aangegrepen om een glossy film voor de grootst mogelijke doelgroep af te leveren.聽
De wereld van DAYBREAKERS verschilt niet veel van de onze, op 茅茅n belangrijk punt na: het overgrote deel van de mensheid is tot vampier getransformeerd. De sterfelijke, niet bloeddrinkende mens maakt nog maar vijf procent van de populatie uit. Wat die minderheid verder doet slinken is dat ze door de meerderheid letterlijk wordt uitgeperst. Vampier en wetenschapper Edward (Ethan Hawke) is een uitzondering. Hij walgt van de gang van zaken en zoekt liever naar een geneesmiddel tegen het vampirisme dan naar een subsituut voor mensenbloed.
Wanneer hij zich aansluit bij een verzetsgroep, dient zich de oplossing aan. De leider van de groep (Willem Dafoe) was zelf ook ooit vampier, maar na bij een ongeluk blootgesteld te zijn aan zonlicht, gevolgd door een val in het water, is zijn hart weer gaan kloppen en werd hij van vampier weer mens. Edward besluit op die kennis voor te bouwen om uiteindelijk het vampirisme voorgoed uit te bannen. Edwards voormalige werkgever (Sam Neill) heeft hele andere plannen en weet onder meer Edwards eigen broer tegen hem op te zetten.
Die plot had in andere handen een doorsnee dvd-vluggertje kunnen opleveren, maar de Spierigs bereiden de kijker een mooie mix van prikkelende idee毛n en groteske pulp. In de dialoogloze openingssequentie schetsen de regisseurs een beeld van de vampiermaatschappij. Met teksten op billboards, journaalbeelden, maar bijvoorbeeld ook met een groepje reizigers op een perron, waarvan de ogen geelgroen oplichten in de schaduw van een voorbij stormende metro. Subtiel maar effectief.
Maar uiteindelijk moet het natuurlijk ook gewoon goed goor worden. Al vroeg in de film komt een sc猫ne voor waarin een proefpersoon na een test met een bloedvervanger als een verfbom uit elkaar spat. En een massale slachting in slomo is vormgegeven als een moddergevecht, maar dan in een bad van klonterig bloed. Mjam.
In DAYBREAKERS zetten de Spierigs de klok een paar decennia terug. Hun vampierfilm is eerder schatplichtig aan het rauwe pionierswerk van Romero dan aan de fashion statements van BLADE en UNDERWORLD. Of ze er in Hollywood verder mee komen, is de vraag. Maar ik zou de broertjes graag eens aan de slag willen zien gaan met de almaar pretentieuzer en gelikter geworden BATMAN-franchise.
Di: Benelux Film Distribution (NL: 25 februari / BE: onbekend)
Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 15 maart 2009.