VOD

The Manor(2021)

THE MANOR is een typische ‘niemand gelooft me’-horrorfilm die weliswaar lekker wegkijkt, maar niet de spanning brengt voor de doorgewinterde liefhebber.

Na een lichte beroerte op haar zeventigste verjaardag verhuist de kwieke oma Judith (Barbara Hershey) naar een verzorgingstehuis. Na enige slechte voortekenen en de diagnose dementie wordt het steeds moeilijker voor haar om het verblijf te verlaten en uit de greep te blijven van het onaardige personeel. Is het naderende onheil echt, of speelt het zich toch af in haar hoofd? Zij probeert haar dochter en kleinzoon, haar steun en toeverlaat, ervan te overtuigen dat het niet pluis is, maar de diagnoses van de huisarts doen haar protesten verstommen.

Judith, een voormalig ballerina, wordt omringd door dementerende oudjes en heeft aanvankelijk moeite met aarden, maar ze ontmoet al snel drie vlotte medebewoners. De joviale Roland (Bruce Davison), en twee opgewekte dames die naast bridgen ook nog lekker rebels blowen. De waarschuwing van Judiths overleden man in een dagdroom om het huis toch vooral te verlaten wordt genegeerd, waarna Judith steeds meer vreemde zaken in het huis opmerkt. Zijn de bedoelingen van alle mensen in het huis wel oprecht? De stem van Judith krijgt geen gehoor. Zelfs Judiths kleinzoon Josh (Nicholas Alexander), die aanvankelijk haar grootste bondgenoot is, begint naarmate oma’s beschuldigingen feller en extremer worden, te twijfelen aan haar mentale staat.

THE MANOR van de Belgische regisseur Axelle Carolyn is een van de films van het Blumhouse-kwartet van dit jaar, een hopelijk nieuwe traditie die vorig jaar werd begonnen onder de noemer Welcome to the Blumhouse. THE MANOR is jammer genoeg dan weer net geen film om je een jaar lang op te verheugen. Blumhouse lijkt een wat breder publiek aan te willen spreken. Met kraaien, de volle maan, onweer en de zwarte kat als onheilspellend voorteken wordt de sfeer in de film nogal clichématig gezet.

Barbara Hershey draagt de film en is in bijna elke scène te zien. Hershey is geen onbekende onder genreliefhebbers. Zij speelde in het enigszins verwante THE ENTITY (Sidney J. Furie, 1982). Haar rol als ex-ballerina in THE MANOR lijkt een (wellicht onbedoelde) knipoog naar BLACK SWAN (Darren Aronofsky, 2010), waarin ze ook speelde.

De lengte van THE MANOR, 80 minuten, zorgt ervoor dat de vaart erin blijft zitten en het is interessant dat de protagonist een zeventigjarige vrouw is. Iets wat je toch weinig ziet in (genre)films. De film biedt wat je van een lichtvoetige horrorfilm verwacht, maar is hierdoor (bijna) nooit verrassend. Ook de verplichte jumpscares doen de echte horrorliefhebber niet opspringen. Slechts door een onverwachte wending haalt de THE MANOR op het nippertje nog de status van aardige televisiefilm.

Distributie: Prime Video. Release NL 8 oktober 2021, BE 8 oktober 2021. Copyright: Jan Veering. Online gepubliceerd op 11 oktober. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende.

© Jan Veering
11 oktober 2021