Confession of Murder(2012)

Een decennium geleden verscheen de misdaadthriller MEMORIES OF MURDER / SALINUI CHUEOK (Bong Joon-ho, 2003), gebaseerd op de onopgeloste Hwaseong seriemoorden. Dezelfde waargebeurde gruweldaden gebruikt Jung Byoung-Gul als inspiratiebron voor zijn speelfilmdebuut CONFESSION OF MURDER / NAEGA SALINBEOMIDA (2012).

CONFESSION OF MURDER begint met een spectaculaire achtervolging waarbij het inspecteur Choi Hyung-gu (Jeong Jae-yeong) niet lukt om een gemaskerde seriemoordenaar te arresteren die voor de dood van tien vrouwen verantwoordelijk is. Zeventien jaar later zit Choi op een dood spoor. Dan onthult de sympathiek ogende Lee Du-seok (Park Si-hoo) op televisie zijn boek, waarin hij bekent de dader te zijn. Het boek wordt een bestseller en Lee een beroemdheid. Choi kan niets anders doen dan lijdzaam toekijken omdat de misdrijven zijn verjaard. Familieleden van de vermoorde slachtoffers zinnen echter op wraak en nemen het recht in eigen hand. Maar is Lee wel echt de moordenaar?

De opleving van de cinema in Zuid-Korea begin deze eeuw heeft zeer succesvolle genrefilms opgeleverd. Het is dan ook geen makkelijke opgave om in de voetsporen te treden van voortreffelijke thrillers als THE CHASER / CHUGYEOGJA (Na Hong-jin, 2008), NO MERCY / YONGSEONEUN EUPDA (Kim Hyeong-Joon, 2010) en MEMORIES OF MURDER. Jung, die tevens het scenario schreef, doet als beginneling een aardige poging, maar weet het niveau van deze voorgangers niet te halen.

Dit betekent overigens niet dat CONFESSION OF MURDER slecht is. Het verhaal met zijn diverse plotwendingen is weliswaar niet altijd even geloofwaardig, soms zelfs voorspelbaar en bevat de nodige ‘K-thriller’-clichés (o.a. de humeurige politieagent die niet naar zijn baas luistert, verstoorde familierelaties, een wraakmotief), maar ontvouwt zich toch op een interessante wijze en kent weinig saaie momenten. Jungs keuze om humor en over-the-top-actie met melodramatisch sentiment te combineren pakt minder goed uit. Zo heeft de film enkele absurde actiescènes, met daarin gevechten op motorkappen van snel rijdende auto’s en overdreven special effects in de vorm van vliegende pijlen, aangevuld met onnodige comic relief door klungelige kidnappers en groupies voor de moordenaar. Deze fragmenten worden afgewisseld met hyper-emotionele momenten waarin het intense lijden van de rouwende nabestaanden wordt verbeeld. Door deze inconsistente toon weten de emotionele scènes echter niet te raken. De film heeft een te hoog popcorngehalte en is niet serieus genoeg om hier als toeschouwer in mee te gaan.

Al met al is CONFESSION OF MURDER een volwassen productie die zich helaas niet echt kan meten met de absolute uitblinkers in het genre. De film is zeker onderhoudend maar mist focus en verfijning. Desondanks is dit geen slechte eerste poging voor een regisseur die slechts een documentaire (ACTION BOYS / WOORIN AEKSEONBAEWOODA, 2008) op zijn naam had staan.

Distributie: Splendid. Release: 27 juni 2013. Copyright: Henry Kuipers. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 13 juli 2013.

© Henry Kuipers
13 juli 2013