Xmendaysoffuturepast
Xmendaysoffuturepast
Nieuws
27 december 2014

Tabé 2014 (deel 1)

XmendaysoffuturepastJAARLIJST | Het is bijna het einde van het jaar en dat betekent dat we weer kunnen terugkijken. Wat waren de beste horror-, sciencefiction- en fantasyfilms van 2014? Hier zijn de jaarlijstjes van de Schokkend Nieuws-medewerkers!

Eenentwintig medewerkers van Schokkend Nieuws stuurden een lijstje met vijf favoriete genrefilms. Veertig titels in totaal. In Schokkend Nieuws #111 publiceerden we onze top 10 voor 2014. Vanaf vandaag publiceren we elke dag een paar van die individuele lijstjes en dan op nieuwjaarsdag, om het jaar in stijl af te sluiten, de volledige toplijst. Houd er rekening mee: de deadline voor deze lijstjes was al in november, wat de omissie van sommige films kan verklaren.

 

 

Lieuwe van Albada bijt, zoals bijna elk jaar, het spits af. Lieuwe schreef dit jaar recensies over oa. The World Is Ever Changing, de autobiografie van Nicolas Roeg, BIRDMAN: OR (THE UNEXPECTED VIRTUE OF IGNORANCE) en ging in SN#108 los op de THE PLANET OF THE APES-franchise. Hij heeft ze allemaal gezien!

1. NIGHTCRAWLER (Dan Gilroy, 2014). Een geweldige Gyllenhaal steelt de show in film over de horror van de Amerikaanse grootstedelijke media.
2. THE RAID 2: BERANDAL  (Gareth Evans, 2014). Bloederig beukend ballet, perfect gechoreografeerd en gestileerd.
3. MAGIC MAGIC (Sebastián Silva, 2013). Zet je voortdurend op het verkeerde been en vangt de kijker in een beklemmend, unheimisch gevoel. Met uitstekend acteerwerk van Juno Temple en Michael Cera.
4. BLUE RUIN (Jeremy Saulnier, 2013). Een wraakfilm die vooral de gevolgen van gewelddadig wraak nemen benadrukt. BLUE RUIN is razend spannend én geeft stof tot nadenken.
5. UNDER THE SKIN (Jonathan Glazer, 2013). Net als 2001: A SPACE ODYSSEY een film die je vooral moet ervaren. Een audiovisueel hoogstandje.

Onze columniste Yfke van Berckelaer schreef vanuit Hollywood over de Oscars, El Capitan, het First Annual Hamburger and Hops Music Festival, The Magic Castle, The Walking Dead Escape en… de Hello Kitty Hungry Hunt.

1. X-MEN: DAYS OF FUTURE PAST (Bryan Singer, 2014). Fantastische adaptatie van een fantastische graphic novel! Zelden zie je zoveel goeie karakters (en acteurs) allemaal tot hun recht komen in één film. De nare smaak van Brett Ratners X-MEN: THE LAST STAND is eindelijk helemaal weggespoeld!  
2. SNOWPIERCER (Joon-ho Bong, 2013). ‘I know that babies taste best’ — holy shit, deze film! Bizar, adembenemend, hartverscheurend, onwerkelijk; de film gaat alle kanten op, maar blijft altijd ‘on track’. Net zoals de passagiers in de trein zelf word je als kijker meegenomen op een onvergetelijke high-speed reis.  
3. GUARDIANS OF THE GALAXY (James Gunn, 2014). Geweldige karakters, super casting, fantastische dialogen, avontuur, humor, actie, heerlijke soundtrack, top en topvermaak, oftewel – popcorn erbij en genieten! I AM GROOT (vertaling – Ik ben fan van deze fim)
4. ONLY LOVERS LEFT ALIVE (Jim Jarmusch, 2013). Je weet dat je een donkere film te pakken hebt als Tilda Swinton de vrolijke noot is. Prachtige sfeerfilm die, net als vampieren zelf, los van elke tijd lijkt te staan.
5. THE HOBBIT: THE BATTLE OF THE FIVE ARMIES (Peter Jackson, 2014). Heb de film nog niet gezien, maar moest ‘m toch op de jaarlijst zetten, want wanneer zou ik deze kans weer krijgen? Het maakt niet uit of de film goed is of niet, ik mag weer een paar uur in Middle Earth bivakkeren en daar kan ik me nu al heel erg op verheugen!


Basje Boer
schreef, terwijl ze ondertussen aan haar eigen boek werkt, voor ons over LES YEUX SANS VISAGE en Betty Boop: classics alle twee.

1. UNDER THE SKIN (Jonathan Glazer, 2013). Een visueel overdonderende film die het sciencefictiongenre zozeer ontmantelt dat er niets overblijft dan het gegeven van mens vs. alien. Het staat de kijker vervolgens vrij zijn eigen lijnen en lagen te zoeken.
2. THE DOUBLE (Richard Ayoade, 2013). Ayoade vindt exact de juiste absurde toon voor zijn zwarte komedie en voert die door tot in de precieze art direction. Een film die helemaal klopt.
3. GUARDIANS OF THE GALAXY (James Gunn, 2014). Enerzijds vreselijk mal, anderzijds over-zelfbewust, maar met zoveel aanstekelijk plezier gemaakt dat het resultaat onweerstaanbaar is.
4. INTERSTELLAR (Christopher Nolan, 2014). Een diepernstige film, van de grootse emoties tot het duizelingwekkende script. En tegelijkertijd zo overdonderend dat je je daar pas achteraf aan kunt ergeren.
5. BLUE RUIN (Jeremy Saulnier, 2013). IJzersterke lowbudgetfilm weet alle clichés van een doorsnee wraakfilm tot hun uiterste consequenties uit te denken. Slim, spannend én prettig pulpy.


Wim Castermans
schreef dit jaar over kannibalenfilms (naar aanleiding van Eli Roth’s THE GREEN INFERNO, die kennelijk zo middelmatig is dat de distributeur ‘m uiteindelijk niet uitbracht) en kreeg een eigen column op onze website: Filmvraat.

1. UNDER THE SKIN (Jonathan Glazer, 2013). Onder het observerende oog van koele buitenaardse minnares Scarlett Johansson krijgt het menselijke gedrag een hallucinant perspectief. Een mindtrip en visueel spektakel om vingers, duimen en caloradopadden bij af te likken.
2. IT FOLLOWS (David Robert Mitchell, 2014). Een verfrissende horrorfilm die het Amerikaans suburbia in mooie Scope-beelden vat, en deze Carpenter-referentie onderstreept met eighties synths op de soundtrack. Toekomstige klassieker, me dunkt.
3. HER (Spike Jonze, 2013). Met eerlijke gevoelens en geen spoor van valse sentimentaliteit biedt dit bijzonder originele sciencefictiondrama een rake kijk op ons relatieleven in het digitale tijdperk, ontsproten aan het briljante brein van Spike Jonze.
4. JODOROWSKY’S DUNE (Frank Pavich, 2013). Jodorowsky’s aanstekelijke enthousiasme sleurt je mee in zijn waanzinnige project, waarbij alles mogelijk lijkt en je eigen onderdrukte creativiteitszin op springen komt te staan.
5. INTERSTELLAR (Christopher Nolan, 2014). Hardcore-sciencefiction waarbij de ontrafelde rand van logica opgeslokt wordt door een zwart gat, om enkele sterrenstelsels verderop weer uitgespuugd te worden als zoveel sentimentaliteit. En je slikt het, zoals dat bij hardcore betaamt, dankzij de bloedmooie beelden en de immer ijzersterke Matthew McConaughey.


Hans Dewijngaert
schreef dit jaar onder meer over ROBOCOP, GODZILLA, THE DOUBLE en UNDER THE SKIN en werd, aan de toelichtingen bij zijn favorieten van dit jaar te zien, stapelverliefd.

1. HER (Spike Jonze, 2013). Wie zou er niet impel-stimpel-stapelverliefd worden op de zwoele stem van Scarlett Johansson? Joaquin Phoenix alvast wel. Je gunt het deze tobbende treurwilg met droevige snor. Om te ontdekken dat ScarJo niet meer is dan een ordinair besturingssysteem? Ach, detail.
2 UNDER THE SKIN (Jonathan Glazer, 2013). Wie zou er niet trapsgewijs willen wegzinken in zwarte blubber, de blik gericht op het lekkere lichaam van Scarlett Johansson? Om daarna als banaal voedselpakketje richting heelal te worden gezonden? Ach, bijzaak.
3. ENEMY (Denis Villeneuve, 2013).
4. THE DOUBLE (RICHARD AYOADE, 2013). Dubbelgangers in het kwadraat in deze twee spiegelfilms waarin de hoofdrolspelers hun evenbeeld ontmoeten. Twee slimme films waar al eens over nagedacht mag worden. Heerlijk antidotum tegen de pretfabriek Hollywood.
5. INTERSTELLAR (Christopher Nolan, 2014) To infinity, and beyond met de meest ambitieuze SF-film van het jaar. Meesterlijk? Mislukking? Alleen al het feit dat we nog eens oeverloos konden discussiëren maakt ‘m memorabel.

Morgen meer lijstjes!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!