the shape of water poster2
the shape of water poster2
Nieuws
30 december 2018

Tabee 2018, deel 6

the shape of water poster2JAARLIJSTEN | 2018, je bracht ons weer een hoop mooie films! Daarom willen we het jaar goed afsluiten, met de traditionele Schokkend Nieuws-jaarlijst. Tabee 2018, met deze allerlaatste lijstjes!

In Tabee vind je de top 5 beste horror-, sciencefiction- en fantasyfilms volgens de Schokkend Nieuws-medewerkers. Omdat op de valreep van het jaar met SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE  nog een goede kandidaat voor de lijsten uitkwam, is de deadline daarna gesloten en kunnen we de officiële Schokkend Nieuws top 10 van 2018 presenteren, samengesteld uit de lijstjes van alle 27 deelnemers.

De regels: in aanmerking voor een notering komen genrefilms en/of -televisieseries die in 2018 te zien zijn geweest in Nederland of België op een festival, in de bioscoop of via video-on-demand. Of een film ‘Schokkend Nieuws’ genoeg was, mochten de deelnemers zelf bepalen.


Michael Helmerhorst (columnist tijdschrift):

1. UNDER THE SILVER LAKE (David Robert Mitchell, VS 2018)
Hipster Neo-noir.
2. HEREDITARY (Ari Aster, VS 2018)
Brute plotwendingen.
3. A QUIET PLACE (John Krasinski, VS 2018)
Inventief.
4. SUSPIRIA (Luca Guadagnino, IT 2018)
Brutale adaptatie van het origineel.
5. THEY SHALL NOT GROW OLD (Peter Jackson, GB/NZ 2018)
De ware horror van de Eerste Wereldoorlog.


Jan Doense (mede-oprichter / bestuur):

1. TIGERS ARE NOT AFRAID (Issa López, MEX 2018)
Dé verrassing van het jaar, dit mooie maar verontrustende horrorsprookje over weeskinderen van de Mexicaanse drugsoorlog en hun duistere fantasiewereld.
2. FIRST REFORMED (Paul Schrader, VS 2018)
Misschien een grensgeval, maar Ethan Hawkes intense vertolking van een predikant die hard op weg is een hedendaagse Travis Bickle te worden greep me bij de strot en liet me niet meer los.
3. IMAGINE VR programma (Stanisław Liguziński, curator)
EYE’s Xtended kan nog een puntje zuigen aan de fantastische VR-selectie die Imagine dit jaar presenteerde, hoewel ik moet toegeven dat Carne y arena me ook van de sokken blies.
4. DEN SKYLDIGE (Gustav Möller, DEN 2018)
De spanning is te snijden in deze ultraminimalistische debuutfilm, waaruit eens te meer blijkt dat een goed scenario het halve werk is.
5. RAMPAGE: BIG MEETS BIGGER (Brad Peyton, VS 2018)
Sinds de oude Godzilla’s ben ik een sucker voor monsters die steden in puin gooien en deze film delivers the goods.

Vincent Hoberg (hoofdredacteur):

1. HEREDITARY (Ari Aster, VS 2018)
De beste horrorfilms zijn eigenlijk drama’s, zeker als ze zich in de familiesfeer afspelen. Ari Aster heeft die les in zijn meesterlijke debuut extreem goed begrepen. HEREDITARY is wreed, meedogenloos en ontzettend akelig met een onvergetelijke Toni Collette als mater familias die langzaam naar de rand van de waanzin wordt gedreven.
2. I KILL GIANTS (Anders Walter, BE/GB/VS/CHI)
Aangrijpende fantasyfilm met een duister randje over een getroebleerd tienermeisje dat vlucht in een fantasiewereld waarin zij zich een reuzendoder waant. Of het is toch allemaal echt? Madison Wolfe is simpelweg briljant als onwaarschijnlijke heldin van deze prachtfilm die schandalig genoeg hier de bioscopen niet haalde.
3. REVENGE (Coralie Fargeat, FR 2017)
Fargeat grijpt in haar knaldebuut het naargeestige rape/revenge-genre bij de lurven, keert het ondersteboven en doet er dan nog een dikke schep bovenop. Over-the-top is een understatement, maar wát een achtbaanrit!
4. MANDY (Panos Cosmatos, VS/BE/GB 2018)
De laatste zin onder REVENGE is meteen ook van toepassing op dit bloederige wraakepos waarin een Nicolas Cage in topvorm losgaat op de moordenaars van zijn vrouw. Na een ietwat te lang uitgesponnen eerste akte trekt Cosmatos letterlijk alle registers open, zodat je als kijker happend naar adem de eindstreep haalt.
5. LAISSEZ BRONZER LES CADAVRES! (Hélène Cattet, Bruno Forzani, FR/BE 2017)
Heerlijk geflipte hommage aan de Euro-gangsterfilms van de jaren zestig en zeventig. Cattet en Forzani weten wederom met succes hun unieke stijl van vorm-boven-inhoud toe te passen als een bont gezelschap het op een schieten zet na een overval. Niet ieders kopje thee, maar voor wie zich laat meeslepen in dit absurde, kleurrijke spektakel is het anderhalf uur genieten.


Roel Haanen (redacteur tijdschrift)

1. YOU WERE NEVER REALLY HERE (Lynne Ramsay, VS/VK/FR 2018)
2. AVENGERS: INFINITY WAR (Anthony Russo, Joe Russo, VS 2018)
3. A QUIET PLACE (John Krasinski, VS 2018)
4. READY PLAYER ONE (Steven Spielberg, VS 2018)
5. HEREDITARY (Ari Aster, VS 2018).

Bram Roza (vormgever):

1. LAISSEZ BRONZER LES CADAVRES! (Hélène Cattet, Bruno Forzani, FR/BE 2017)
Hét Waalse filmmakerskoppel flikt het ‘m gewoon weer. Deze keer met een hallucinante mediterraanse western die zowel als gruizige actiefilm als kleurrijke kunstfilm te bekijken valt. Op het grote scherm oog- en oorstrelend!
2. HEREDITARY (Ari Aster, VS 2018)
Ik heb me heel de film ongemakkelijk gevoeld en dat voelde ik bij de anderen in de zaal ook. Dat zorgde voor een lekkere nare wisselwerkende basis voor deze geweldig geschoten onderhuidse horror waarvan een aantal scènes me nog lang bij zullen blijven. Hail King Paimon!
3. BRAWL IN CELL BLOCK 99 (S. Craig Zahler, VS 2017)
Voor sommigen startte de Vaughnaissance al bij het tweede seizoen van True Detective maar voor mij begon hij begin dit jaar met BRAWL IN CELL BLOCK 99. Een extreem lange rustige aanloop en dan een sprong in de betonnen krochten van de hel. Botten hebben zelden zo lekker gekraakt.
4. MANDY (Panos Cosmatos, VS/BE/GB 2018)
Wow! Of het écht een goede film is vraag ik me af, maar ik had het wel nodig. Van een flippende Cage, vervreemdende camera effecten en de fijne portie gore tot de psychedelische kleuren, fraaie synth soundtrack en… de Cheddar Goblin! ‘It’s Gobblin’ Good!’
5. GRÄNS (Ali Abbasi ZW/DEN 2018)
Toen ik de premisse begin dit jaar hoorde wist ik dat het een bijzondere film zou zijn. En dat was het. Mandy mag dan lijp zijn, maar het moderne donkere drama dat GRÄNS heet is met zijn Scandinavische folklore als uitgangspunt van een heel ander kaliber raar.

Eervolle vermeldingen: THE RITUAL, ANNIHILATION, REVENGE, A QUIET PLACE, UNDER THE SILVER LAKE en DEADPOOL 2.

Marjan Westbroek (redacteur tijdschrift / online):

1. THE SHAPE OF WATER (Guillermo del Toro, VS 2017)
Nummer één met grote voorsprong, wat een prachtige film. Drie keer in de bioscoop gezien en drie keer genoten. Top acteerwerk, met een glansrol voor Sally Hawkins, en elke shot is een absoluut plaatje. Ik wil in haar appartement wonen, met of zonder visman in de badkuip. 
2. MANDY (Panos Cosmatos, VS/BE/GB 2018)
Bijna net zo leuk om te zien als de wederopstanding van Nicolas Cage was hoe blij filmfans waren hem weer terug te hebben. Een Cage die goed geregisseerd wordt en zijn best doet werd gemist in filmland. En wat een trip is MANDY. Visueel en auditief totaal overweldigend. Instant cultfilm.
3. A QUIET PLACE (John Krasinski, VS 2018)
Potentieel onlogische plotpunten be damned, bij A QUIET PLACE zat ik voor het eerst in tijden gewoon weer eens bibberend van spanning op het puntje van mijn bioscoopstoel. Hulde!
4. GRÄNS (Ali Abbasi, 2018)
Ik moest er even inkomen, maar dan krijg je ook wat. Geweldige acteerprestaties en een verhaal waarvan je geen idee hebt waar het heen gaat. Ontregelend en ontroerend.
5. TIGERS ARE NOT AFRAID (Issa López, Mexico 2017)
Gezien op het Imagine Film Festival. Een indrukwekkende, originele en ontroerende film, met een paar van de beste kindacteurs die ik ooit gezien heb.

Met eervolle vermeldingen voor HEREDITARY en SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE.

Phil van Tongeren (mede-oprichter / redacteur tijdschrift):

1. TIGERS ARE NOT AFRAID (Issa López, Mexico 2017)
Fabelachtig knappe mix van horrorsprookje en bruut sloppenwijkdrama.
2. ONE CUT OF THE DEAD (Shin’ichirô Ueda, Japan 2017)
Briljante én hilarische ode, nee, niet aan de zombiefilm, maar aan het filmmaken zelf.
3. HEREDITARY (Ari Aster, VS 2018)
Oscarwaardige Toni Collette in heerlijk creepy familiedrama.
4. A QUIET PLACE (John Krasinski, VS 2018)
De meest conventionele film uit dit rijtje. High concept, ook dat nog. Maar allejezus spannend.
5. GRÄNS (Ali Abbasi, 2018)
Alleen al vanwege een van de meest bizarre seksscènes uit de filmgeschiedenis.

 

Missen we een film? Of ben je het ergens totaal niet mee eens? Laat het ons weten op Twitter of Facebook.
Morgen, op de laatste dag van het jaar, publiceren we onze Schokkend Nieuws Top 10 van 2018!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!