VOD

Hemlock Grove (seizoen 1)(2013–2015)

Men kan het nieuws nauwelijks gemist hebben: Netflix wil met het nieuwe televisiekijken nu ook Nederland veroveren. Het zal ze niet veel moeite kosten om de Schokkend Nieuws-lezer voor zich te winnen met de horrorserie HEMLOCK GROVE: TWIN PEAKS meets TRUE BLOOD.

Dit is de eerste video on demand-recensie in Schokkend Nieuws. De manier waarop we televisie kijken verandert snel. Wie heeft nog het geduld om een week te wachten op een aflevering van zijn of haar favoriete serie, die wordt onderbroken door reclame of opgeschort vanwege een voetbal- of snookercompetitie? Nee, televisieseries kopen we op dvd of downloaden we, al dan niet legaal. Het Amerikaanse Netflix speelt hier handig op in door via het internet een abonnement aan te bieden voor streaming video on demand, met alle voordelen van het thuiskijken, zoals het kunnen pauzeren en vooruit- en terugspoelen.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar alleen van waarde als het aanbod ook de moeite loont. Vooralsnog bestaat dat uit min of meer actuele en klassieke films en televisieseries, van RESERVOIR DOGS en THE BIG LEBOWSKI tot MAD MEND en THE WALKING DEAD – niets wereldschokkends dus. Zeventien horrortitels en vijfentwintig sciencefictionfilms is nog niet écht indrukwekkend.

Netflix heeft echter een aas in de mouw: hoogwaardige eigen producties. Zo is er het meermaals gelauwerde HOUSE OF CARDS met Kevin Spacey in de rol van konkelend congreslid. Ook ORANGE IS THE NEW BLACK (VROUWENVLEUGEL, maar dan anders) en  Arrested Development (een sitcom, maar dan anders) gooien hoge ogen. En het mooie is: nieuwe seizoenen kunnen in één keer worden bekeken. Zo ook de horrorserie HEMLOCK GROVE, dat nog niet de reputatie van voornoemde titels heeft, maar wel de potentie om een cultfavoriet te worden.

UPYR
Al in de eerste episode valt, nog vóór de optiteling, het eerste slachtoffer. Een jonge vrouw wordt op bloederige wijze verscheurd. En dat is niet het enige wat er niet pluis is in het stadje Hemlock Grove, Pennsylvania, waar de rijke familie Godfrey de scepter zwaait en geheimzinnige experimenten plaatsvinden in het Godfrey Institute for Biomedical Technologies.

Erfgenaam Roman Godfrey, type verwende puber met eigenaardige seksuele voorkeuren, sluit vriendschap met nieuwkomer Peter Rumancek, afstammeling van de Roma en… weerwolf. Omdat Peter ten onrechte wordt beschuldigd van de reeks beestachtige moorden, besluiten Roman en hij achter de werkelijke dader aan te gaan. Dat is de plot in een notendop. In de serie, gebaseerd op het boek van Brian McGreevy, worden alleen al in de eerste episode meer personages geïntroduceerd en verhaallijnen aangesneden dan in een compleet seizoen GOEDE TIJDEN, SLECHTE TIJDEN. De kijker moet goed opletten, want er worden regelmatig terloopse aanwijzingen gegeven die later in de serie van betekenis zijn. ‘There’s this kid at my school. He’s an upyr, but I don’t think he knows it himself,’ zegt Peter over Roman, maar wie weet wat een upyr is mag het zeggen.

Het zijn dit soort zaken (en bijvoorbeeld het onwaarschijnlijke gegeven dat blijkbaar iedereen in het stadje weet dat Peter een weerwolf is) die de serie op flinke kritiek kwam te staan. Maar wie bereid is tot een beetje suspension of disbelief en ook de soms wat stroeve, opgeblazen dialogen voor lief neemt, kan zich verheugen op dertien uurtjes uiterst vermakelijke edelpulp van een soms droomachtige kwaliteit.

FAMKE
In de openingscredits van de eerste episode is er één naam die meteen de aandacht trekt: Eli Roth treedt op als executive producer én regisseur. Maar de meester van de gorno drukt minder zijn stempel op de serie dan gevreesd: HEMLOCK GROVE deelt zijn DNA eerder met TWIN PEAKS (moorden in een kleine besloten gemeenschap) en TRUE BLOOD  (weerwolven, vampiers en andere fantasywezens). Met die laatste serie heeft HEMLOCK GROVE ook de muziek van Nathan Barr gemeen, én een telg uit het acteursgeslacht Skarsgård: Bill, broer van Alexander (vampier Eric Northman in TRUE BLOOD), speelt de rol van Roman met verve.

Famke Janssen kreeg de meeste kritiek te verduren met haar geaffecteerde Britse accent, maar heeft als Romans manipulatieve (en niet-menselijke?) moeder een van de interessantere, meer ambivalente rollen. En dan is er nog Romans zus Shelley (Nicole Boivin), een twaalfjarige met het lichaam van een reus en een mismaakt gezicht. Shelley – monsterlijk uiterlijk maar een diep gevoelsleven – is het resultaat van een Frankenstein-achtig experiment onder leiding van de gewetenloze wetenschapper Johann Pryce. Haar verhaallijn is de minst bevredigende, maar wellicht wordt die verder uitgewerkt in de tweede, tiendelige reeks. Die staat, ondanks de tegenvallende ontvangst van het eerste seizoen, voor 2014 gepland. Je moet het Netflix nageven: ze hebben een rotsvast vertrouwen in hun eigen producties.

Distributie: Netfix. Release: 30 september 2013. Copyright: Tonio van Vugt. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #104.

© Tonio van Vugt
1 oktober 2013