Don’t Breathe 2(2021)

Dit onvermijdelijke vervolg is weliswaar spannend, maar stukken minder verrassend dan het origineel.

In het succesvolle DON’T BREATHE uit 2016 maakten we kennis met de blinde Vietnam-veteraan Norman Nordstrom (Stephen Lang), oftewel The Blind Man. We zagen hoe een aantal criminelen inbraken bij Norman, maar dat de rollen zich gaandeweg omdraaiden en de drie inbrekers zelf het doelwit werden in een film vol heftige twists. Dat misdaad niet loont, werd bloederig duidelijk. De film werd een enorme hit en het was daarom maar een kwestie van tijd tot er een vervolg zou komen.

Inmiddels zijn we wat jaartjes verder en probeert Norman een rustig leventje te leiden met de elfjarige Phoenix, die verweesd is door een verwoestende huisbrand en die hij nu met een ijzeren discipline opvoedt. Natuurlijk duurt het niet lang voordat het weer raak is. Wederom zijn er indringers in het huis, onder leiding van Raylan (gespeeld door Brendan Sexton III), die het dit keer – later wordt duidelijk waarom – op het meisje hebben voorzien. Het moge duidelijk zijn dat The Blind Man hier op zijn zachtst gezegd niet van gediend is en er alles aan doet om Phoenix uit handen van de indringers te houden.

Het knappe van DON’T BREATHE was dat de kijker aanvankelijk sympathie had voor Norman, maar toen hij niet zo onschuldig bleek als in eerste instantie gedacht – en dat is nogal een understatement – de sympathie juist naar de inbrekers ging, die eigenlijk betere mensen bleken te zijn.

Het probleem is dat in dit vervolg het knappe kat-en-muisspel niet meer zomaar kan worden gekopiëerd, omdat de kijkers nu al bekend zijn met zijn achtergrond en modus operandi. Van Norman is nu een sympathieker personage gemaakt, zij het met duister verleden. Soms wordt wel erg duidelijk gemaakt dat Norman geen echte slechterik is: zo laat deze moordmachine een agressieve rottweiler die hem aanvalt in leven. Hij is weliswaar nog steeds een anti-villain, maar dit keer met het hart op de goede plaats: de antagonist uit deel één wordt protagonist in deel twee, wat nu een traditionele huisvredebreukthriller is geworden.

Valt er dan niets te genieten? Zeker wel, de vaart zit er vanaf het begin goed in, er zijn goede kills met genoeg gore en er wordt prima geacteerd, waarbij vooral de jonge Madelyn Grace opvalt die zich helemaal geeft in de fysiek uitdagende rol van Phoenix. Zo creëert debuterend regisseur Rodo Sayagues – die de regie van Fede Álvarez over heeft genomen – spanning door lange shots met weinig cuts, zodat Grace veel zelf heeft moeten doen zonder stunt doubles. Ook zijn er een paar geinige, maar nogal ongeloofwaardige plot twists.

DON’T BREATHE 2 kijkt prima weg en is goed vermaak, maar zo vernieuwend en nagelbijtend spannend als het origineel wordt de film nooit. De onvermijdelijke post-creditsscène geeft overigens aan dat er een kans op een vervolg in zit…

Distributie: Universal Pictures. Release NL: 19 augustus. Copyright: Jan Veering. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 19 augustus 2021.

© Jan Veering
19 augustus 2021