De Nacht Van De Wansmaak – Very Best Of(2003)

Het verschijnen van een dvd die het beste uit drie edities van De Nacht van de Wansmaak bijeenbrengt, is zonder meer een bijzondere gebeurtenis.

Slechts één keer eerder werd in Nederland een collectie thematisch verwante trailers gebundeld uitgebracht: in 1995 verscheen een hilarische verzameling trailers uit de koker van het Amerikaanse Troma op koopvideo. Het hoesje bevatte de aanbeveling ‘party tape’, en dat duidde er op dat de kolder zich het best in feestelijk groepsverband laat genieten. Dat geldt evenzeer voor de Wansmaak-dvd: de formule waarmee de Belg Jan Verheyen en zijn Nederlandse partner in rare zaken Jan Doense sinds 1990 bioscopen onveilig maken heeft wel wat weg van een openbare groeps-executie. Het duo serveert een reeks filmische misvattingen, licht het doopceel van de makers en legt uit waarom hun falen onze aandacht verdient. Daarbij ontbreekt een vette knipoog niet, sterker nog: in zijn introducties wijst Verheyen er geregeld op wat er nou zo leuk is aan het fragment dat volgt. Men kan bezwaar hebben tegen zo’n voorgekauwde aanpak, maar wie een van de bioscoopedities bijwoonde weet dat de formule werkt en dat het duo bovendien niet terugdeinst voor provocaties die het olijke zaalrumoer terstond doen verstommen. De dvd bevat slechts één trailer uit die laatste categorie, maar de parade van weerzinwekkende besnijdenissen uit de beruchte Italiaanse schandaaldocumentaire SHOCKING AFRICA maakt afdoende duidelijk dat de door de heren uitgebaggerde ‘riolen van de wereldcinema’ soms erger stinken dan leuk is. Voor het overige maakt de dvd het predikaat ‘the very best of’ helemaal waar. Onder de memorabele hoogtepunten bevinden zich de hilarische trailers voor de op THE EXORCIST geënte pornoparodie ANGEL ABOVE, DEVIL BELOW (waarin een door de duivel bezeten vagina het hoogste woord heeft) en de blote kungfu-film NAKED FIST, die beide doen vermoeden dat de complete films even weldadig op de lachspieren werken. Dat die vlieger voor het leeuwendeel van de behandelde titels niet opgaat zal voor ervaren B-film-kenners duidelijk zijn: de getoonde fragmenten uit de Duitse schlagerfilms met Rudi Carrell en Heintje Simons en de dubbele dosis korte onderbroekenlol uit Tirol zijn leuk, de hele films uitzitten is een zware opgave. Vandaar ook dat Verheyen en Doense er tegenwoordig voor kiezen sommige films zelf in te korten, waarbij ze de waanzin uit de tenenkrommende Nederhorrorfilm INTENSIVE CARE op de dvd tot een enkel handzaam fragment terugbrengen, terwijl de Indiase weerwolfmusical JAANI DUSHMAN in drie krankzinnige fragmenten wordt samengebald. Erg bezwaarlijk hoeft dat in de context van de wansmaak-formule niet te zijn, het gaat hier immers om de onbekommerde lol, en niet om een serieuze duiding van de B-filmhistorie. Iets anders is het wanneer regisseur Jess Franco wordt afgerekend op de ronduit idiote kwaliteiten van de trailer van JE BRÛLE DE PARTOUT (‘Ik ben overal heet’), geheel samengesteld uit een simpele titelkaart en ronkend Frans commentaar, en de absolute favoriet van ondergetekende. Het lijkt me stug dat Franco de onbeholpen poging tot promotie van zijn seksfilm zelf voor zijn rekening nam, dus kan men bij zijn veroordeling spreken van een rammelende bewijsvoering. Dat neemt niet weg dat Verheyen de lach aan zijn kont heeft hangen en dat zijn introducties van een oprechte liefde voor pulp getuigen. Daarom is het jammer dat zijn olijke praatjes in de steriele Antwerpse megabioscoop Metropolis werden opgenomen, waar een beschimmeld oud theater een passender decor zou hebben gevormd. Het Amsterdamse Alhambra theater, de bakermat van De Nacht van de Wansmaak, is helaas gesloopt, maar een vergelijkbare lokatie was hier zeker op zijn plaats geweest. De dvd bevat als extra’tje een korte impressie van een voorstelling in het huidige Amsterdamse thuishonk Bellevue Cinerama, wat de vraag oproept waarom Verheyen zijn introducties voor deze digitale dijenkletser niet gewoon daar opnam.

COMPILATIE **** / EXTRA’S * Copyright 2003 Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #58, p 43.