TGIF | Halloween is pas aan het einde van de maand. Maar steeds meer wordt oktober in z’n geheel als horrormaand behandeld: mensen veranderen hun Twitter-naam, in Animal Crossing zijn overal pompoenen, en iedereen maakt zich op voor het horrorfeest. Hedwig bekijkt het okto-horror aanbod.
Film School Rejects doet voor de Halloweenmaand elke dag een lijstje. De tien beste Britse horrorfilms niet gemaakt door Hammer; tien klassieke horrorfilms voor mensen die denken dat ze daar niet van houden; tien apocalyptische horrorfilms zonder zombies; tien beste horrorfilms over doppelgängers; tien Australische horrorfilms. De keuzes zijn wat je ongeveer zou verwachten, maar wie weet zit er toch nog iets tussen dat je niet kent – en er zullen deze maand vast nog veel meer lijstjes bijkomen.
Bij Entertainment Weekly vragen ze mensen om hun horroraanraders. Zo tipt Joe Hill HOST (dus niet THE HOST), breekt Brea Grant een lans voor SHE DIES TOMORROW, en vindt Jim Cummings SESSION 9 doodeng. De eigen film van Cummings, THE WOLF OF SNOW HOLLOW, schijnt trouwens eerder grappig dan eng te zijn – maar ik ben wel benieuwd. Oh, en bij EW hebben ze ook nog een interview met Barbara Crampton over RE-ANIMATOR!
Ondertussen zijn we beland in de tweede golf corona. The Guardian en Variety zijn het er over eens: TENET heeft de situatie niet geholpen. Steeds meer films zijn (opnieuw) uitgesteld, waaronder de nieuwe DUNE van Denis Villeneuve. Het ziet er niet heel vrolijk uit voor de toekomst van film… maar gelukkig kunnen horrorfans wel beter omgaan met de huidige omstandigheden.
Even heel wat anders: de afgelopen weken heb ik de bijna twee seizoenen van THE BOYS verslonden. De serie is, vooral in het begin, wat kinderachtig in hoe die probeert te choqueren – voor fans van gore valt er heel wat bloederig plezier te vinden – maar in seizoen twee neemt de thematische complexiteit toe. En de essays dus ook! Met deze ben ik het niet helemaal eens (en niet alleen omdat hij de naam van een van de personages, Stan Edgar, verwart met die van Edgar Wright). Ik vind het verschil tussen de ideologieën van Homelander en Stormfront namelijk helemaal niet zo groot. Integendeel: is er niet juist de afgelopen jaren gebleken hoe klein de stap is van Amerikaans nationalisme naar neo-fascisme? Ook deze ScreenRant lijkt Homelander toch ergens nog steeds als een good guy te zien, of in ieder geval als de enige hoop op redding – de hoop die de serie juist consequent bekritiseert.
Io9 schrijft over de radicaliseringsscène aan het begin van de voorlaatste aflevering van het tweede seizoen, inderdaad een van de sterkste scènes tot nu toe. Sowieso is dit seizoen een duidelijke stap voorwaarts: The A.V. Club schrijft hier bijvoorbeeld over het knappe gebruik van flashbacks. Bovenal is THE BOYS succesvol omdat de serie stilistisch overduidelijk een stripbewerking is, maar verder durft om van het bronmateriaal af te wijken. In tegenstelling tot, zeg, 300.
Tijd voor het video-hoekje van de TGIF – caveat emptor, want alles bij elkaar kunnen deze essays je een flinke tijd bezighouden en ik heb ze niet allemaal geheel gezien. In willekeurige volgorde kan je meer leren over de vele lagen van KNIVES OUT, de geschiedenis van piratenfilms, en de ondergewaardeerheid van Thaise horror of de film DEAD SILENCE. Een uur lang over MULHOLLAND DR.? Klik hier. Hoe DAYS OF FUTURE PAST gefixt kan worden? Tuurlijk! En bij de titel ‘Did Homosexuality Kill the Dinosaurs’ zag ik niet direct de relevantie voor Schokkend Nieuws, maar het blijkt ook over de jaren-negentig-serie DINOSAURS te gaan.
Al met al genoeg om je dit weekend niet te vervelen! Tot volgende keer.