RECENSIE

The Man From Nowhere(2010)

Hem noemen ze ‘The Pawnshop Ghost’. Haar bijnaam in de buurt is simpelweg ‘Garbage.’ Toch is dat nietswaardige, onverzorgde meisje de drijvende kracht achter de zeer geslaagde Zuid-Koreaanse thriller THE MAN FROM NOWHERE.

So-mi heet ze. Het meisje komt regelmatig bij die zwijgzame ‘Pawnshop’ om een gestolen muziekrecorder of cameratas te verpanden voor een paar dollar. De twee hebben een onuitgesproken vriendschap. Haar moeder is verslaafd aan heroïne en danst in een nachtclub. Hij is eigenlijk alles wat So-mi heeft. En als dank beschildert zij een van zijn vingernagels met een vrolijke gezichtje.

Even daarvoor zagen we echter hoe een drugstransactie én een politie-inval misliepen. Zowel de drugshandelende gebroeders Man-seok en Jong-seok als de politie vissen achter het net… omdat So-Mi’s moeder de heroïne achterover heeft gedrukt. De mannen van de Seok-broeders ontvoeren moeder en dochter en komen bij ‘Pawnshop’ langs om de cameratas, met de daarin verborgen drugs, op te halen. Dat lukt ze niet, maar ze krijgen de jongeman wel zover dat hij de drugs aflevert… bij hun concurrent Oh Myung-kyu. Gewiekst dubbelspel van de Seoks, want de politie staat op het punt bij Oh binnen te vallen! Maar de plot wordt nog ingewikkelder: ‘Pawnshop’ wordt gearresteerd met een gezicht vol heroïne in een auto waarvan de kofferbak gevuld blijkt te zijn met het lijk van So-Mi’s moeder – opengesneden en van al haar organen ontdaan. Dat ‘Pawnshop’, van wie de politie ontdekt dat hij eigenlijk Cha Tae-chik heet, ook geen gewone man is, blijkt wanneer de beveiligingscamera’s registreren hoe hij in precies vier minuten en dertig seconden zes agenten verwondt en uit het politiebureau ontsnapt. Zo start zijn zoektocht naar de kleine So-Mi.

Wat zijn die Zuid-Koreanen toch een verhalenvertellers en wat levert dat toch fantastische thrillers op! Naast relatief bekende namen als Nong Joon-ho (MEMORIES OF MURDER, MOTHER), Park Chan-wook (OLD BOY), Kim Jee-woon (I SAW THE DEVIL), Kim Ki-duk (BAD GUY) of Na Hong-jin (THE CHASER) zijn er nog veel te ontdekken talenten, zoals deze Lee Jeong-beom. Hij voert ons in zijn tweede film met groot gemak door een uiterst gecompliceerde plot vol rivaliserende partijen voor een opwindende, gewelddadige en tegelijkertijd ontroerde eenmansmissie.

Want hoe spannend, hard en bloedig die pistool- en mesgevechten ook zijn gefilmd, THE MAN FROM NOWHERE laat je nooit vergeten wat er op het spel staat. Heroïneverslaving, orgaanhandel, het misbruik dat de maffia maakt van kleine kinderen (‘mieren’); de ellende is schrijnend in beeld gebracht. En waar slechts weinig westerse regisseurs zo’n sentimenteel koppel als ‘Pawnshop & Garbage’ zouden aandurven, laat Lee Jeon-beom in de finale de tranen gewoon vrijuit stromen. En je geniet ervan: niet als exotische kitsch of smartlap-met-een-knipoog, maar omdat de liefde tussen die twee net zo waarachtig is als de sfeer, de locaties en de casting waaraan in deze film zoveel zorg is besteed.

Puur vakmanschap. THE MAN FROM NOWHERE was dan ook de hit van 2010 in Zuid-Korea. In geen enkel opzicht vernieuwend en Bin Won (hij speelde de zoon in MOTHER) is misschien niet de meest charismatische hoofdrolspeler, maar afgezien daarvan een absolute aanrader.

Di: Splendid (vanaf 22 september op dvd en blu-ray). Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 12 oktober 2011.

14 oktober 2011
  • Titel
    The Man from Nowhere
  • Lengte
    119 minuten
  • Regie
    Lee Jeong-beom
  • Scenario
    Lee Jeong-beom
  • Cast
    Won Bin, Kim Sae-ron, Kim Tae-hoon
  • Taal
    Korean, English
  • Land
    South Korea
  • Trailer
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.