predator 5 83jt
predator 5 83jt
TGIF
12 augustus 2022

Thanks God It’s Friday, 12 augustus 2022

predator 5 83jt TGIF | De laatste paar weken ben ik vooral druk bezig met mijn masterscriptie, dus er wordt hier weinig gekeken of gelezen. Maar natuurlijk moest er wel even tijd gemaakt worden voor de terugkeer van de Predator.

Ik heb zo het vermoeden dat veel van onze lezers deze week Disney+ hebben aangezet om naar PREY te kijken. Of misschien werd er een minder legaal middel ingeschakeld, mij hoor je daar niet over oordelen. De recensies zijn over het algemeen heel goed, met onze eigen Jasper ten Hoor die de film 4 schedels geeft, en volgens VT heeft PREY zelfs het originele meesterwerk uit de jaren tachtig onttroond. De Rotten Tomatoes-score van de nieuwste film is een indrukwekkende 92 procent, terwijl PREDATOR (die maar liefst drie Arnold-meme-momenten de wereld in heeft geholpen) maar 80 procent haalt. Voor iemand die wel een lans (of in dit geval een speer) wil breken voor de PREDATOR-vervolgen moet hier toch echt een grens aangegeven worden. Ik vind PREDATOR 2, PREDATORS en ALIEN VS. PREDATOR op zijn minst best wel aardige films, en PREY was hartstikke goed, maar er gaat echt niets boven de magie van de eerste. De gedreadlockte spierbundel uit PREDATOR was mijn favoriete monster toen ik 10 was, en dat zal hij altijd blijven. Ik ben het wel eens met Vinnie Mancuso, die voorstelde dat we dit idee, een bekend monster droppen in een historische setting, moeten doorzetten. Vooral een xenomorph in feodaal Japan klinkt geweldig.

Deze week is acteur Clu Gulager op 93-jarige leeftijd overleden. Gulager was vooral bekend van THE RETURN OF THE LIVING DEAD, een van de twee films geregisseerd door ALIEN-scenarist Dan O’Bannon. In die satirische horrorkomedie speelde hij Burt, de eigenaar van een magazijn vol met medische voorraden en die daar een paar tonnen met chemisch afval bewaard voor het leger. Burt is in die film goed bevriend met de lokale uitvaartmedewerker Ernie (Don Calfa). Burt en Ernie dus (O’Bannon zweerde dat het puur toeval was en het hem pas opviel nadat hij het script had geschreven, maar daar geloof ik dus helemaal niets van). Culager zat in ruim tachtig films en series, van hoog aangeschreven werken als ONCE UPON A TIME IN HOLLYWOOD en THE LAST PICTURE SHOW, tot complete troep als PIRANHA 3DD en de kat-in-een-kat-film UNINVITED. En ook allerlei horror franchises, zoals A NIGHTMARE ON ELM STREET 2, waar hij de vader van Mark Pattons personage speelde, en PUPPET MASTER 5, CHILDREN OF THE CORN 7 en de FEAST trilogie. In die laatste twee en in PIRANHA 3DD werd Clu geregisseerd door zijn zoon John. Niet bepaald een auteur voor de canon. Clu Gulager laat een indrukwekkende carrière achter, en zei over zijn werk: “We need to laugh, we need to be scared, we need to hug our girl in the theater. It lightens the load of this crummy life.” Woorden om naar te leven.

Bloody Disgusting keek terug naar 35 jaar aan PREDATOR en hoe de films een veranderde filmindustrie reflecteren. Deze week hoorde ik ook voor het eerst over het nieuwe project van Julius Avery, de regisseur van OVERLORD, die Tweede Wereldoorlog-zombiefilm uit 2018. In THE POPE’S EXORCIST gaat Russell Crowe de rol spelen van Gabriele Amorth, de priester die meer dan 100.000 exorcismes volbracht voor het Vaticaan. William Friedkin, regisseur van THE EXORCIST, vertelde nog vrij recent het verhaal van Amorth in de documentaire THE DEVIL AND FATHER AMORTH. John Woo komt ook weer naar voren met een bekend verhaal, hij is bezig zijn eigen Hongkong-actiethriller THE KILLER te remaken. De film moet klaar zijn in 2023, en Omar Sy (bekend van INTOUCHABLES) zal de hoofdrol vertolken die eerst voor Chow Yun-Fat was. Deze week werd ook bevestigd waar al een tijdje over werd gespeculeerd op Twitter, dat Lady Gaga inderdaad Harley Quinn speelt in het vervolg JOKER: FOLIE À DEUX. De film ziet Phoenix weer terug in de rol waar hij een Oscar voor won, met Todd Philips wederom als scenarist en regisseur. Philips’ neiging om van Scorsese te stelen kennende, zal deze musical waarschijnlijk een beetje gaan lijken op Scorsese’s NEW YORK, NEW YORK, zoals JOKER leende van TAXI DRIVER en THE KING OF COMEDY. Wat mij betreft prima, als je dan toch steelt, steel van de besten. Ten slotte, de Ierse horror-analist Ryan Hollinger ontleedt het ondergewaardeerde THE VOID en vertelt waarom de film de esthetiek en de filosofie van H.P. Lovecraft eer aan doet.

Alvast een heel fijn weekend!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!