Soul
Soul
TGIF
22 januari 2021

Thank God It’s Friday, 21 januari 2021

Soul TGIF | Niet iedereen doet het slecht in de lockdown: streamingdiensten gaan als een tierelier en online is genoeg te lezen en te kijken.

De animatiefilm lijkt het minste te lijden, omdat die toch al in een virtuele wereld werd gemaakt. Animefans hebben het bijvoorbeeld beter dan ooit. SOUL was pas vanaf de kerst te zien bij Disney+ en werd toch een van de meest bekeken titels van 2020. Regisseur Pete Docter is goed gezelschap met een verkorte ‘commentaartrack’ van zijn film. Hij heeft passie voor de zaak en dat is een contrast met de visie van Disney als megalomaan zakenimperium aan de hand van de direct-to-video vervolgfilms. Nog meer ‘evil Disney’ komt naar voren bij ome Walts originele idee van Disney World als een stadstaat met eigen regels. Een leukere kant wordt belicht met de liedjes uit de Disney-films. Het geluid van de nieuwe MULAN wordt nader uitgelicht om te vertellen over muziek in het algemeen en de Aziatische invloed in het bijzonder. 

Hoe goed die SOUL het ook deed op Disney+; de topper was THE MANDALORIAN. De seizoensfinale trapte Netflix voor het eerst sinds de oprichting van de nummer 1-positie in de streaming-hitlijsten. Dat komt niet alleen door schattige Grogu/Baby Yoda, maar ook door de niet aflatende liefde voor STAR WARS. In een serie over de inspiratiebronnen wordt gekeken naar de politieke inslag. Luchtiger STAR WARS-werk is een geslaagde deepfake voor wie nog niet had gemerkt dat Millie Bobby Brown op Carrie Fisher lijkt.

Vorige week was John Carpenter jarig (73 kaarsjes!) en meer reden hadden de fans niet nodig om hun liefde te tonen. De een staat stil bij zijn pionierswerk in het horrorgenre. De ander zoekt het antwoord op de vraag welke van zijn klassiekers beter is: THE FOG of THE THING. De gamewereld brengt een ode met Buried in Ice, een griezelig survival-rollenspel gebaseerd op THE THING. Een andere regisseur wiens werk onder de loep wordt genomen, is Quentin Tarantino, aan de hand van films op drie budgetniveau’s. Er is ook een terugblik op het werk van Faye Dunaway, die meer is dan haar beruchte divagedrag en leed onder het misverstand dat een sterke vrouw een bitch is.

Dergelijke misverstanden bestaan nog steeds. De ‘good for her’-meme begon als teken van sterke vrouwen en werd een verwrongen manier om naar feminisme te kijken. Het werk van H.P. Lovecraft wordt gelukkig beter gebruikt, met onbekende pareltjes, zoals DIE FARBE, een Duitse versie van The Colour Out of Space. Boeken en toneelstukken worden immers vaak ‘herverfilmd’, zoals films worden hermonteerd. Een aantal van die alternatieve versies zijn ronduit fascinerend. Op internet maken mensen hun eigen remixen en eentje daarvan combineerde de voice-over van de Cyberpunk 2077-trailer met beelden uit de SUPER MARIO BROS-film. De grootste online lol komt van een begrafenisondernemer, die even vrolijk als leerzaam vertelt over het realisme van lijken in films en series. 

Wie in een morbide stemming is gekomen, kan meteen door met een overzicht van alle personages die in het eerste seizoen van AMERICAN HORROR STORY overleden. Het gruwelen gaat verder met een bespreking van de RESIDENT EVIL-serie, die laveerde tussen horror en actie. Ook kunnen we griezelen bij het tenenkrommende Engels in een bespreking van de Franse sciencefictionserie OVNI(S). Of voor spoilergevoelige mensen: een uitgebreid stuk over PROMISING YOUNG WOMAN, waarin ook de laatste scène wordt besproken. Het is wel een mooi, persoonlijk relaas. En datzelfde geldt voor de man die vertelt hoe hij als tiener DONNIE DARKO de beste film aller tijden vond. DONNIE DARKO-regisseur Richard Kelly blikt zelf terug op zijn verguisde SOUTHLAND TALES. 

Naar aanleiding van de dertigste verjaardag van THE SILENCE OF THE LAMBS worden Jodie Foster en Anthony Hopkins bij elkaar gezet in een videochat. En naar aanleiding van Jack Harkness’ terugkeer in DOCTOR WHO, is er aandacht voor zijn spin-off TORCHWOOD waarin alle hoofdpersonages op het LGBTH-spectrum zaten. The Onion geeft een kijk op WONDER WOMAN 1984, die kan worden samengevat met ‘een gemiste kans’. Maar een veel leukere analyse komt van het Screen Rant-kanaal dat zijn besprekingen verpakt als fictieve pitch meetings.

Terwijl Dick Maas alleen kwijt wil dat hij plannen heeft om een serie voor Netflix te maken en bezig is met ‘iets in Duitsland’, zijn een aantal collega’s wat duidelijker. Zo wil Ari Aster zijn korte film BEAU omzetten in de vier uur durende nachtmerrie-komedie BEAU IS AFRAID met Joaquin Phoenix. En Aster is in gesprek met Adam Sandler voor het horrorproject DREAM SCENARIO.  Na zijn bejubelde THE QUEEN’S GAMBIT werkt Scott Frank aan een serie over privédetective Sam Spade met Clive Owen in de hoofdrol. En hij schrijft THE SPARROW, naar Mary Doria Russells gelijknamige boek. De producenten van THE VAMPIRE DIARIES komen met de nieuwe fantasyhorrorserie THE FORBIDDEN GAME, naar de trilogie van L. J. Smith, niet toevallig ook de auteur van The Vampire Diaries.

In Warners promovideo over diens aanbod van 2021 zat een miniclip van GODZILLA VS KONG, die laat zien hoe de radioactieve hagedis vecht met zijn harige vijand. Andere sneak previews worden gegeven door de makers van STAR TREK: DISCOVERY, die al wat ontwerpen hebben voor het vierde seizoen. En M. Night Shyamalan vertelt over het tweede seizoen van zijn serie SERVANT, waarin de personages nog steeds niet buiten de muren van het huis zullen komen. Het meest kijken we echter/natuurlijk uit naar WILLY’S WONDERLAND. Niet alleen omdat het verhaal gaat over een man die het opneemt tegen moordlustige animatronics, of omdat die vent wordt gespeeld door Nicolas Cage, maar omdat hij op zeker moment vecht tegen een alien met een samoeraizwaard!

Prettig weekend!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!