The Android Affair(1995)

Dr. Winston (Davis) is een gelukkig en ongelukkig man. Gelukkig omdat zijn instituut ISR (Institute for Surgical Research) er in geslaagd is de volmaakte android te ontwikkelen, ongelukkig omdat de buitenwereld zeer strenge regelgeving hanteert, die integratie van androids in de maatschappij vrijwel uitsluit.

Daarom smokkelt Winston zijn troeteldroids binnen op financiële, economische en politieke sleutelposities. Winston’s collega Dr. Karen Garrett (Kozak) ontmaskert het complot.

In 1989 baarde regisseur Kletter enig opzien met zijn korte SF-film TEACH 109 naar een eigen scenario, gebaseerd op (of liever: geinspireerd door) de SF-detectiveromans The Naked Sun en Caves of Steel van Isaac Asimov en de daarin optredende volmaakte android R. Daneel Olivaw. Het zou een vondst van CIC Video zijn geweest als men het vooralsnog ontraceerbare TEACH 109 een plaatsje zou hebben gegund op de onderhavige cassette om zo broodnodige vergelijking mogelijk te maken, want THE ANDROID AFFAIR is een deceptie.

De tot TV-film opgeblazen korte film is een schoolvoorbeeld van wat Amerikanen a self-defeating movie noemen: als androids in lichamelijke, geestelijke en emotionele zin niet langer kunnen worden onderscheiden van mensen, zijn het in dramatische termen domweg geen androids meer (een zelfondermijnende valstrik die Asimov in zijn meesterlijke romans intelligent en geestig wist te omzeilen).

Verder blijkt uit niets dat de low-budget ANDROID AFFAIR zich in een toekomstig tijdsgewricht afspeelt. Veelvuldig (en werkelijk oerlelijk) gebruik van graduatiefilters moet de otherness van locaties benadrukken. Griffin Dunne (als éen der volmaakte androids) en Ossie Davis (nog zéér prominent aanwezig in een kleine rol in THE CLIENT, 1994) freewheelen er routineus op los in een film, die de toeschouwer geen enkel belangwekkend moment weet te bieden en uitgaat als een nachtkaars. Een half uur later heeft men de grootste moeite zich iets van het werkje te herinneren.

Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #24, april/juni 1996.

© Erique J. Rebel
1 april 1996