In Carpenter’s eerste grote studio-produktie sinds het geflopte BIG TROUBLE IN LITTLE CHINA speelt Chevy Chase de zakenman Nick Halloway die het slachtoffer wordt van een ongelukje in een wetenschappelijk instituut. Het ene moment dommelt hij rustig in op een bankje in een sauna, het volgende is hij van top tot teen onzichtbaar.
Driedubbele pech: Halloway raakt motorisch van slag, loopt een afspraakje met zijn kersverse vriendin Alice (Hannah) mis en moet zich tot overmaat van ramp een agressief opererende geheime dienst van het lijf zien te houden. MEMOIRS OF AN INVISIBLE MAN lijkt een beetje op Carpenter’s eigen STARMAN en Hitchcock’s NORTH BY NORTHWEST. Maar leg je die drie films naast elkaar, dan wordt al gauw duidelijk wat er bij MEMOIRS aan schort. In STARMAN onstaat de spanning uit het besef dat de opgejaagde hoofdpersoon over een beperkte hoeveelheid tijd beschikt om zijn doel te bereiken; in de klassieker van Hitchcock leven we mee met een man die reddeloos wordt meegesleurd in een duistere intrige. Geen van beide elementen, suspense en mysterie, worden door Carpenter in MEMOIRS op een behoorlijke manier benut. De avonturen van de onzichtbare man kennen geen tijdslimiet, terwijl de identiteit en beweegredenen van zijn tegenstanders (onder aanvoering van Neill) al in een vroeg stadium bekend zijn, zowel aan de hoofdpersoon als de kijker. Wat dan rest zijn de visuele grapjes die er met de onzichtbaarheid van Halloway zijn uit te halen. Maar bij de zoveelste dubbelopname van een zwevende sigaret valt een geeuw moeilijk meer te onderdrukken.
Geen thriller, geen komedie, geen psychologisch drama, MEMOIRS OF AN INVISIBLE MAN is eigenlijk helemaal niets.
Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #1, juni 1992.