De film opent met een stukje ‘geschiedenis’. Ooit was het hele universum donker, en zo hadden de donkere elven het graag. Elke vijfduizend jaar staan alle negen werelden op een rij, en dat biedt opperelf Malekith (Christopher Eccleston, vrijwel onherkenbaar onder de make-up) de kans om ze allemaal tegelijkertijd weer op zwart te zetten met behulp van destructieve ether.
Je raadt het: de vijfduizend jaar zijn weer bijna voorbij en Malekith blijkt zo’n geduchte tegenstander dat Thor de hulp van zijn listige (en bijzonder onbetrouwbare) broer Loki moet inroepen.
Door de planetaire toenadering worden de grenzen tussen de werelden poreus, en zijn er plekken waar de zwaartekracht zich wel heel vreemd gedraagt. Regisseur Alan Taylor (die het stokje overneemt van Kenneth Branagh) weet goed gebruik te maken van de mogelijkheden die dit biedt, met verfrissende actiescènes tot gevolg vol onverwachte wendingen en beeldgrapjes. De dramatische kant komt onder zijn leiding iets minder uit de verf: vooral Anthony Hopkins als oppergod Odin spreekt zijn tekst nogal verveeld uit.
Het probleem zit hem ook in de hoofdpersoon. Laten we eerlijk zijn: Thor leent zich prima voor liefdevolle pans langs zijn ontblote torso, en met die hamer weet hij ook wel raad, maar hij heeft nou niet bepaald last van diepzinnige gedachten of intern conflict. In deel één moest hij nog volwassen worden en leren verantwoordelijkheid te nemen. Nu is zijn enige dilemma of hij wel van een Midgarder kan houden. Ter motivatie wordt daarom één van de vier belangrijke vrouwelijke personages (toegegeven: voor dit genre zijn dat er veel) pardoes in de koelkast gepropt. Jammer, en nogal doorzichtig.
Het is slechts een klein bezwaar. THOR: THE DARK WORLD past verder prima in de Marvel-traditie: het is een vermakelijke film die zichzelf niet te serieus neemt, met in dit geval bovengemiddeld leuke actiescènes. Licht verteerbaar, maar het beklijft niet echt. Tenzij je een Hiddlestoner bent, natuurlijk.
Di: Disney. (NL: 31/10, BE: 30/10) Copyright Hedwig van Driel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 30 oktober 2013.