George Romero 66ème Festival de Venise Mostra
George Romero 66ème Festival de Venise Mostra
TGIF
7 mei 2021

Thank God It’s Friday, 7 mei 2021

George Romero 66ème Festival de Venise MostraTGIF| In deze TGIF nemen we een kijkje achter de schermen van de filmindustrie en bespreken we een paar klassieke monsters. Maar bovenal is het een oude vertrouwde linkdump.

Helaas is er weer een aantal schandalen waarbij mannen met macht ook graag die macht misbruiken: producent Scott Rudin is al weken in opspraak, maar deze verzameling persoonlijke ervaringen van zijn assistenten is ontluisterend. Ook Noel Clarke, een bekende Britse acteur, producent en regisseur, die hier voornamelijk bekend is vanwege zijn rol in DOCTOR WHO, ging allerlei grenzen over. Variety vraagt zich naar aanleiding van het nieuws af hoe een door en door verziekte industrie zichzelf beter kan maken.

Ondertussen zijn er ook in Hollywood grote interne veranderingen gaande: Disney+ is in het eerste kwartaal van dit jaar op Amerikaanse bodem gigantisch gegroeid, waarmee dit streamingplatform een krap jaar na lancering inmiddels de vierde grote speler is op de markt. Dat Disney bij het geld vergaren over lijken gaat blijkt ook door de oproep van verschillende schrijvers die royalties verdienen met het schrijven van boeken gebaseerd op filmreeksen als STAR WARS, dat Disney asjeblieft toch netjes die royalties blijft betalen.

Een andere opvallende gebeurtenis: de grote ster aan de box office is DEMON SLAYER: MUGEN TRAIN. Dat is opvallend, zeker tijdens deze pandemie, want het blijkt inmiddels de meest succesvolle Japanse animatiefilm én überhaupt de meest succesvolle niet-Engelstalige film in de geschiedenis van de Amerikaanse box-office.

 

Nog meer geschiedenis werd geschreven met de Oscarwinst van Chloé Zhao, de eerste Aziatische vrouwelijke regisseur die de Oscar voor Beste Regie won. Zij gaat zich nu wagen aan Marvels ETERNALS, waarvan de eerste beelden te zien zijn in de gigantische trailer die Disney online gooide voor alle aankomende MCU-films. ETERNALS staat dan ook op dit lijstje van films en filmmakers om naar uit te kijken in 2021, naast een aantal andere Schokkend Nieuws-favorieten, zoals Guillermo Del Toro.

Laatste nieuwtje in deze categorie: een video-demonstratie van een bedrijf dat met deep fake-technologie filmbeelden kan aanpassen zodat de lippen van de acteurs gelijk lopen met de nasynchronisatie. Hoewel ik denk dat dit veel voordelen zal hebben voor mensen die moeite hebben met lezen vind ik het er vooral onnatuurlijk en vreemd uitzien.

Dan nu nieuws rond oude vertrouwde monsters. Allereerst de zombie: George A. Romero mag dan wel dood zijn, net als zijn creaties leeft hij na de dood voort. De nabestaanden van Romero zijn bezig met het zoeken naar een regisseur voor het laatste script waar Romero mee bezig was voor zijn dood, TWILIGHT OF THE DEAD genaamd. Maar ook een lang verloren gewaande vroegere Romero-film, THE AMUSEMENT PARK, krijgt in Amerika een release via streaming-platform Shudder en de eerste trailer is er ook. Hopelijk durft ook een Nederlands festival of een Nederlandse distributeur het aan. Het Japanse ONE CUT OF THE DEAD, dat in Nederland voor het eerst te zien was bij filmfestival Camera Japan en daar de publieksprijs won, en verder nog uiterst succesvol was op Imagine en het BUT Film Festival, krijgt een Franstalige remake genaamd FINAL CUT, door niemand minder dan Michel Hazanavicius (THE ARTIST).

Vampiers doen het ook goed: lees bijvoorbeeld dit pleidooi, waarin betoogd wordt dat TWILIGHT zoveel jaar na dato toch aan een herkijkbeurt toe is. Maar ook deze mooie video die de geschiedenis van THE NIGHT FLIER, gebaseerd op het korte verhaal van Stephen King, verbindt aan diens eerdere werk ’SALEM’S LOT.

Superhelden kunnen ook niet uitblijven. Eerst een tweetal video’s over WANDAVISON: wat zegt de serie over sitcoms? En hoe had hij eigenlijk moeten eindigen? Ook THE FALCON AND THE WINTER SOLDIER kreeg de nodige aandacht in de media. Deze ode aan bijrolacteur Carl Lumbly was een van de mooiere. De zoektocht naar een nieuwe, zwarte Superman wordt uit de doeken gedaan in dit artikel van The Hollywood Reporter, en een uitgebreid video-essay verkent de links tussen gay camp en superheldenstrips. Over een van de beroemdste verfilmingen van zo’n comic, Tim Burtons BATMAN, is niet iedereen volledig tevreden. Opvallend genoeg behoort Danny Elfman tot de criticasters. Burton is nu overigens bezig met een THE ADDAMS FAMILY-spinoff genaamd WEDNESDAY, en wil daarvoor Christina Ricci casten… maar niet in de titelrol!

Een aantal jubilea: THE CRAFT werd 25. Wat zegt deze film over de hang van tienermeisjes naar het occulte? AMERICAN PSYCHO werd twintig, maar is volgens regisseur Mary Harron nog akelig actueel. Lars von Trier werd 65. Wat is zijn beste film? IndieWire deed een poging tot een ranglijst.

Tot slot een vergaarbak: hoe kijken we nu terug naar de eerste SAW-film? Hoe verschilt VILLAGE OF THE DAMNED van het boek? Hoe is cultsucces THE EMPTY MAN tot stand gekomen? Vergeet ook niet dit mooie lijstje van dertien sterke Britse horrordebuten. Nerdstalgic onderzoekt of Indiana Jones een nutteloos personage is en waarom de one-takes in CHILDREN OF MEN toch zo sterk zijn. Een column betoogt dat volwassen personages een rol hebben in moderne horror, en dat dit de films beter maakt. En we sluiten af met twee lijstjes: een met de beste eindes in de filmgeschiedenis, én voor als de pandemie voorbij is een met de 101 mooiste plekken om te bezoeken als filmliefhebber.

Fingers crossed, en een fijn weekend gewenst!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!