Mongolian Death Worm(2010)

Voor de TREMORS-fans die er maar geen genoeg van kunnen krijgen, steekt nu MONGOLIAN DEATH WORM zijn lelijke kop op.

MONGOLIAN DEATH WORM is een televisiefilm die Stephen R. Monroe maakte voor het Amerikaans kabeltelevisiekanaal SyFy. Monroe was ook de man achter de remake van I SPIT ON YOUR GRAVE in 2010. Hij heeft een lange staat van dienst als assistent-cameraman bij onder andere The Wonder Years, BABYLON 5: THE GATHERING en SILENT NIGHT, DEADLY NIGHT 4. Volgens IMDb is dit zijn veertiende credit als regisseur.

Ergens in de Gobi woestijn in Mongolië staat een ogenschijnlijk verlaten olieboorinstallatie. Een experimentele boormethode wekt een nest enorme wormen die lukraak beginnen te moorden. Ze komen, dat zal geen verrassing zijn, uit dezelfde can of worms gekropen als TREMORS.

De Indiana Jones van dit verhaal, een zekere Daniel (Sean Patrick Flanery uit SAW 3D), wordt de hele film lang dwarsgezeten door een Genghis Khan wannabe genaamd Kowlan (Billy Blair, MACHETE). Schatgraver Daniel is namelijk hard op zoek naar de vergeten graftombe van Genghis Khan. Natuurlijk blijkt deze tombe – die trouwens verdacht veel weg heeft van een ondergrondse parkeerplaats – op de plek te staan, waar ook de koningin der Mongoolse Wormen zich bevindt. Gelukkig is er nog een lokale wetshandhaver Timur (George Cheung) die – daar waar er gaten vallen in het script – wild om zich heen begint te schieten.

Kop noch staart heeft MONGOLIAN DEATH WORM. Een boormanager blijkt veel beter te kunnen vechten dan onze held. Tijdens het eindgevecht veranderen 9mm automatics per camerastandpunt spontaan in revolvers en vice versa. De cast beheerst drie emoties: eerst boos, dan lachen, dan bang en dan weer terug naar boos. En het lijkt soms wel alsof ze elkaars tekst lopen op te lezen! Als je tijdens het kijken de afwas doet en uitgebreid naar de wc gaat heb je niets gemist.

Di: Dutch Filmworks. (Release op dvd en blu-ray: 17 januari 2012 ). Copyright Michael de Wee. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 10 januari 2012.

© Michael de Wee
10 januari 2012