Het vliegt door het heelal en denkt logisch na. Guess who? Zéker niet de bemanning van ruimteschip Alexandria. Deze all female crew, protagonisten van de low budget sci-fi thriller CONVICT 762, vormt geen uithangbord van space age feminisme. De dames zijn respectievelijk rancuneus, incapabel, halfzacht, oversekst dan wel een combinatie van deze adjectieven.
Op weg naar huis van een onduidelijke missie komt de Alexandria gehavend en vrijwel zonder brandstof uit een meteorenregen. Murphy’s Law dicteert dat het enige kosmische tankstation in de wijde omgeving een sinistere strafkolonie is. Op deze planeet treft de crew van kapitein Maria Nile (Sturges) de sporen van een recent bloedbad aan. En twee overlevenden (Zagarino en Drago), die in een strijd op leven en dood gewikkeld zijn. Eén van hen moet de aanstichter van het bloedbad zijn, de beruchte Convict 762. Maar wie?.De dames blijven langer hangen dan goed voor ze is en binnen de kortste keren, u raadt het al, wordt de bemanning rigoureus uitgedund. Dan toch maar weer het ruimtesop gekozen waar, zoals in talloze klassieke voorbeelden, de uiteindelijke confrontatie plaatsvindt. Regisseur Bercovici begon zijn carrière tegelijk met Demi Moore in de film PARASITE (1981). Vanaf GHOULIES (1983) manifesteerde hij zich in toenemende mate als regisseur. CONVICT 762 is vooral een vehikel voor Zagarino en Drago, twee mannen met spierbundels op plaatsen waar u en ik niet eens plaatsen hebben. Drago kan nog bogen op rolletjes in Clint Eastwood’s PALE RIDER en De Palma’s THE UNTOUCHABLES, maar voor het overige laten de antecedenten van beide heren zich lezen als een staalkaart van hedendaagse trash: DEATH RING, LADY DRAGON 2, TERMINAL IMPACT, ALIEN CHASER, etc. etc. Tussen dit macho-geweld houdt Sturges zich redelijk staande. Ze geniet in Amerika enige bekendheid door de TV-serie Savannah en is niet van plan haar soap-carrière in de waagschaal te stellen, getuige de virtuoze manier waarop ze in een liefdesscène met Zagarino haar tepels buiten beeld weet te houden. Al met al geen verheffende vertoning. A poor man’s ALIEN? Ik wil de minder gefortuneerde medemens niet beledigen. * Copyright Matthijs Linnemann. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #39, p16.