De stripfiguur The Phantom werd tweede helft jaren ’30 ontworpen door Ray Moore, maar het merendeel van zijn avonturen werd getekend en geschreven door Lee Falk. In 1943 debuteerde de atletische jungleheld op het witte doek: B. Reeves Eason regisseerde een kostelijke 15-delige serial (met het onmiskenbare patina van oorlogspropaganda) rond de stripfiguur voor Columbia Pictures; Tom Tyler gaf de schijnbaar onsterfelijke Phantom gestalte.
Simon Wincer en Billy Zane hebben zich jarenlang ingespannen om producers warm te krijgen voor een Phantom-versie voor de jaren ’90 en slaagden erin Joe Dante (die hier optreedt als één der zes executive producers) voor hun project te interesseren. Dante had zich ten tijde van TWILIGHT ZONE: THE MOVIE (1983) al een onverbeterlijke fan van The Phantom getoond, maar zag sindsdien diverse pogingen om de avonturen van de stripheld te verfilmen stranden. Het moet direct gezegd dat Wincer zich in felle bewoordingen van het eindresultaat heeft gedistantiëerd. Immense bemoeienis van productiezijde heeft erin geresulteerd dat de proloog (waarin de genealogie van The Phantom wordt uiteengezet en de legende van zijn vermeende onsterfelijkheid uit de doeken gedaan) is gecomprimeerd tot amper 20 seconden. Dat is dus opletten geblazen voor de kijker. THE PHANTOM maakt een eigenaardig gedateerde indruk. Was het in de filmwereld van de jaren ’40 niets bijzonders om een in fantasy-pakje gestoken, volkomen a-seksuele held te introduceren, anno 1997 levert een dergelijke figuur een licht belachelijk schouwspel op. Ook de premisse van een Amerikaanse superheld, die vanuit het hart van de Thaise jungle de samenleving telkenmale voor ondergang behoedt, maakt nu een ietwat wereldvreemde indruk. Het grootste probleem van THE PHANTOM Ð en andere stripverfilmingen van DOC SAVAGE (1975) tot THE SHADOW (1994) Ð is dat zich geen enkele hedendaagse relevantie laat ontwaren, waardoor figuren als Kit ‘The Phantom’ Walker en soortgenoten in het luchtledige komen te staan. Zo moet Simon Wincer’s THE PHANTOM dan maar worden genoten: als een enigszins kinderlijk, opgeruimd en goedgemutst avontuur rond een anachronistische, maar nobele en bovenal Amerikaanse held, die de mensheid in bescherming neemt tegen de vuige machinaties van snerende, op wereldheerschappij (wat anders?) beluste baddies. Is er vandaag de dag nog iemand geinteresseerd in flag-waving patriottisme? Dan ˜p naar de videotheek voor 1 1Ú2 uur volmaakt buiten de tijd staand amusement. **1/2 Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #32, p12.