Black Rock(2012)

Tussen de constante stroom van low budget en onafhankelijke genrefilms die rechtstreeks op dvd verschijnen, zit een hoop troep. Maar zo nu en dan tref je in de dvd-pap onverwachts opeens een lekkere krent aan. BLACK ROCK is zo’n krent.

Drie jeugdvriendinnen besluiten een weekendje te gaan kamperen op een verlaten eiland. Het eiland in kwestie heeft sentimentele waarde voor de vriendinnen en lijkt dus ook de ideale plek om wat langlopende onderlinge spanningen eindelijk uit de weg te ruimen: “A new beginning, a fresh start.” Die frisse start krijgt echter al snel een behoorlijk onfris geurtje mee, als op het eilandje aangekomen het toch niet zó verlaten blijkt te zijn. Drie ex-militairen zijn er aan het jagen. In eerste instantie lijken de mannen geen onaangenaam gezelschap, maar dan doet één van hen een poging tot verkrachting. Dit loopt uit op de dood van één van de veteranen, waarna de andere twee zinnen op wraak. Een kat- en muisspel om te overleven ontstaat.

BLACK ROCK is de tweede film van de onafhankelijke filmmaakster Katie Aselton. Haar vorige film THE FREEBIE was een komisch drama over vreemdgaan. Met BLACK ROCK gooit ze het dus over een compleet andere boeg. Wellicht is dit deels onder invloed van echtgenoot Mark Duplass, die met de horrorkomedie BAGHEAD wel al eerder aan het genre snuffelde. Aselton neemt tevens één van de hoofdrollen op zich.

Aselton weet de gebruikelijke clichés niet te omzeilen. Zo is er de overbekende mobiele telefoon zonder bereik en is het stereotype van de doorgedraaide oorlogsveteraan bijna lachwekkend afgezaagd. Het is meteen ook de enige dimensie die de bad guys meekrijgen. Gelukkig weten acteurs Jay Paulson en Will Bouvier hun personages nog genoeg charisma mee te geven om ze interessant te houden.

De grootste complimenten qua acteerwerk gaan echter naar de dames in de hoofdrollen. Onder hen geen grote namen (het bekendste castlid is Kate Bosworth, die Lois Lane speelde in SUPERMAN RETURNS) maar hun acteerwerk is uitstekend. Er is sprake van chemie tussen de drie; je gelooft écht dat ze elkaar al sinds hun jeugd kennen. Belangrijk, want hierdoor ga je je als kijker meer identificeren met de personages, wat de spanning ten goede komt.

Aan spanning is geen gebrek, zeker als de film overgaat in ware survivalhorror. Dit mondt uit in één van de sterkste scènes van de film: als de vrouwen hun doorweekte kleding moeten uitdoen om niet dood te vriezen en zich aan elkaar moeten vastklampen voor warmte en troost levert dit een indrukwekkend beeld op, zeker omdat het naakt puur functioneel is en ontdaan van elke seksuele lading.

BLACK ROCK heeft niet het meest originele concept, maar het uitstekende acteerwerk, de spannende sfeer én de prachtige plaatjes die cameravrouw Hillary Spera schiet van het eiland doen de film boven zichzelf uitstijgen. Katie Aselton toont aan dat uitvoering belangrijker is dan originaliteit. Je kan het stukken slechter treffen met een dvd uit de grabbelbak.

DI: A-film (Release dvd NL: 23 juli 2013). Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 23 juli 2013.

© Lieuwe van Albada
23 juli 2013