Suburban Gothic(2014)

Stel je voor: Leland Palmer is je vader, Herbert West is je huisarts en John Waters is de plaatselijke antiquair. Dan is het toch begrijpelijk dat je zelf ook niet helemaal spoort?

Omdat Raymond (Matthew Gray Gubler) geen baan kan vinden, is de sarcastische twintiger gedwongen terug te keren naar zijn ouders. Zijn zorgzame moeder (Barbara Niven) heeft er weinig problemen mee, maar zijn minder sympathieke vader (Ray Wise) zat er niet bepaald op te wachten. Die vindt zijn zoon, met zijn sjaaltjes en alternatieve kleding, maar een raar ventje. En zo vinden meer mensen in zijn geboorteplaats Raymond maar een vreemde snuiter. De enige die hem een beetje begrijpt is de cynische barmeid Becca (Kat Dennings), die er al jaren van droomt het dorp te verlaten.

Op een dag vinden de tuinmannen van Raymonds ouders een kist in de achtertuin. In de kist zit het geraamte van een kind, met om haar nek een ogenschijnlijk kostbare ketting. EĂ©n van de mannen steelt de ketting, waarna ze de kist weer begraven. Gevolg: een boosaardige kracht begint iedereen lastig te vallen. Bij Raymond beginnen zijn paranormale krachten, die hij als al kind had, weer op te spelen. Hij moet samen met Becca op zoek naar een manier om de kwaadaardige geesten weer tot rust te brengen

In de trailer zien we cultregisseur John Waters vol walging naar Becca kijken wanneer deze hem wil omkopen met een pijpbeurt. “How about him?” vraagt hij en lonkt met die kenmerkende grijns onder dat dunne snorretje naar Raymond. Diezelfde Raymond werd de nacht ervoor nog streng door zijn vader toegesproken omdat hij midden in de nacht weer eens stennis schopte: “Next time you interrupt your mother sucking my dick, there’s going to be hell to pay!”

Het moge duidelijk zijn dat regisseur Richard Bates Jr. (EXCISION) met SUBURBAN GOTHIC volledig voor het genre komedie heeft gekozen. Afgezien van wat geesten die af en toe de kop opsteken is de film zo eng als een gemiddelde aflevering van Scooby Doo. EĂ©n enkele keer, in een flashback van Raymond, komt er zowaar een effectieve jump scare voorbij, maar Bates probeert vooral zoveel mogelijk grappen te maken in anderhalf uur. Een sterk verhaal, spanning of zelfs gore zijn misschien nergens te bekennen, maar de stereotypes (van luie en bijgelovige Mexicanen tot verwijfde en geile homoseksuelen) en grappen over seks, poep en kots zijn werkelijk overal.

Maar ook al ontbreekt de horror in deze horrorkomedie, de humor werkt hier en daar toch best aardig. Bates lijkt goed te hebben gekeken naar JUNO, want elk monotone woord dat door zijn ongeĂŻnteresseerde hoofdpersonages wordt uitgesproken is doordrenkt van cynisme. SUBURBAN GOTHIC is verder een chaotische, schreeuwerige en kleurrijke film, met allerlei cameos (naast John Waters komt ook Jeffrey Combs uit de RE-ANIMATOR franchise voorbij). Dit alles is een tijdje grappig, maar Bates kan niet voorkomen dat het schreeuwerige en cynische op den duur gaat vervelen. Bates heeft wat dat betreft de spanningsboog niet goed genoeg onder controle. Aan het begin van de derde akte lijkt de benzine bijna op te zijn en bromt de film langzaam richting climax. De grappen zijn niet zo scherp meer, de personages beginnen wat te vervelen en het begint op te vallen dat de computergegenereerde special effects wel erg goedkoop zijn.

Distributie: Three Lines Pictures. Release op dvd: 21 april 2015. Copyright Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 6 mei.

5 mei 2015
    Suburban Gothic