Legendary Amazones

Vrouwen die een mannenoorlog uitvechten, daar is maar één naam voor: amazones. En de dames die in LEGENDARY AMAZONES aan ons worden voorgesteld beschikken over niet-misselijke skills. Met dubbele korte stok, speer, lange stok, zwaard, tweehandig zwaard, hamers of pijl-en-boog staan ze hun mannetje.

Maar in tegenstelling tot de Griekse strijdsters keren deze chicks zich niet uit overtuiging van de mannen af. Ze zijn, heel prozaïsch, weduwe. In het China van de elfde eeuw na Christus worden nogal wat oorlogen uitgevochten en dat heeft zo z’n gevolgen voor de gemiddelde gezinssamenstelling.

Het rijk van keizer Renzong wordt bedreigd door een inval van barbaren. General Yang Zongbao (Ritchie Jen), hoofd van de Yang-familie, sterft in de strijd. De keizer wijst per decreet Yangs enige zoon aan als aanvoerder van een leger van 10.000 man dat een invasie van 100.000 moet tegenhouden. Een zelfmoordmissie? Jazeker! En daarom besluiten de vrouwen van de familie ook de wapenen op te nemen.

Het zijn niet de minste namen die meewerkten aan LEGENDARY AMAZONS. Actrices als Cecilia Cheung, Xiaoqing Liu en Pei-pei Cheng hebben tientallen producties op hun naam staan en daarmee hun sporen ruimschoots verdiend in de Hongkongse martial arts filmscene. Regisseur Frankie Chan, ooit begonnen als filmcomponist, kan ook bogen op decennia ervaring. De productie is in handen van niemand minder dan Jackie Chan. Met het verhaal moest het ook wel goed zitten, aangezien dit een remake is van 14 AMAZONES uit 1972. ‘Blockbuster material,’ belooft de hoes. ‘A genre breakthrough’.

We hebben hier te maken met een groots opgezet historisch epos. Kosten noch moeite, noch green screens, zijn gespaard om een klassieker neer te zetten. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld CROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON, een oudje als FIST OF LEGEND of het recente IP MAN, maken zowel de dialogen als het acteerwerk de indruk van een toneelstuk door groep 8 van een willekeurige basisschool in Leidsche Rijn. Men dreunt de clichématige dialogen zonder enige overtuiging op, je wordt als kijker niet het verhaal ingetrokken en het kan je dus uiteindelijk ook geen zier schelen wie er wint of verliest, wie sterft en wie leeft. Zonde, want de hiervoor genoemde films tonen aan dat martial arts en een interessant verhaal wel degelijk samengaan.

Blijft over het visuele spektakel. De aankleding is overdadig, met zilveren en gouden harnassen en groots opgezette veldslagen. Maar aankleding alleen is nog geen garantie voor spektakel. LEGENDARY AMAZONS kan helaas de vergelijking niet aan met, bijvoorbeeld, de rauwe actie van THE  RAID.  De amazones slaan zonder probleem tientallen krijgers in elkaar tijdens kluchtig gooi- en smijtwerk, maar erg overtuigend zijn de touwen en trucages niet. Wat het nog een beetje leuk maakt, zijn de MacGyver-technieken die de amazones inzetten: bionische springveren van bamboe, traangas van rode pepers en gevechtsmanoeuvres die geheel in overeenstemming met de Kung Fu conventies ‘de fee’ of ‘de slang’ heten en op commando uitgevoerd worden. Hierin zit in ieder geval de nodige creativiteit.

LEGENDARY AMAZONES is niet meer dan een tussendoortje voor liefhebbers van het genre. Het is allemaal al eens gedaan – en beter. Jammer, zeker gezien de cast, de crew en het budget. Gelukkig blijft Jackie Chan ook in de rol van producer trouw aan zichzelf: na de aftiteling volgen de bloopers – zodat iedereen met een opgewekt gelaat de (thuis)bioscoop verlaat.

Di: Splendid Film. Op dvd en blu-ray  vanaf 26 juli. Copyright Joep van Loon. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 27 juli 2012.

© Joep van Loon
27 juli 2012