‘Be good to him, and he’ll be good to you… Be bad to him, and…’ Met deze onheilspellende waarschuwing laat het oudere echtpaar het nieuwe kindermeisje achter bij hun zoontje Brahms. Des te griezeliger wanneer blijkt dat Brahms geen jongetje is, maar een porseleinen pop…
Het oudere Britse echtpaar Heelshire huurt het Amerikaanse kindermeisje Greta (Lauren Cohan, The Walking Dead) in om tijdens de vakantie op hun zoontje Brahms te passen. Groot is Greta’s verbazing wanneer blijkt dat Brahms een levensechte pop is. De Heelshires behandelen hem als een echt jongetje: hun eigenlijke zoon kwam jaren geleden om bij een brand. De pop krijgt onderwijs, te eten en luistert naar verhalen en muziek. Voor Greta hebben ze een uitgebreide lijst met regels klaarliggen: No guests, never leave Brahms alone, never cover Brahms face, et cetera. Wanneer Greta alleen achterblijft met Brahms negeert ze de regels in eerste instantie, waarschijnlijk omdat ze nooit GREMLINS heeft gezien.
THE BOY is de nieuwste film van William Brent Bell, regisseur van THE DEVIL INSIDE. Dat was een film die de kassa’s flink liet rinkelen, maar minder geliefd was onder critici. Ook Schokkend Nieuws was negatief: ‘THE DEVIL INSIDE is slecht,’ schreef Maarten van Krimpen destijds onomwonden. Brent Bell volgde zijn hit op met WER, een film die ons in Nederland niet eens bereikte. Met THE BOY haalt hij wel weer de bioscopen. Wellicht hopen de studio’s een graantje mee te pikken van het succes van enge poppen-film ANNABELLE.
De clichés zijn niet van de lucht in THE BOY: het mobieltje zonder bereik, het griezelige, grote en afgelegen landhuis, mysterieuze geluiden in de nacht… Toch weet Brent Bell, zeker in het begin, een lekker unheimisch sfeertje op te roepen. Die gekke oudjes die doen alsof de pop een echt jongetje is, terwijl hun echte zoon al jaren dood is, dat is gewoon macaber. Het ontwerp van de Brahms-pop is ook goed; hij heeft een spookachtig uiterlijk. Director of photography Daniel Pearl – die veel ervaring heeft met horrorfilms, hij draaide onder meer de Nispel-remake van THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE – weet met de juiste camerahoeken en lichtval suggestieve uitdrukkingen op het gelaat van de pop te toveren.
De onverklaarbare gebeurtenissen die Greta in de eerste helft teisteren zorgen voor een verontrustende ambiance. Helaas houdt Brent Bell die niet lang vol. Wanneer Greta al vrij snel accepteert dat Brahms leeft en besluit zich aan de regels te houden, is dat goed voor haar, maar stukken minder goed voor de spanning in de film. Brent Bell probeert het nog met een paar slappe jump-scares maar die weten de kijker ook niet wakker te schudden. THE BOY is daarmee net als een echte pop: je hebt er even lol aan, maar het levenloze ding verveelt al snel. Gelukkig heeft scenarist Stacey Menear nog wel een aardige verrassing in petto, die voorkomt dat de film als een nachtkaars uitgaat. THE BOY is een film met potentie, maar weet uiteindelijk niet ver genoeg boven de middelmaat uit te steken. Voor je het weet ben je hem al weer vergeten: poppetje gezien, kastje weer dicht.
Distributie: Remain in Light (Release NL: 21 januari 2016). Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 22 januari 2016.