Midsommaer
Midsommaer
TGIF
17 juli 2019

Thank God It´s Friday, 19 juli 2019

Midsommaer TGIF | Mijn favoriete clickbait-kop van deze week: ‘How Terminator: Dark Fate Is Different From the Other Sequels, According to the Director.’ Hahaha! Tien Keer Raden Waarom Iedere Regisseur van een Sequel Hetzelfde Zegt.

De kop komt van Gizmodo, dat net als veel andere entertainmentsites parasiteert op het werk van echte journalisten, in dit geval die van Entertainment Weekly. In de jacht op clicks en likes pikte Gizmodo wat leuke quotes uit een EW-artikel, stelde een paar retorische vragen en verzon er een kop bij die reacties oproept. Half uurtje werk. EW had inderdaad een interessant interview met Tim Miller en Linda Hamilton; ik verwijs je dus graag door naar het origineel. Ook langer, vollediger, en daarom je clicks en advertentiecenten meer waard, zijn het veelvuldig doorgekopieerde interview met Fred Dekker van Moviefone en Cinemablends gesprek met Quentin Tarantino. Wees een fan, niet alleen van goede films, maar ook van eigen nieuwsgaring.

Hoe dan ook, het S-woord is gevallen. Hier is nog wat ander sequel-‘nieuws’: Taika Waititi gaat THOR 4 regisseren (en de AKIRA-remake wordt uitgesteld).  De opnames van A QUIET PLACE 2 zijn begonnen. De sequel van THE LAST STARFIGHTER is in de maak. Alexandre Aja is in de running voor de tweede reboot (de eerste keer was namelijk zo’n – ahum – succes) van A NIGHTMARE ON ELM STREET. En, o ja, er komt een derde WALKING DEAD-serie, naast de al eerder aangekondigde WALKING DEAD-films. Enough already!

Toch moet ik toegeven dat sequels, remakes en reboots soms voor heerlijk vileine recensies zorgen. ‘Deepfake copycat ain’t so grrreat’, schreef The Guardian over THE LION KING. Indiewire schreef: ‘Disney’s Remake Is a Disastrous Plunge into the Uncanny Valley’. En onze eigen Julius Koetsier lustte hem ook rauw op Cine.nl: ‘Wanneer is een film waardeloos? Als hij niets van waarde de wereld in brengt. Bestaan waardeloze films volgens deze definitie? THE LION KING komt in de buurt.’ Niet dat die recensies veel uit zullen halen. U bent gewaarschuwd, maar Deadline verwacht dat de film aankomende zondag wereldwijd al $450 miljoen zal hebben opgebracht.

Dat er geld verdiend wordt is niet het probleem. Het probleem is dat één enkel bedrijf het filmjaar nu al domineert met louter oude franchises: AVENGERS: ENDGAME, CAPTAIN MARVEL, ALADDIN en TOY STORY 4. Ik ben, maar dat zal je niet verbazen, het dus hartstochtelijk eens met het opiniestuk van Guy Lodge in The Guardian: ‘For the sake of cinema, Disney needs to be broken up.’ Owen Gleiberman van Variety reageerde met een column vol drogredenen: het is al te laat  (‘The Hollywood future that’s being fretted about, one that’s dominated in economy and in spirit by Disney, is already here. It’s called the New Fantasy Entertainment State.’), het publiek wil dit nu eenmaal (‘We have chosen the post-“Star Wars” universe we now live in. To blame the studios seems, to me, a fundamentally misplaced sentiment.’) en ‘If there’s one thing you can count on, it’s that the future is always unpredictable.’

Een flutcolumn, dus, maar voor dit soort discussies en recensies mag je me in principe wakker maken. Kritische journalisten die niet meteen alles voor zoete koek slikken, dat is toch oneindig interessanter dan opgebakken fluff? Is er nog een toekomst voor Robert Downey Jr. (let op het zwart-wit camerawerk dat je het interview als ‘heartfelt’ en ‘intiem’ moet verkopen)? Voor Luc Besson? Voor Agent 007? In welk opzicht onderscheidt dit zich nog van roddeljournalistiek? En dan het toppunt van luiheid: filmlijstjes. (Insert Owen Gleiberman-dooddoener: lijstjes zijn overal, iedereen wil het lezen en de toekomst is onvoorspelbaar.) Nou ja, sommige lijstjes zijn leuker dan andere. Hier is mijn lijstje van de lijstjes van deze week:

Op 5: Best Folk Horror. Leuke lijst van films die de trouwe SN-lezers wel zullen kennen, maar wat doet KWAIDAN op nummer 2? Prima film, maar dan kun je elk spookverhaal dat op lokale folklore gebaseerd is wel in de lijst zetten. Lees onze Folkhorrorspecial nog maar eens, Tasteofcinema!

Op 4: From Killer Crocs to Goofy Gators. Veel Italiaanse B-films – altijd leuk – maar gelukkig hebben ze BLACK WATER wel bovenaan gezet.

Op 3 met een enorme spoiler-warning: The most paused horror movie moments. Ik heb geen flauw idee waar Looper deze kennis vandaan haalt, maar de herinneringen zijn mooi.

Op 2: Trapped on VHS: 10 Fun Horror Movies Only Available on Tape. Ben alleen wel ontzettend verbaasd dat THE KEEP nooit op DVD is uitgebracht.

En op 1: Batman Chins! Ik geef toe: totale fluff – en een reminder dat ik het allemaal niet zo serieus moet nemen.

Maar ja, dat is moeilijk wanneer je zo uitkijkt naar ONCE UPON A TIME… IN HOLLYWOOD (binnenkort de persvoorstelling!) en de nieuwe film van Ari Aster die volgende week uitgaat: MIDSOMMAR. Dat lijstje over folkhorrorfilms was geen toeval. Je kunt hier een interview met Aster lezen en beluisteren, maar ik weet van te voren het liefst zo min mogelijk van zijn film. MIDSOMMAR was ook de aanleiding voor een optimistisch stuk van Steve Rose in The Guardian: ‘Fear-good hit of the summer: how did horror become a year-long box office slayer?’

Ik ben het niet op alle punten met hem eens, maar dit is waar: ‘Sequels and reboots are crashing and burning this year: MEN IN BLACK INTERNATIONAL, GODZILLA, X-MEN: DARK PHOENIX, THE LEGO MOVIE 2, and many more. Grown-up drama has abandoned the multiplexes for television, and comedies aren’t doing all that well, either. But horror is still something we like to congregate in darkened rooms to watch. Horror movies are now like the undergrowth on the forest floor: when the big trees fall they are always there, ready to move in and take advantage.’

Vanuit het duister naar het midzomerzonlicht. Thuis, in de IKEA en, als je je vakantiebestemming nog zoekt, in Ontario!

 Fijn weekend!

17 juli 2019

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!