Ridley Scott
Ridley Scott
TGIF
26 november 2021

Thank God It’s Friday, 26 november 2021

Ridley Scott TGIF | De steeds stijgende coronacijfers en de grote kans op een lockdown vallen ons zwaar, en ik moet helaas vermelden dat de afgelopen week in genrefilmnieuws niet echt voor leuke afleiding zorgde. Maar samen knokken we ons er gewoon doorheen en hopelijk zal de volgende TGIF iets gezelliger zijn.

 Om te beginnen staan we stil voor Joey Morgan, die op 28-jarige leeftijd is overleden. De acteur was vooral bekend van SCOUTS GUIDE TO THE ZOMBIE APOCALYPSE, MAX RELOAD AND THE NETHER BLASTERS en CRITTERS: A NEW BINGE. Regisseur Christopher Landon zei in een reactie: “Joey Morgan came into my life nearly 9 years ago when I made SCOUTS. He was quiet, funny, intelligent and thoughtful. And when the cameras rolled he was magnetic.”

Afgelopen maandag vierde HARRY POTTER EN DE STEEN DER WIJZEN zijn twintigste verjaardag en dit wordt gevierd met re-releases en marathons door het hele land. Zelf ben ik nooit een superfan van de films geweest – met uitzondering van DE GEVANGENE VAN AZKABAN natuurlijk – dus ik zou hier sowieso niet voor in de rij gaan staan. Maar al helemaal niet sinds J.K. Rowling heeft besloten haar tijd online vooral in te zetten voor het ondermijnen van de transgemeenschap. De afgelopen week was de wereldberoemde auteur weer in het nieuws nadat drie activisten haar adres online hadden gezet. Natuurlijk zijn dit soort praktijken, die bekend staan als doxxing, niet goed te praten, maar zoals Michael Hobbes uitlegt is deze zaak iets ingewikkelder dan je zou denken. En het zijn juist deze kleinere controverses die afleiden van de grotere maatschappelijke problemen die transactivisten proberen aan te kaarten. In Nederland kreeg 42% van alle transpersonen vorig jaar te maken met geweld.

Stel dat je net als ik geen zin hebt in het verder spekken van Rowlings beurs maar wel nog een magische en kleurrijke kinderfilm wil zien? De animatiefilm ENCANTO kwam deze week uit in de bioscoop en op Disney Plus. Maar nu we het toch over De Muis hebben, Disney lijkt niet goed te weten wat ze moeten met al die genrefilms die 20th Century Fox aan het maken was. THE EMPTY MAN en UNDERWATER werden al eerder zonder poespas op streamingsites gedumpt, omdat ze moeilijk te verkopen waren en niet bepaald passen binnen het sprookjesachtige merk Disney. Hetzelfde ligt waarschijnlijk achter het floppen van THE LAST DUEL, al wijt regisseur Ridley Scott het zelf aan millennials die de hele dag op hun telefoon zitten. De man is 83 dus dit soort briesen tegen de jongere generatie valt te verwachten, maar wellicht is de term millennial hier iets te vlug gehanteerd. Mensen van tussen de 26 en de 40 kun je niet echt meer de jeugd van tegenwoordig noemen. Maar ja, je moet iets als je nieuwe bazen over je schouder meekijken. “Disney did a fantastic promotion job” volgens Ridley zelf, maar er zijn meer mensen die zeggen dat ze hier (letterlijk) niks van hebben gezien. In ieder geval lijkt de nieuwste PREDATOR film, die de titel PREY gaat krijgen, ook bestemd voor het streaminglot. PREY komt pas in de zomer van 2022 uit, maar de powers that be hebben al besloten dat deze poging om de PREDATOR-franchise (opnieuw) nieuw leven in de blazen dat lekker mag gaan proberen op Hulu en niet in de bioscoop. De Predator is misschien mijn favoriete filmmonster, maar toch doet dit nieuws me niet zoveel. Shane Blacks THE PREDATOR was zo afschuwelijk dat ik de komende twintig jaar geen Yautja meer kan zien. Wel is het heel jammer dat we de versie van 1987 voorlopig niet meer op het witte doek kunnen zien. Wie zit er achter die wrede keuze? Niemand anders dan ome Walt. De biodiversiteit van het filmlandschap wordt voor onze ogen afgestompt. Misschien is dit allemaal erg cynisch, maar als bijvoorbeeld ALIEN of DEAD RINGERS nooit meer een re-release gaan zien is dat niet de schuld van 35-jarigen die op het toilet op Twitter zitten te scrollen.

Toch was het niet allemaal kommer en kwel de afgelopen week. May Leitz keek HALLOWEEN KILLS en reflecteert over de hele Halloween serie. Beatrice Loayza vroeg aan enkele vrouwelijke schrijvers welke seriemoordenaarfilms hun fascineren ondanks een realiteit die schrikbarend dichtbij kan liggen. DUNE lijkt maar niet weg te slaan uit het nieuws (of uit mijn huis, want deze hit staat elke dag wel even aan) maar nu gaat het even niet over de film van Villeneuve, maar over de Jodorowsky-versie die maar niet van de grond kwam. Een boek met de storyboards van de film die niet bestaat is geveild in London voor een bedrag van maar liefst 2,7 miljoen. De tekeningen zijn gemaakt door legendes Moebius en H.R. Giger, en tussen de tien en twintig kopieën zijn gemaakt van dit boek. Toch had veilinghuis Cristies in hun eerste schatting van 35.000 euro niet gerekend op de populariteit van Dune, zeker met de nieuwe film die nog draait. Ander Dune-nieuws: Joseph Hammond wijst erop dat de moslimwereld een rijke geschiedenis heeft met sci-fi die veel verder teruggaat dan Herberts boek, en Thomas Flight legt uit waarom de special effects van het team achter de nieuwe DUNE zo verdomd goed zijn. In dit artikel voor de Stan Winston School of Character Arts worden de practical effects of THE SUICIDE SQUAD ook ontleed, met alle horror van dien. En Edgar Wright werd uitgenodigd door Vanity Fair om enkele scenes van zijn films te deconstrueren.

Fijn weekend!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!