• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

David Cronenberg

RECENSIE

Crimes of the Future (2022)

‘Time for the human evolution to sync up with human technology.’ CRIMES OF THE FUTURE is veel, maar vooral vintage David Cronenberg. Zelf is de 79-jarige Canadese regisseur ondertussen verre van ‘new flesh’, maar je kunt niet anders dan bewondering koesteren voor de overmoedige compromisloosheid van zijn jongste film. De thema’s van CRIMES OF THE […]
RECENSIE

Crash (1996)

De jury van het Cannes Film Festival kende de film in 1996 een speciale prijs toe ”for originality, for daring and for audacity.’ Toen David Cronenberg die in ontvangst nam klonk er boegeroep uit de zaal. Ook nu de 4K-gerestaureerde versie van CRASH eraan komt, blijft de film heftige gevoelens oproepen. J.G. Ballard schreef zijn […]
RECENSIE

Cosmopolis (2012)

Pattinson, Cronenberg, DeLillo; het is een intrigerende combinatie. Wat doet een tieneridool annex glittervampier in een film van de meester van de body-horror? En dat dan ook nog eens in de verfilming van een postmodernistische roman? De drie blijken in COSMOPOLIS onverwacht goed bij elkaar te passen. Het oppervlakkige en ongeïnteresseerde imago van Pattinson (TWILIGHT) […]
RECENSIE

Crimes of the Future (2022)

Van David Cronenberg kunnen we uiteraard niet genoeg krijgen; zelfs de kliekjes uit ’s mans oeuvre zijn het proeven waard. Toch is het een curieus trio dat door Blue Underground op twee schijfjes is samengebracht. Twee experimentele films uit het begin van Cronenbergs carrière (1969/ 70), naast zijn enige echte formulefilm van bijna een decennium […]
RECENSIE

Videodrome (1983)

Leuk bedacht: de verpakking waarin Criterion zijn dubbel-dvd van David Cronenbergs videodrome (1982) heeft gestoken, heeft de gedaante van een Betamax-videotape met het opschrift ‘Long live the new flesh’. Dat nieuwe vlees is in dit geval de digitale drager van de film die er, zoals we mochten verwachten, beter uitziet dan ooit. Maar in hoeverre […]
RECENSIE

Fast Company (1979)

[Gemeenschappelijke bespreking van FAST COMPANY, STEREO en CRIMES OF THE FUTURE] Van David Cronenberg kunnen we uiteraard niet genoeg krijgen; zelfs de kliekjes uit ’s mans oeuvre zijn het proeven waard. Toch is het een curieus trio dat door Blue Underground op twee schijfjes is samengebracht. Twee experimentele films uit het begin van Cronenbergs carrière […]
RECENSIE

Spider (2002)

Het zal wel even geleden zijn dat een film van David Cronenberg in Nederland op video verscheen zonder eerst in de bioscoop te zijn uitgebracht, maar SPIDER is dan ook een lastig geval. De aanduiding ‘thriller’ die de video/dvd-distributeur op de inlay heeft afgedrukt dekt in ieder geval nauwelijks de lading. En wie Cronenberg vooral […]
RECENSIE

Scanners (1981)

Hoewel hij zichzelf met SHIVERS (1975) en RABID (1977) reeds op de kaart had gezet als vernieuwer van het horrorgenre, wist David Cronenberg zijn reputatie overtuigend te bevestigen met THE BROOD (1979) en SCANNERS (1981). Beide films borduurden voort op de thema’s die hij in zijn eerste twee films had aangesneden: de ontwikkeling (lees: aftakeling) […]
RECENSIE

The Brood (1979)

Hoewel hij zichzelf met SHIVERS (1975) en RABID (1977) reeds op de kaart had gezet als vernieuwer van het horrorgenre, wist David Cronenberg zijn reputatie overtuigend te bevestigen met THE BROOD (1979) en SCANNERS (1980). Beide films borduurden voort op de thema’s die hij in zijn eerste twee films had aangesneden: de ontwikkeling (lees: aftakeling) […]
RECENSIE

Shivers (1975)

Bij het nieuws dat SHIVERS (1976) en RABID (1977) gelijktijdig in Nederland op dvd verschijnen, gaat het hart van de rechtgeaarde horrorliefhebber uiteraard wat sneller kloppen. De doorbraakfilms van The King of Venereal Horror, David Cronenberg: geen goed woord hadden de dames en heren critici er voor over toen deze films eind jaren ’70 onopvallend […]
RECENSIE

Existenz (1999)

Voor het eerst sinds VIDEODROME een oorspronkelijk Cronenberg-scenario. EXISTENZ is dan ook archetypisch Cronenberg-materiaal: menselijk lichaam en techniek botsen door een fictieve wetenschappelijke ontwikkeling. Dit keer is dat het virtual reality-spel uit de titel, dat gespeeld wordt met organische gamepods, umbycords en bioports. Lichtvoetiger dan we van Cronenberg gewend zijn, maar daarom niet minder intrigerend. […]
RECENSIE

eXistenZ (1999)

Het was de afgelopen tien jaar behelpen met de films van David Cronenberg. We vergeven de man zijn travestiedrama M. BUTTERFLY; zelfs Alfred Hitchcock heeft een keer een musical gemaakt. Maar ook onderwerpen dichter bij huis deden geforceerd aan, zoals de kunstmatige William Burroughs-verfilming NAKED LUNCH en CRASH, waarin Cronenberg veel te nadrukkelijk naar een controverse […]
RECENSIE

Crash (1996)

David Cronenberg maakt al jarenlang geen ‘echte’ horrorfilms meer. Gelijk heeft hij; Bassie en Adriaan voeren elk jaar weer hetzelfde kunstje op, de ware kunstenaar vernieuwt zich. Toch denk ik wel eens met weemoed terug aan RABID, THE BROOD, SCANNERS en VIDEODROME, films waarin Cronenberg zijn eigenzinnige ideeën over de menselijke conditie lardeerde met smakelijke […]
RECENSIE

Naked Lunch (1991)

In het nulnummer van Schokkend Nieuws stonden twee onjuistheden met betrekking tot NAKED LUNCH: niet alleen werd de film te elfder ure tóch vertoond tijdens het Weekend of Terror, maar helaas kon een ieder achteraf ook constateren dat deze nieuwe Cronenberg helaas niet tot ‘de hoogtepunten van het filmjaar 1992’ zal behoren. In hoeverre Cronenberg […]

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden