Big Trouble in Little China(1986)

Midden jaren ’80 werd de spierballenpolitiek van Ronald Reagan weerspiegeld in patriottische filmhelden zoals Rambo en zijn low budget-evenknie Colonel Braddock (Chuck Norris in MISSING IN ACTION), personificaties van de idee dat Amerikanen superieur waren aan verre volkeren, met name Russen en ‘gooks’.

Als hij niet aan het eind van de jaren ’70 was overleden, had John Wayne destijds een tweede carrière kunnen beginnen. Terugblikkend is het dan ook geen verrassing dat de humor van John Carpenters BIG TROUBLE IN LITTLE CHINA in 1986 aan het publiek voorbijging, want de film steekt de draak met precies dat type yankee actieheld dat goede zaken deed in zowel bioscoop als videotheek. De gung ho trucker Jack Burton (met zelfrelativering gespeeld door Russell) is namelijk volledig incompetent als redder in nood wanneer hij verzeild raakt in de strijd tussen witte en zwarte magiërs in de Chinese wijk van San Francisco. Dat weerhoudt hem er echter niet van de rol van leider op zich te nemen, niet gehinderd door enige wijsheid, vaardigheid in vechtsport of ervaring met vuurwapens. Burton stuntelt zich een weg naar de finale, terwijl zijn Chinese sidekick (Dun) het echte werk opknapt.Niet alleen de parodie op de Amerikaanse actieheld bleef onbegrepen, ook aan Carpenters ode aan de sword & sorcery-films uit Hong Kong was men blijkbaar nog niet toe. In 1986 was het immers amper drie jaar geleden sinds Tsui Hark met ZU: WARRIORS FROM THE MAGIC MOUNTAIN een nieuwe impuls gaf aan een genre dat in het westen nog niet op brede publieke belangstelling kon rekenen. Wat de acrobatische vechtscènes aangaat, doet BIG TROUBLE anno 2001 misschien een beetje gedateerd aan, maar verder kan de film er nog prima mee door: hij dendert lekker voort, er valt veel te lachen en de vormgeving is prachtig.

Beeld en geluid

In de loop der jaren heeft BIG TROUBLE zijn publiek gevonden in de videotheek, maar dan wel in een lelijke full screen-versie die de zorgvuldig gekadreerde shots in anamorphic widescreen weinig recht deed. Dat probleem is verholpen met deze uitstekende widescreen-dvd, die bovendien een DTS-geluidskanaal bevat.

Extra’s

Nog meer dan bij de dvd van THE THING is het ‘ouwe jongens krentenbrood’-gehalte van Carpenter en Russells audiocommentaar hier een bron van plezier. De heren halen grappige herinneringen op aan de productie, lachen zich een breuk over de eerste negatieve reacties van de studio, voelen elkaar aan de tand over hun vak, delen aan de lopende band plaagstootjes uit (‘Kurt, ik vind je fantastisch in deze film, maar mijn favoriete rol van jou is en blijft CAPTAIN RON’) en keuvelen gezellig over hun beider gezinnen (‘Bedankt voor het luisteren en sorry dat we niet meer over de film hebben verteld’). In het onwaarschijnlijke geval dat u na de film en het audiocommentaar nog niet genoeg gelachen hebt, kunt u de videoclip bekijken van Carpenters eigen band, de Coupe de Ville’s, waarin de regisseur zelf in een belachelijke kimono een houterig discodansje doet. Verder een korte featurette, een aantal verwijderde scènes met uitleg, een interview met special effects-man Richard Edlund en een boel tekstuele informatie.

Koopadvies

Afgaande op eerdere luxe dvd-releases van Fox, zit het er dik in dat Carpenters plezierigste film ook op regio 2 verschijnt met alle leuke extra’s. Wie niet wachten wil, kan voor deze Amerikaanse dubbel-dvd terecht bij de importzaak of een overzees postorderbedrijf als Amazon.

Copyright Roel Haanen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #51 (2001), p 24.

© Roel Haanen
1 juli 2001