Ruim vijftien jaar geleden ontwikkelden Dan Aykroyd en scenarist Tom Davis een reeks van sketches rond Conehead-aliens voor het satirische tv-programma Saturday Night Live. In scènes van geinspireerde, bevlogen waanzin gebruikten zij de Conehead-karakters (toen ook al vertolkt door Aykroyd en Curtin) om bevooroordeelde, xenofobische en racistische gevoelens en reacties te ontmaskeren.
De jaren 1990-93 waren magere jaren voor Paramount Pictures: production chief Brandon Tartikoff stapte onverwachts op en plaatsvervangster Sherry Lansing vond weinig levensvatbare projecten. Aangemoedigd door het succes van de box office-hit WAYNE’S WORLD (door scenaristen Bonnie & Terry Turner gedistilleerd uit SNL-sketches) en vermoedelijk menend dat een succesformule voor herhaling vatbaar moet zijn, zette Lansing tv-producer Lorne Michaels op het spoor van SNL’s Coneheads-skits uit de jaren 1978-80. Het resultaat is de speelfilm CONEHEADS, geschreven door Aykroyd, Davis en de Turners. Steve Barron (ELECTRIC DREAMS, TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES) regisseerde. CONEHEADS: The Movie is een alleraardigste familiefilm geworden over een buitenaards Conehead-gezin (Aykroyd, Curtin, Burke) dat met onvermoeibaar ploeteren en volharding de Amerikaanse Droom verwezenlijkt, voortdurend tegengewerkt door ambtenaren van de immigratiedienst (McKean e.a.). Het oorspronkelijke fel-anarchistische satirische element is goeddeels vervlogen, maar de film spoedt zich soepel van de ene visuele of verbale grap naar de andere, vermoedelijk aan een wat ouder publiek appellerend dan de doelgroep van het vacumaire WAYNE’S WORLD. Misschien schuilt daarin de reden dat CONEHEADS aan Amerikaanse kassa’s flopte en al spoedig richting videotheek verdween. In veel filmproduktiebedrijven in de VS maakt de smaak van de jeugd de dienst uit Ð wat die smaak ook moge voorstellen. . *** Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #12, p2.