Parasite eindlijst
Parasite eindlijst
Nieuws
27 december 2019

Schokkend Nieuws Top 10 van 2019

Alle stemmen zijn geteld! Wat zijn dit jaar de tien favorieten van Schokkend Nieuws?

Vorig jaar belandde Aster zijn HEREDITARY bovenaan met 14 vermeldingen. Dit jaar moet zijn MIDSOMMAR (15 vermeldingen) ‘genoegen nemen’ met een tweede plaats, want… PARASITE staat onbetwist op nummer één met maar liefst 17 vermeldingen!

Niet langer gedraald: De Top 10 van Schokkend Nieuws!

1. PARASITE (Bong Joon Ho, 2019)

De absolute nummer 1 van 2019!

Barend de Voogd geeft PARASITE vijf Skulls: ‘Bong Joon-ho revancheert zich na het iets te platte en naïeve OKJA met misschien wel zijn beste, want rijkste film tot nu toe. PARASITE is verrukkelijk grappig én vlijmscherp en bitter tegelijkertijd.’

SN-redactie:

• JULIUS KOETSIER: Dat noem ik nou een film.
• YFKE VAN BERCKELAER: Wat een bizar geweldige perfecte film die nooit doet wat je verwacht.
• HANS DEWIJNGAERT: Upstairs downstairs in het moderne Korea: een satire in de beste betekenis van het woord en dus ontroerend, grappig en kritisch tegelijk.
• HEDWIG VAN DRIEL: Zo’n film waar je uit loopt en denkt ‘volgens mij is deze misschien wel heel goed. Maar ik moet nog even verteren’ en die dan, eenmaal verteerd, nog beter blijkt dan eerst gedacht.
• THIERRY VERHOEVEN: Ik ben er nog niet helemaal uit wat nou eigenlijk de thematische lijnen
van het oeuvre van Bong zijn, maar met het enerverende PARASITE
is het sowieso weer een meesterwerkje rijker.
• HESTER AALBERTS: Kunnen we de barbecuespies zo kort na de release al legendarisch noemen? Ik zeg: ja!
• JASPER TEN HOOR: Geen commentaar. Hoe minder je weet, hoe beter!
• BART VAN DER PUT: Liet zien waarom ik lang geleden voor [Bongs] eigenzinnige werkwijze ben gevallen.
• HENRIËTTE POELMAN: Slim, scherp, snel en schitterend.
• GUUS SCHULTING: Gouden Palm winnaar. Oscarfavoriet? Beste genrefilm van het jaar!

IMDB midsommar DEF

2. MIDSOMMAR (Ari Aster, 2019)

Julius Koetsier geeft MIDSOMMAR vier Skulls. ‘ De film ruikt naar rauw vlees dat al de hele dag in de zon ligt. Aster gebruikt voorspelbaarheid in zijn voordeel. De onvermijdelijke afloop hangt dreigend in de lucht.’

SN-redactie:

• JAN DOENSE: “I have seen the future of horror and his name is Ari Aster.”
• HANS DEWIJNGAERT: Geen gebrek aan goede break-up films dit jaar, maar het onheil dat zich in Midsommar voltrekt, wens je echt niemand toe. Gruwelijk en ook gruwelijk mooi gefilmd.
• HEDWIG VAN DRIEL: De feelgood-horrorfilm van het jaar.
• HESTER AALBERTS: Bij het zien van die stichtelijke, welkome glimlachjes hadden alle alarmbellen moeten afgaan.
• THIERRY VERHOEVEN: Op stijlvolle wijze laat hij zien dat er bijzonder goed kan worden gegriezeld in het volle daglicht.
• GUUS SCHULTING: Mijn broertje is onlangs naar Scandinavië verhuisd en neemt de telefoon niet meer op. Moet ik me zorgen maken?

watchmen

3. WATCHMEN S1 (Damon Lindehof, 2019)

SN-Redactie:

• THEODOOR STEEN: Wat Alan Moore deed voor de angsten van de ‘eighties’, dat doet Lindeloff met de hete hangijzers van deze tijd: politiegeweld, racisme en de angst dat de wereld ieder moment ten einde kan komen. Het resultaat is het beste superheldenproduct in jaren.
• ERIC VAN DER WOUDE: Lindelof (The Leftovers) stuwt het superheldengenre naar ongekende hoogten met dit adembenemende vervolg op de baanbrekende DC-strip. Watchmen-auteur Alan Moore weigerde op voorhand zijn zege te geven aan deze bewerking, maar het zou mij niets verbazen als de excentrieke Brit stiekem iedere zondagavond handenwrijvend voor de buis zat …

US

4. US (Jordan Peele, 2019)

Vincent Hoberg honoreert US met drie-en-een-halve Skull. ‘Gelukkig vergeet Peele niet dat hij naast al die geforceerde intellectuele strapatsen ook nog een horrorfilm aan het maken is. Of liever: een horrorkomedie. Meer dan in GET OUT zoekt de regisseur in US veel vaker de lach op, met pater familias Gabe Wilson (Winston Duke) als de voornaamste bron van comic relief.’

SN-redactie:

• HANS DEWIJNGAERT: Spiegeltje, spiegeltje aan de wand… Jordan Peele bewijst op alle vlakken zijn weergaloos talent na het al even geweldige Get Out (2017).
• JASPER TEN HOOR: Al is Jordan Peele’s volgende film een twee uur durende tutorial onkruid wieden, ik zit er klaar voor.
• BART VAN DER PUT: Peele laat opnieuw zien dat het horrorgenre in de Verenigde Staten van Amerika een bloeiperiode beleeft.
• MILAN HULSING: Het huiveringwekkende idee dat er een ondergrondse, verschraalde versie van ons zelf bestaat.

IMDB In Fabric DEF

5. IN FABRIC (Peter Strickland, 2018)

Vier Skulls krijgt IN FABRIC van Barend de Voogd. ‘De nieuwe film van Strickland is zo grappig, hypnotiserend mooi en geheimzinnig dat we best twee films over de bezeten rode jurk hadden gelust.’

SN-redactie:

• THEODOOR STEEN: De grappigste horrorkomedie van het jaar is tevens een briljante ode aan Mario Bava, Dario Argento en consorten. Beeldschoon, absurd en theatraal.
• HANS DEWIJNGAERT: Wat een daim jasje kan, kan een rode jurk ook. De modepolitie had een hele kluif aan het filmjaar 2019.

IMDB Once upon a time in Hollywood DEF

6. ONCE UPON A TIME … IN HOLLYWOOD (Quentin Tarantino, 2019)

Gerlinda Heywegen bekroont Tarantino’s nieuwste met vier Skulls. ‘Meer dan ooit misschien, laat Tarantino zijn publiek meeleven met zijn personages. Ben je even die flapdrol met heel veel drank, zon en een beste vriend.‘

SN-redactie:

• BART VAN DER PUT: Dat de zelfvoldane en soms slordige Tarantino me met zijn negende film wist te ontroeren was een verrassing.
• HENRIËTTE POELMAN: Meer rust, sfeer en nog meer film in de film dan anders, met geweldige rollen van DiCaprio en Pitt.
• HESTER AALBERTS: Had toevallig net Manson: The Lost Tapes gezien en zat daardoor helemaal in de materie. Toch blijft Pitt met zijn hond in die vieze trailer me het meeste bij.
• ERIC VAN DER WOUDE: Even lome als liefdevolle ode aan het Hollywood ten tijde van de Summer of Love. Tarantino smeert de plot wel erg dun uit over 160 minuten, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het formidabele acteerwerk, de sublieme spanningsopbouw en de immens bevredigende ontknoping.

IMDB Der Goldene Handschuh DEF

7. DER GOLDENE HANDSCHUH (Fatih Akin, 2019)
Recensent Vincent Hoberg geeft Akins eerste horrorfilm vier Skulls: ‘Het leek onmogelijk dat er anno nu nog een film kon worden gemaakt die critici kon schokken, maar het is regisseur Akin gelukt.’

SN-redactie:

• JAN DOENSE: Hoe graag ik het ook wilde, deze film liet me het hele jaar niet meer los.
• HESTER AALBERTS: Akin trekt in zijn eerste horrorfilm alle registers open. Honka zelf is veruit het walgelijkst in de potpourri van smerigheid.
• BRAM ROZA: Vreemd, goor en troosteloos, en dat gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Duim omhoog.

IMDB Bumperkleef DEF

8. BUMPERKLEEF (Lodewijk Crijns, 2019)

Viereneenhalve Skull plakt Guus Schulting op zijn recensie van BUMPERKLEEF. ‘Met de wervelende achtervolgingsfilm BUMPERKLEEF maakt de Nederlandse filmmaker Lodewijk Crijns een late-career masterpiece.’

SN-redactie:

• JAN DOENSE: Beste Nederlandse genrefilm sinds jaren met een maniak die er wezen mag: Ed.
• THIERRY VERHOEVEN: DUEL op de drukke Nederlandse snelwegen: het is blijkbaar prima mogelijk en nog bijzonder onderhoudend ook.

IMDB Climax DEF

9. CLIMAX (Gaspar Noé, 2018)

Recensent Barend de Voogd heeft drieënhalve Skull over voor CLIMAX. ‘We zijn gewaarschuwd. Dit is een film van Noé. Je weet van te voren dat niets of niemand zal worden gespaard.’

SN-redactie:

• Na een halfuur was ik klaar om de nieuwste Noé af te schrijven als weer een saaie stijloefening… en dus was de verrassing zeer groot dat ik vervolgens tóch werd opgezogen in dit krankzinnige delirium. THIERRY VERHOEVEN
• Duizelig rolde ik de zaal uit, met een stellig voornemen: ik drink nooit meer sangria bowl. Gelukkig kan ik niet dansen, dat scheelt. HESTER AALBERTS
• Een overdreven en hysterisch feestje, geweldig om naar te kijken, blij dat ik er zelf niet bij was. MILAN HULSING

IMDB Joker DEF

10. JOKER (Todd Philips, 2019)

Julius Koetsier recenseert en heeft tweeëneenhalve Skull over voor JOKER. ‘Op de momenten dat JOKER werkt, komt dat door Phoenix. Zijn rol is goed genoeg om de hele film naar een hoger plan te tillen. Maar dat kan niet verhullen wat JOKER is: een film van Phillips die het gezicht van Scorsese draagt als een clownsmasker.’

SN-redactie:

• Een Taxi Driver van de jaren 10 in het tijdperk van Donald Trump. JAN DOENSE
• Ondanks de hype en dat ik er echt geen zin in had was hij prachtig gefilmd en mocht de boodschap wel weer eens worden gebracht. BRAM ROZA

Staat jouw favoriet in onze top 10? Hoe zou jouw top 10 eruitzien? Laat het ons weten via Facebook!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!