Ergens in de nabije toekomst is de aarde na een giframp onbewoonbaar geworden. De overlevenden zijn ondergebracht in een hermetisch van de buitenwereld afgesloten complex, waar het enige verzetje bestaat uit een dagelijkse loterij. De winnaars wacht een enkele reis naar ‘het eiland’, schijnbaar de enige plek op aarde waar de lucht nog vrij is van vreemde smetten. De achterblijvers schikken zich gelaten in hun lot: de sleur van een bestaan onder het toeziend oog van een Big Brother-achtig regime.
De eerste aanwijzing dat de bewoners in één grote leugen gevangen zitten dient zich aan wanneer één van hen (McGregor) in een luchtschacht een levende vlinder ontdekt. Samen met een lotgenote (Johansson) breekt hij uit, waarop THE ISLAND van een intrigerende sf-thriller in een all-out actiespektakel verandert.
Ademt de eerste helft van de film, dankzij het steriele futuristische production design en de verontrustende suggestie van een zich als weldoener presenterend totalitair systeem, nog de sfeer van sciencefiction uit de jaren zeventig, in de tweede is regisseur Michael Bay (ARMAGEDDON, PEARL HARBOR) terug op voor hem vertrouwder terrein. Wanneer McGregor tijdens een woeste achtervolging zijn tegenstanders uitschakelt door vanaf een oplegger grote metalen wielen op de snelweg te duwen, vloeien fysiek stuntwerk en cgi spectaculair samen. Tegen die tijd is trouwens al onthuld dat onze helden eigenlijk klonen zijn van zieke personen, gekweekt om hun menselijke originelen van gezonde organen te voorzien. Je zou bijna denken dat Bay dat geheim halverwege de film prijsgeeft omdat hij het eerder als een obstakel dan als een uitdaging zag. Een beetje als een kind dat snel zijn huiswerk maakt om des te eerder buiten te kunnen spelen. Overigens is dat huiswerk wel met vlijt gemaakt. Bay en zijn scenaristen hebben er zo te zien zelfs de semi-klassiekers LOGAN’S RUN (1976) en COMA (1978) voor geraadpleegd. Maar buitenspelen blijft natuurlijk toch het favoriete tijdverdrijf van explosiekoning Bay.
N.B.: In augustus spanden de producenten van de obscure sf-film PARTS: THE CLONUS HORROR uit 1978 een proces aan tegen productiemaatschappijen DreamWorks en Warner Bros. omdat THE ISLAND op maar liefst negentig punten gelijkenis zou vertonen met hun eigen film. Op het moment van dit schrijven had de rechter nog geen uitspraak gedaan.
Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #67, najaar 2005.