Nieuws
29 december 2018

Tabee 2018, deel 5

Spider Man Into The Spider VerseJAARLIJSTEN | 2018, je bracht ons weer een hoop mooie films! Daarom willen we het jaar goed afsluiten, met de traditionele Schokkend Nieuws-jaarlijst. Tabee 2018!

In Tabee vind je de top 5 beste horror-, sciencefiction- en fantasyfilms volgens de Schokkend Nieuws-medewerkers. Omdat op de valreep van het jaar met SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE  nog een goede kandidaat voor de lijsten uitkwam, is de deadline daarna gesloten en kunnen we de officiële Schokkend Nieuws top 10 van 2018 presenteren, samengesteld uit de lijstjes van alle 27 deelnemers.

De regels: in aanmerking voor een notering komen genrefilms en/of -televisieseries die in 2018 te zien zijn geweest in Nederland of België op een festival, in de bioscoop of via video-on-demand. Of een film ‘Schokkend Nieuws’ genoeg was, mochten de deelnemers zelf bepalen.


Guus Schulting (redacteur tijdschrift/online):

1. GRÄNS (Ali Abbasi, ZW/DEN 2018)
Wist te betoveren, verrassen en tot nadenken te stemmen. En houdt een eeuwenoude horrortraditie in ere: de film laat je jezelf afvragen wie nu werkelijk de slechterik is: mens of monster?
2. SORRY TO BOTHER YOU (Boots Riley, VS 2018)
Waanzinnige filmtrip, deel 1.
3. MANDY (Panos Cosmatos, VS/BE/GB 2018)
Waanzinnige filmtrip, deel 2.
4. ANNIHILATION (Alex Garland, GB/VS 2018)
Al was het maar omdat-ie gebaseerd is op het werk van Jeff VanderMeer, de meest fascinerende sciencefictionschrijver van dit moment.
5. NOVEMBER (Rainer Sarnet, EST 2017)
Estse sprookjes in de blender, in een van de avontuurlijkste films van het Imagine Film Festival.


Hedwig van Driel (redacteur tijdschrift/online ):

1. REVENGE (Coralie Fargeat, FR 2017)
Al vanaf het moment dat ik hem voor het eerst zag niet van de eerste plek te stoten. Heerlijk en bloederig over-the-top, maar vol details om nog lang over te malen.
2. YOU WERE NEVER REALLY HERE (Lynne Ramsay, VS/VK/FR 2018)
Het is Lynne Ramsay gelukt om een actiefilm te maken die kritisch is op actiefilms, door je de ontlading van actiefilms elke keer weer te ontzeggen. Een intense, rauwe ervaring die toch niet voelt als een bestraffing voor de impulsen die REVENGE nou net zo lekker maken om te kijken.
3. SORRY TO BOTHER YOU (Boots Riley, VS 2018)
Jammer dat deze hier de bioscopen niet haalde. De eerste film van Boots Riley zit bomvol ideeën en raast het absurdisme in zonder enige angst om te ontsporen. En ontsporen doet het dan ook … maar een beetje. Ook de moeite waard voor misschien wel de beste rol tot nu toe van Armie Hammer.
4. SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE (Bob Persichetti, Peter Ramsey en Rodney Rothman, VS 2018)
Superheldenfilms halen mijn top vijf zelden. Ik zie er veel, vind ze vaak ook best leuk. Maar meestal beklijven ze niet, en versmelten ze tot een grote superstamppot. Spider-Man zou ook nog weg kunnen ebben. Maar vanwege de stijl alleen al, die durft af te wijken van de mainstream animatie-eenheidsworst en de stripbronnen enthousiast omarmt, denk ik dat deze film toch iets meer zal blijven hangen.
5. ANNIHILATION (Alex Garland, GB/VS 2018)
Op de jokerplek: de film van Alex Garland die ’te intellectueel’ werd bevonden voor de bioscoop. Terwijl er eigenlijk tussen alle trippy beelden door een heel eenvoudig verhaal wordt verteld, over alle manieren waarop mensen soms aan zichzelf proberen te ontsnappen.

Eervolle vermeldingen: de zelfverzekerheid van BLACK PANTHER, de sneaky psychologische horror van PHANTOM THREAD, de kleuren en geluiden van MANDY, de vastberadenheid om ons te vermaken van de heer Dwayne “the Rock” Johnson, en de metafysische humor van The Good Place.

Henriëtte Poelman (redacteur tijdschrift/online ):

1. GRÄNS (Ali Abbasi, ZW/DEN 2018)
Eigenlijk willen we alleen maar ergens bijhoren. GRÄNS laat prachtig zien hoe wij met elkaar omgaan; hoe we aftastend zoeken naar acceptatie en liefde, én hoe hard de omslag kan zijn als we dit niet vinden. Een onverwacht en ontroerend sprookje over De Ander – en onszelf.
2. TIGERS ARE NOT AFRAID (Issa López, Mexico 2017)
De echte horror ligt in de rauwe realiteit waarin een groep kinderen moet zien te overleven, tussen het geweld en de acties van drugsbendes. Toch weet Issa López er onvoorstelbaar genoeg een kinderlijke lichtheid in te (ver)stoppen, en maakt ze duidelijk wat de kracht is van verbeelding – en vertrouwen.
3. MANDY (Panos Cosmatos, VS/BE/GB 2018)
Wat een trip! Beelden die op je netvlies branden, overrompelende muziek die nog lang na blijft klinken, een zowel hartverscheurende als angstaanjagende Nicolas Cage én een duel met kettingzagen. MANDY trekt en duwt en sleurt je onherroepelijk mee de waanzin in.
4. THE SHAPE OF WATER (Guillermo del Toro, VS 2017)
Wederom een prachtige Del Toro-wereld, vol details en liefde, waar geweld nooit ver onder de oppervlakte zit. Doet soms huiveren, maar voelt tegelijkertijd als een warm bad. Hij maakt niet alleen de wereld van film, maar ook de echte wereld na afloop een stukje mooier. Dat is de kracht van liefde, én van cinema.
5. ASH VS. EVIL DEAD (S3)  (Ivan Raimi, Sam Raimi en Tom Spezialy, VS 2018)
Met Bruce Campbell als allergrootste troef: antiheld Ash blijkt nog een echte held te zijn ook! Het derde seizoen is nog ranziger dan het vorige, met wederom veel gesmijt en gehak, een goeie dosis 80’s rock en bijdehante oneliners. Niet alleen het bloed, ook de lol spat van het scherm.

Ook zéér het vermelden waard: YOU WERE NEVER REALLY HERE (een mokerslag van een film, met een geweldige Joaquin Phoenix als dreigende, doortastende en vaak meedogenloze geest der wrake) en BRAWL IN CELL BLOCK 99 (nog zo’n harde titel, maar met een ruigere sfeer én Vince Vaughn in topvorm).


Wim Jansen (filmposterprofessor/redacteur tijdschrift)

1 GRÄNS (Ali Abbasi, ZW/DEN 2018)
Lekker langzaam Scandinavisch, zodat het niet onvoorspelbare plot in ieder geval goed op smaak is.
2. THE DEATH OF STALIN (Armando Iannucci, VK/FR/BE 2017)
Erg grappig en het bewijs dat een graphic novel ook best in stemmig bruin kan.
3. SALYUT 7 (Klim Shipenko, RU 2017)
Goed om te zien dat ook een Russische sci-fi propaganda blockbuster bol kan staan van dezelfde cliche’s (nep-bontkragen, auto’s, wodka en heroïsche nepspanning) als westerse sci-fi propaganda blockbusters.
4. THE MAN WHO KILLED DON QUIXOTE  (Terry Gilliam, VK/SP/BE/FR/PO 2018)
Tikkie te lang, maar wel weer fijne parade van Gilliam-personages.
5. Sick Smell Of Success versie van LA PASSION DE JEANNE D’ARC (Carl Theodor Dreyer, FR 1928) 
Gewoon ontzettend leuk om te doen en best aardig gelukt.

 

Missen we een film? Of ben je het ergens totaal niet mee eens? Laat het ons weten op Twitter of Facebook.
Morgen de laatste lijstjes! En check ook de site op 31 december, dan publiceren we onze Schokkend Nieuws Top 10 van 2018!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!