Invader(1991)

Wanneer krijgt Menahem Golan zijn welverdiende ereplaats in de geschiedenis van de B-film? Hij heeft, eerst bij Cannon en nu bij 21st Century, een schier eindeloze rij pulptitels geproduceerd en behoort tot het soort producenten dat op jacht naar de fast buck jong, aanstormend en vooral goedkoop talent de kans geeft praktijkervaring voor en achter de camera op te doen.

De resultaten zijn zelden verrassend want zonder uitzondering rip-offs van grote kassuccessen, maar ze zijn af en toe verbazingwekkend onderhoudend. Zo ook Invader, bijna eigenhandig gemaakt door regisseur/scenarioschrijver/cameraman Philip Cook. .Riooljournalist Frank McCall (Bachmann) die zijn brood verdient door verhalen over ufo’s uit zijn duim te zuigen voor The National Scandal, komt op het spoor van the real thing, een heuse vliegende schotel. McCall, bijt zich als een terriër in het verhaal vast en ontdekt dat niet alles pluis is op de legerbasis Clarksburg. Daar is een experiment met een uit de ruimte gevallen computerchip danig uit de hand gelopen en neemt het defensiesysteem asmods de macht over. McCall sluit zich aan bij de aanvankelijk tegensputterende Captain Anders (Smith) om de computer met machtswaan te vernietigen voor deze een nucleaire wereldoorlog kan ontketenen. Het klinkt allemaal erg bekend en ziet er ook zo uit (met referenties aan allerlei militaire sf en buddy cop-films), maar toch is dit een film waar je je goed bij kunt vermaken. De vaart zit er van meet af aan lekker in en hoewel het acteerwerk voorspelbaar plat is, zijn de dialogen puntig. De special effects zijn adekwaat uitgevoerd (hoewel beperkt tot wat ontploffende straaljagers) en in de finale krijgen we op de koop toe wat stop-motion animatie. Tegen het eind van de film begint de gemuteerde UFO-computer-robot-zombie allerlei waanzin uit te kramen, waartussen de volgende parel: ‘I’m America incarnate: fighting flesh! America, I want to fuck you!’ Die enge militaire machtswellust from outer space verleent deze goedkope produktie op de valreep nog een vleugje sociale relevantie ook.

** Copyright Bart Oosterhoorn. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #7, p8.

© Bart Oosterhoorn
    Invader